Paralyzuje vás strach ze selhání? Tohle je cesta, jak s ním skoncovat

25. Říjen 2018

Představte si situaci, že jste v něčem opravdu dobří. Jste tak dobří, že máte spoustu zakázek a klientů a už nestíháte zakázky obstarávat sami. Najdete si do týmu lidi, kteří vám začnou pomáhat s klienty a operativou firmy. Všechno jde výborně, jen vy jste uhnaní jako lvi, co jsou už měsíce na lovu. Váš tým za vámi se vším chodí, vy všechno komentujete a opravujete a nejvíc energie vás stojí to, abyste neudělali chybu. To byste přeci mohli ztratit autoritu, vážnost nebo tvář…

Asi už chápete, že toto je cesta do pekel. Je to ale cesta, po které šlapou zástupy poměrně dobrých lídrů. Dokud ale nepochopí, že je potřeba něco změnit, nikdy se nestanou skvělými lídry. Zůstanou dobrými, protože dosáhli svého stropu. Na víc už jim nezbude energie.

hledáme obchodníka

Skvělí lídři se musí naučit 3 dovednosti, které vyžadují přestavět vlastní postoj a překonat strach: Musí se naučit důvěřovat, musí pustit kontrolu a musí se odhalit.

 1. Naučit se důvěřovat

Skoro vždycky, když se lídra zeptám, jestli věří svému týmu, tak dostanu odpověď, že ano. Když jdeme ale dál a víc pod pokličku, tak zjistím, že mu věří tak na 50 %. Těch druhých 50 % je lídrova pojistka proti zklamání. Každý se bojíme zklamání. Zklamání je nepříjemné a bolí a cítíme se jako hlupáci, že jsme někomu naletěli. Jenomže s padesátiprocentní pojistkou proti zklamání nikdy nedáme svým lidem dostatek důvěry a svobody, aby se mohli cítit dobře.

Představte si, jak vám je, když vám někdo nevěří. Když se k vám a priori staví podezíravě a ukazuje vám, že si na vás dává pozor. Automaticky se uzavřete, přestanete být vůči takovému člověku vstřícní a omezíte kontakt na minimum.

A takový přístup můžete čekat od svých lidí, pokud jim nevěříte. Třebaže jim nevěříte jen proto, že se věřit bojíte.

Schopnost důvěřovat druhým závisí na tom, jaké zkušenosti jsme posbírali v průběhu našeho života a jak jsme si je vyhodnotili pro budoucnost. Pokud jste si prožili častá zklamání, budete to mít s důvěrou těžší. Nicméně pokud chcete být skvělí ve své práci, můžete na schopnosti více věřit pracovat.

Domluvte si konzultaci

Začněte třeba tím, že změníte postoj ke svým zkušenostem. Co mne zklamání naučilo? Jak mu můžu příště předejít, aniž bych přestal důvěřovat? Jedna z možností je vzít zkušenost jako lekci a aktivně zklamání předcházet třeba tím, že se budu obklopovat důvěryhodnými lidmi.

Lidem důvěřujeme, pokud jsme přesvědčeni o jejich charakteru a jejich kompetenci. Vybírejte si do týmu charakterní lidi, kteří umí svou práci opravdu dobře nebo mají potenciál se ji opravdu dobře naučit. Takovým lidem pak dejte svou důvěru a nechte je pracovat.

 2. Umět pustit

Když mám v týmu lidi, kterým důvěřuji, měla bych jim dát prostor dělat si věci po svém. To samozřejmě neznamená anarchii. Pokud mám schopné lidi, kteří vědí, jaká je firemní vize, strategie a hodnoty, tak to, jakým způsobem ji budou naplňovat, by mělo být na nich. Pokud si najmete schopné lidi, které potom udoláte mikromanažováním, odejdou vám nebo se z nich stanou pasivní ovce.

Naučit se umět pustit může být hodně těžké. Já jsem kreativní duše. Při mé práci v marketingu mě vždycky nejvíce bavil design a grafika. Když jsem se z brand manažerky stala manažerkou marketingu, tak jsem musela pustit to, že budu svým brand manažerkám zasahovat do jejich práce na designu. Musela jsem si uvědomit, že teď jsou ony strážkyněmi brandu a já dohlížím a koriguji jen to, co se odchýlí od dlouhodobého směru. Zakázala jsem si vnášet do jejich práce svoje subjektivní pocity, protože mi bylo jasné, že bych je tím znejistěla a vzala jim vlastní motivaci. Uvědomila jsem si, že můj pohled nemusí být ten jediný správný.

Bylo to nesmírně těžké. Ale musela jsem pustit, pokud jsem chtěla, aby je práce naplňovala a bavila.

 3. Odhalit se

Nebojte se, není to o fyzickém odhalování. I když prý ve starých dobách náčelníci ukazovali svým kmenům svá zranění. Prý aby členové kmenu viděli, že ačkoliv jsou zranitelní, tak dokáží vítězit. Zranitelnost totiž není slabost. Překonání strachu a vystavení se zraněním, vyžaduje velkou odvahu. Pokud si chcete hrát na superhrdiny, kteří nikdy nedělají chyby, vědí si vždy se vším rady a mají jen samé silné stránky a názory, je to na vás. Přestože si možná myslíte, že tím stoupnete v očích svého týmu, opak je pravdou.

Charismatičtí lídři získávají srdce svých lidí právě tím, že jsou schopni mluvit o svých chybách a omylech. Dokonce umí přiznat, že si s něčím neví rady a zapojují svůj tým do řešení. Jeden můj známý mi oponoval, že to on přeci nemůže. Jeho lidi by se báli, že nemá firmu pevně v rukách. Opak je pravdou. Když lidé vědí, že jejich šéf není superhrdina, nemusí být superhrdinové ani oni. Mohou si dovolit občas chybovat (a z chyb se poučit), mohou si dovolit nevědět si rady (a radu hledat u zkušených) a být obyčejnými lidmi. To snižuje stres, zametání problémů pod koberec a zvyšuje loajalitu, osobní zodpovědnost a zapojení. Nevěříte? Tak to zkuste.

Osvojení těchto tří dovedností je spojeno s překonáním jednoho základního strachu – strachu ze selhání. Je to strach, který známe všichni a dokáže nás hodně paralyzovat. Ve chvíli, kdy si uvědomíte, jak slastný a svobodný je život bez něj, získáte obrovskou motivaci s ním něco dělat. Je to otázka jednoho rozhodnutí – jedné krátké vteřiny, která vás může katapultovat do úplně jiného života 🙂

Hodně štěstí a odvahy vám přeje Simona Bodláková


Simona Bodláková

Učí a předává zkušenosti, které vám pomohou být lepším lídrem. Je koučkou, mentorkou, vede mastermind skupiny a poradní kruhy. Simona svou 20ti letou kariéru prožila ve strategických a marketingových odděleních rodinných i globálních firem. Téměř polovinu svého působení vedla týmy, které měly nejrůznější cíle i povahu. Ve své práci s lidmi pro ni byla důležitá rovnováha, radost z práce, zaměření na lidi i na výkon a opravdový leadership. Po odchodu z korporátního světa v roce 2014 založila společnost Seven Development s.r.o., která podporuje firmy a lídry při budování úspěšného a prospěšného podnikání. Věnuje se rozvoji firemní kultury malých a středně velkých firem. Simona píše blog s praktickými tipy, jak vést a rozvíjet týmy.

Další články pro vaši inspiraci:

Foto: archiv Simony Bodlákové

© 2024 imper.cz