Obchodník v médiích musí být kreativní a tvůrčí, často je nedílnou součástí realizace, říká ředitel Rádia Dálnice Radim Polášek

 |  Články  |  Rozhovory  |  Zuzana Vrbová  |  760x přečteno

Ředitel rádia Dálnice, nadějného nováčka v mediální skupině Pohoda, Radim Polášek, za námi na rozhovor přijel až z Ostravy. Právě tam vznikla mediální skupina Pohoda, která má ve svém portfoliu několik zajímavých media typů. Velmi úspěšně je provozuje nejenom na Moravě. Všem se daří natolik, že především s rádiem Dálnice se nově snaží prorazit v Praze. A Radim nám prozradil, jaké to je provozovat rádio s tak výjimečným konceptem.

Ředitel Rádia Dálnice Radim Polášek

Co bylo inspirací ke vzniku rádia Dálnice?

Příležitost a nápad přijít s něčím novým a unikátním. Měli jsme k dispozici volný počet kmitočtů a přemýšleli jsme, co s nimi udělat. Právě Radim Pařízek, náš majitel, přišel s tímto nápadem. Kmitočty se totiž rýsovaly podél hlavních dálničních tahů. V době, kdy nápad vznikal, nebyly tak populární navigace ani jiné platformy, které by se věnovaly dopravě. To bylo právě tou inspirací.

Rádio Dálnice vysílá i v angličtině. Co bylo tím impulsem pro spuštění cizojazyčného rádia?

Dálnice jsou jedním z míst, kde se vyskytuje poměrně velký podíl cizojazyčných účastníků provozu. Ať to jsou lidi, kteří žijí v České republice a pracují zde, či jen osoby, které přejíždí z místa na místo a angličtina je pro ně jediným dostupným jazykem. V tu chvíli je pro ně opravdu cizojazyčné rádio nezbytné. Dokáže je informovat o překážce na cestě nebo dopravní situaci a zamezit tak třeba případnému neštěstí. Řidiči kamionů totiž bohužel stále tvoří velké procento účastníků dopravních nehod.

Vysílání v angličtině je opravdu unikátní projekt, kterým se snažíme odlišit od ostatních. Nečekáme od toho komerční efekt, spíše se snažíme vyplnit díru, která na trhu existuje. A možná si to i časem najde nějaký způsob financování nebo akvizice, která přitáhne pozornost ať už nějaké státní nebo komerční sféry.

Má rádio Dálnice signál opravdu na všech dálnicích?

Přáli bychom si to. Všechny dálnice dnes ještě nejsou ani dostavěné. Ale intenzivně na tom pracujeme. Ve spolupráci s další rozhlasovou stanicí – rádiem Hej – jsme v situaci, kdy dokážeme naši platformu dostat i do všech aktuálně dostavěných dálničních tahů. Plánujeme ale další expanzi a vývoj.

Jaké jsou podle vás největší výzvy, se kterými se obchodní zástupce pro média setká?

Těch výzev je celá řada. Určitě je to primárně rychle se rozvíjející online svět a svět sociálních médií. Na druhou stranu tu výzvu vnímám v uchopení daného produktu. Má spoustu aspektů, které obchodník může realizovat. Prakticky může přenášet svoje nápady do života. Může dát konkrétnímu produktu nějakou tvář či hmotu, tvar nebo image, a tím i pomoci firmám růst na trhu. To je samo o sobě skvělá výzva!

Rádio Dálnice - dobývá Prahu

Dostane se váš obchodní zástupce i k procesům realizace? Třeba do rádia či televize?

Dokonce je to nutnost! Když je obchodní zástupce u klienta, nejdřív musí vstřebat jeho požadavky, jeho pocity, nasává informace z první ruky. Jakmile tyto povinnosti předáváte nějaké produkci, vždy to s sebou ponese nějakou ztrátu. Pro spoustu lidí je to určitě tím lákadlem a zajímavou stránkou této práce. Pro někoho méně kreativního to samozřejmě může být i překážkou.

Rádio Dálnice je nové rádio na české scéně. Je těžké prosadit se v konkurenci již zaběhlých a známých stanic? Na co své posluchače lákáte?

Těžké to samozřejmě je. Na druhou stranu, když vznikne něco nového – v jakémkoliv oboru – vzbuzuje to zvědavost. Snažíme se dát najevo, že jsme tu, že náš nápad funguje. Pokud svůj produkt vymyslíte dobře, zrealizujete to dle svých představ a ještě tomu dáte nějaký unikátní prvek, většinou si to nakonec cestu k zákazníkům najde samo. I když tomu ze začátku samozřejmě musíte hodně pomáhat. V našem případě je to opravdu dobré – jiné dopravní rádio v České republice neexistuje. Věřím ale, že i když jsou rádia, která mají pevně zakotvenou pozici na trhu i velká čísla poslechovosti, dříve nebo později si najdeme velký okruh zákazníků i posluchačů. Doprava zajímá dneska zkrátka každého.

Zaznamenali jste příliv zákazníků po zrušení billboardů na dálnici? Obracejí se klienti spíše na rádia, nebo vyhledávají jiný druh reklamy?

Nepřišlo mi, že by to byl nějaký extremní boom. Ale ano, spousta společností, které přišly o outdoorová média na dálnicích, projevily zájem a využily náš produkt pro svoje klienty. Celkově je ale velký zájem klientů o propagaci jejich produktů či firem na dálnicích, kde je hustý provoz, velký počet migrujících posluchačů – tedy potencionálních zákazníků, kteří se tam pohybují a tráví tam přece jenom stále dost času. Pokud zmizí jedno médium, tak rádio je v tu chvíli jediným, které tam zůstává. Musíme se ale vypořádat s tím, abychom byli číslo jedna mezi všemi stanicemi, které na dálnicích už fungují.

Mediální skupina Pohoda není jen rádio Dálnice. Patří k vám i např. TV Relax a Rebel. Kombinují klienti reklamu v různých médiích často?

Kombinují. Je to otázka cílové skupiny a my ke každému klientovi přistupujeme velmi individuálně. Někdy se ty kombinace přímo sami nabízí – například rocková hudební televize a rockové hudební rádio. Televizi Relax často kombinujeme s Rádiem Čas. Hodně totiž cílí na ženské publikum. Sice se samozřejmě někdy média typy nedoplňují geograficky, ale na druhou stranu, vzhledem k tomu, jak je dnes trh penetrován, myslím si, že množství zákazníků, které tyto kombinace budou využívat, bude vyšší a vyšší. Rozhodně jim to může ušetřit finanční prostředky při optimalizaci zásahu.

Tým rádia Dálnice

Mohou se ale vaši obchodníci zaměřit pouze na jeden media typ?

Určitě. Časem každý z obchodníků dozraje k tomu, že se bude profilovat na prodej konkrétního media typu. Každý máme předpoklady na něco jiného. Někdo bude mít více klientů pro rádia, někdo pro televize. Ale to mu nebrání v tom udělat oba obchody současně.

Jakou vlastnost by měl váš obchodník bezpochyby mít?

V každém případě by měl mít rád peníze. Měl by chtít být hlavou obchodu. Jednou jsem slyšel motto, že nejlepší obchodní zástupce nebo manažer, je manželka samoživitelka se dvěma dětmi na krku. Na tom něco bude. Na druhou stranu to nejzásadnější je, mít k tomu nějaký vztah a mít svou práci rád. Práce vás musí naplňovat.

Co byste poradil dnešním obchodníkům či těm, kteří o práci obchodního zástupce uvažují?

Když má obchodní zástupce nějaký cíl, musí za ním jít a cesta se vždy najde. Dřív nebo později. Je to především o vytrvalosti. Nesmíte se bát. Někdy se stane, že člověk musí „zacouvat“, sejít o schod níž. Důležité je, zkusit to znovu.

Je pravda, že trpělivost se hodí v každém oboru i každé životní situaci. Jak ale zmínil Radim Polášek, obchodníci musí být i velmi pracovití a pokud pracují pro média, vyplatí se i určitá míra kreativity.

Pokud se rozhodnete vyzkoušet práci obchodního zástupce pro Mediální skupinu Pohoda, čeká vás jak velmi kreativní práce v zajímavém odvětví, tak zázemí příjemných kanceláří v Praze s příjemnými kolegy. Vyzkoušeno na vlastní kůži.

Foto: Jonáš Zákopčaník a Martin Šplíchal

Text: Zuzana Vrbová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno