Jak skuteční obchodníci a podnikatelé po padesátce bojují s nejmodernějšími technologiemi

 |  Články  |  Obchod  |  Martina Richterová  |  1 788x přečteno

Doba jde pořád kupředu. Vše se stále více automatizuje a zjednodušuje různými aplikacemi a přístroji. Mladá generace je v tom jako ryba ve vodě, ale co ti, kteří se narodili podstatně dříve? Obchodníků, kteří už překročili padesátku, je celá řada a často jsou velmi dobří. Mají určitý rozhled, životní zkušenosti, ale do určité míry mohou být omezeni zběsilými technologickými pokroky. Oslovila jsem několik obchodníků a podnikatelů, kteří na to mají svůj pohled.

Pro starší generaci je náročné zejména to, že pokud se moderní technologii dosud bránili a nevěnovali tomu dostatečnou pozornost, najednou si připadají ztracení. Je potřeba na to jít systematicky, radí psycholožka

„Technologický rozvoj jde pořád dopředu, a pokud oni zaspali dobu, nevěnovali se tomu, je těžké to množství aplikací a možností vstřebat najednou. Já mám ve firmě paní, které je přes 50, zaplatila si ajťáka, každý den se učí přibližně 20 minut a jde to velmi znát. Podle mě je důležité tedy pravidelně na sobě pracovat,“ říká psycholožka Lucie Cieslarová.

Pokud chcete podnikat, musíte se přizpůsobit trhu a překonávat své limity

Zdeňka Chwastková s manželem společně podnikají v oboru síťového marketingu. Jak by popsala podnikání a „boj“ s technologiemi po padesátce ona? „S manželem se na svůj věk rozhodně necítíme, jak říkám, každému je tolik, na kolik se cítí. Svět však spěje velmi rychle kupředu. Vždyť my jsme zažili ještě klasické telefonní budky, pevnou linku i obrovské telefonní tlačítkové přístroje s anténou, což měli ve své době pouze vysoce postavení podnikatelé,“ vzpomíná s úsměvem.

„Pro nás jsou kvalitní technologie velice důležité, jelikož upřednostňujeme kvalitu před kvantitou. Co pro nás bylo překonáním našich limitů v podnikání, byla sociální média. A moc dobře jsme věděli, že nemáme možnost volby, jestli chceme pracovat s revolučními technologiemi, které nám náš partner přináší na trh, i my musíme být pokrokoví. Je to jako bychom nyní chtěli telefonovat pouze z telefonní budky a odmítali mobilní telefony,“ říká Zdeňka.

Jak se tedy „sžila“ se sociálními sítěmi? „Po měsících hledání smyslu a také možnostech Facebooku, Instagramu, ladění mého životního stylu, vyznávání přísné etiky a pravdivosti se sociálními sítěmi jsem pochopila, že naše generace bude na Facebooku komunikovat trošku jinak než současná mladá generace a oboje je v pořádku. Mládí se chce bavit a radovat a motivovat. A my si chceme předávat zkušenosti, znalosti a možnosti. A věřte, začalo mě to bavit. Protože i ve světě on-line se dá pomáhat, motivovat svým příkladem, radovat se, poznávat správné přátele,“ dodává Zdeňka.

Začalo mi vadit, že nevím, co je to wi-fi, jak to, že kluk v parku má na kolenou notebook a pracuje, co je to FB, Messenger, You tube, Instagram, jak se stahují aplikace a tak dále

Paní Jiřina Hlaváčová je velmi aktivní i po sedmdesátce a jak sama říká: „Můžu mnohé vědět, nemusím to hned použít a nikdy nevím, kdy se mi to bude hodit.“ Skoro celý život šéfovala, musela se vyznat v technologiích, které potřebovala ke své práci. „Jenže pak přišly z přepracování dvě mozkové příhody, neznala jsem číslice, písmena, jména lidí. Musela jsem do invalidního důchodu a tím, jak jsem odešla z práce, mi tak trochu ujel vlak,“ vysvětluje Jiřina.

Jenže Jiřina se nedala. Po krátké době jí začalo vadit, že neví, co je wi-fi, notebook, FB a další vymoženosti. „Nejhorší ale bylo, že mně to nikdo neměl čas vysvětlovat. Tím, jak mně utekla doba, kdy si člověk ukládal tyto nové informace postupně jak přicházely, já jsem je potřebovala vlastně všechny najednou. Nikomu se nechtělo mě do nich zasvěcovat s tím, že na co to v 70 letech potřebuju. Mě ale děsně štvalo, že to neumím, že se v tom vůbec nevyznám. Tak jsem oslovila mladíka ve specializované prodejně s tím, že bych potřebovala, kdyby mě do všeho mohl zasvětit. V čem ale absolutně plavu je obchodování přes sociální sítě,“ dodává.

Dá se říct, že jsme postupovali od tužky se sešitem po dotykové telefony a ipady

Většina dnešních obchodníků nad 40, resp. nad 50 let, začínali v době, kdy byly moderní elektronické technologie teprve v plenkách. Prvním významným pomocníkem byl telefon. Martin Zoder podniká už řadu let. Jak on zvládá pokrok doby? „Dalo by se říci, že jsme postupovali od tužky se sešitem až po dotykové telefony. Myslím, že tato změna byla zpočátku postupná a většina profesionálních obchodníků ji vstřebala a začala využívat. Ovšem po masivním nástupu sociálních sítí se hodně obchodníků po padesátce tak snadno nechytá,“ vysvětluje.

Dále poukazuje na to, že efektivní obchodní využití sociálních sítí je dnes spíše doménou mladší a nejmladší generace obchodníků. Obchodování na síti vyžaduje nové skills, nové myšlení a generace, která v tomto prostředí vyrůstá, ho snáze adaptuje i v obchodních modelech. Starší obchodníci se ještě dokáží vyrovnat s moderními technologiemi jako pomůckou tradičnímu obchodování (CRM, objednávky, …), ale marketing na sociálních sítích a s ním spojené obchodování (často typu „nomádi“) již „dává“ jen hrstka starších obchodníků jdoucích s dobou.

„A i ti nejprogresivnější se již nemohou rovnat ve využití těchto technologií nové nastupující generaci. „Staré a tradiční“ obchodní dovednosti, které starší generace má „pod kůží“, se dle mého názoru mohou synergicky spojit s nastupujícími metodami obchodování a vzájemně se mohou doplnit a vytvořit silný, moderní a efektivní obchodní model,“ vysvětluje Martin.

Text: Martina Richterová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno