Nové cesty, jak získávat obchodní kontakty

 |  Články  |  Jak na to  |  Olga Strnadová  |  3 320x přečteno

Každý podnikatel a obchodník chápe, že se bez dobrých kontaktů neobejde. Kde ale takové získávat? A nejsou už klasické způsoby v dnešní rychlé době přežité? Přináší snad sociální sítě a různé networkingové akce efektivnější možnosti, jak se seznámit s potenciálním obchodním partnerem? Nejen na tyto otázky si odpovíme v dnešním článku.        

networkingup

Častým způsobem, jak navázat nové obchodní kontakty, jsou osobní setkání na společenských a obchodních akcích. Chcete-li se setkat s někým konkrétním, oslovte ho e-mailem, a pokud během týdne neodepíše, je možné mu zavolat. To je sice běžná, nicméně dnes už trochu „okoukaná“ taktika. Zvláště pak pokud se chcete dostat ke skutečně zajímavým lidem, nemusí tento postup fungovat a vy se kýženého businessu nedočkáte. V těchto případech je zkrátka nutné dát si na „obchodních námluvách“ záležet. Protože i stylem, jakým se rozhodnete potenciálního partnera „ulovit“, mu prokazujete úctu.

Využijte staré cesty, ale jděte na business seznamování inovativně

Dnes máme mnoho možností, jak získat nové kontakty, a spoustu z nich znáte. Existují nejrůznější akce, organizace, networkingová setkání, co-workingová centra, diskusní panely, přednášky nebo konference, business meetingy apod.  Stačí se jen rozhlédnout na internetu a najdete nejrůznější akce, kam jít ještě v lednu. Zajímavé možnosti, jak získat kontakty, nabízejí také sociální sítě. Není to však tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Mnoho lidí dnes hledá zkratky přes sociální sítě. Jenže 90 % z nich neumí přes internet navázat smysluplné kontakty. Neumíte-li se seznamovat tváří v tvář, pak nespoléhejte na internet. Lidé si s vámi možná budou chvíli dopisovat, ale málokdy budou ochotni se s vámi sejít osobně. Kvalitní internetová sebeprezentace není snadná. Velmi často si totiž druhá strana o vás udělá mylné předčasné závěry.

Existují vedle „oficiálních“ akcí i jiné účinné způsoby seznámení?

Prostě se potkejte. Občas musíme „náhodám“ pomoci. Zjistěte si, kde se s takovým člověkem můžete setkat. Jakou má oblíbenou restauraci, do které posilovny chodí cvičit, kde venčí psa, a jednoduše se seznamte, jako by o nic nešlo. Zajímají-li vás způsoby, jak se seznámit s kýmkoliv a kdekoliv, mrkněte sem. Nejde ale tolik o to, na kolik setkání půjdete, ale jak se k nim postavíte a jak využijete jejich potenciál.

Co nedělat?

Na společenských událostech můžeme potkat 5 hlavních typů networkťáků, vaším prvním cílem by tedy mělo být mezi první čtyři z nich nepatřit:

1. Lovci hladovci, kteří chtějí ukořistit co nejvíce kontaktů a v každém vidí svého potenciálního zákazníka. Jejich cílem je dostat vaši vizitku. Což není na podobných akcích žádný problém. Dokonce se to od vás očekává – proto jste přece přišli, nebo ne? Řídí se heslem: „Veni, vidi, vici.“ Tedy přišel jsem, viděli jsme se tváří v tvář, tudíž už jsme známí, dosáhl jsem svého vítězství – mám na vás kontakt a můžu vám zavolat. Pravděpodobně tito lidé rádi a dlouze mluví o tom, co dělají, nebo jsou naopak velmi tajemní.

2. Stydlíni, kteří se běžně moc seznámit neumí a vědí, že tady jim k tomu někdo pomůže. Z jejich plachých tváří je více než jasné, že tuto akci považují za nutné zlo, které musí podstoupit, aby mohli někoho potkat. Většinou toho moc nenamluví a chcete-li je poznat víc, musíte být tahounem konverzace.

3. Mistři světa amoleta, kteří si vědí se vším rady. Všude byli. Každého znají. Od všeho mají klíče. A hlavně všechno vám to povědí! Budou vás zahlcovat svými historkami tak dlouho, dokud nebudete doslova omráčeni jejich perfektností!

4. Frikulíni, kteří přišli spíše ze zvědavosti. Když z toho vypadne nějaké zajímavé seznámení, je to jenom plus. Od akce očekávají zábavu, informace a hlavně chtějí, aby to pro ně bylo na pohodu.

A jak naopak pojmout seznamování efektivně?

5. Gentlemani-profesionálové. Pátý typ jsou lidé, kteří vědí, co chtějí. Zvládají všechny důležité konverzační a společenské techniky. Znají odpovědi na šest důležitých otázek:

  • Kdo na akci bude?
  • Kdy přijít?
  • Co mít s sebou?
  • Proč se akce koná?
  • Kde – tudíž, jak se obléknout a jaké informace si předem připravit?
  • Jak se chovat a jak se seznamovat?

Gentlemani-profesionálové se umí dobře připravit a navazují smysluplné obchodní kontakty. Vědí, co mohou druhým nabídnout. Přemýšlí způsobem win-win. Poznáte je snadno, protože vynikají v davu. Sami se chápou iniciativy a začínají rozhovory. Vědí, o čem s druhými mluvit. Zvládnou mluvit opravdu s kýmkoliv, ale vybírají si. Umí překonat případnou trému. Jsou pro druhé důvěryhodní a přesvědčiví. Z jakéhokoliv společenského, pracovního i všedního setkání umí vytěžit maximum. Jak se takovým gentlemanem stát?

Jak na to prakticky? 3 kroky přípravy, která vám skutečně přinese výsledky 

  • 1. První důležitý krok, kterým musíte začít, je odpovědět si na otázku: „Proč se chcete seznamovat?“ Dokud nebudete vědět PROČ a jaký je váš cíl, nemůžete ani začít. Zamyslete se, jaká je vaše motivace. Čeho chcete díky navazování kontaktů dosáhnout? Co chcete získat? Hledáte kontakty, protože chcete nové spolupracovníky, nebo zákazníky? Hledáte úspěšné lidi, kteří vás budou propagovat a pomohou vám? Jen vy znáte přesně VAŠE PROČ. Odpovězte si na něj a napište si to!
  • 2. Za druhé, když si uvědomíte svůj skutečný záměr, pak si potřebujete ujasnit: „Jaký je člověk (lidé), kterého hledáte?“ Co dělá? Jaké má vlastnosti? Koho on sám hledá? Co by mu pomohlo? Kde takového člověka potkáte?
  • 3. Za třetí, což je velmi důležité: „Co mu můžete nabídnout a jakým způsobem?“ Čím můžete být danému člověku užiteční? Víte, jak udělat dobrý dojem a navázat s ním vztah? Zvládnete dobře odprezentovat, kdo jste a co děláte? Čím ho můžete zaujmout?

Naleznete-li odpovědi na předchozí otázky, pak vám vyplyne, kam chcete vyrazit. Najděte si odpovídající společenské setkání a jděte do akce. Zamyslete se: Kam půjdete? Jaký druh vizitek je pro tuto událost vhodný? Jak se obléknete? Tedy jak chcete na první dojem zapůsobit. Váš oděv totiž přitáhne určitý typ lidí. Koho oslovíte a o čem s ním budete mluvit? Mějte „v rukávu“ připravené otázky k zahájení a udržení konverzace, která vzbudí v druhých příjemné emoce. Zjistěte si, zda na konkrétní události budou nějaká „velká zvířata“, která by stálo za to oslovit!

Co z toho všeho vyplývá?

3 věci:

  • Choďte pravidelně (minimálně 1x týdně) mezi lidi.
  • Mějte to promyšlené a naplánované předem!
  • Buďte aktivní a připravení: proč, o čem a jak mluvit.

Foto: entrepreneur.com

Text: Olga Strnadová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno