Co je ještě obchod a co už je marketing? Pohled od ambasadora Jiřího Šedka

06. Listopad 2017

Naším dalším ambasadorem je Jiří Šedek (26 let), který podniká v oblasti síťového marketingu a své zkušenosti předává zajímavou formou dalším lidem. Točí videa, pomáhá lidem rozjet podnikání online-marketingu a hlavně dělá to, co ho baví. V tomto článku nás seznámí se svou životní filozofií a jak vnímá obchod moderní doby on?  

Domluvte si konzultaci

V přírodě neexistuje nic jako úcta ke starému, odzkoušenému. Příroda se nezabývá tím, co nefunguje jen, protože jsme to takhle přeci vždy dělali. Prostě se rozpíná a rozvíjí tam, kde je prostor. To nefunkční prostě časem odumře.

Stejný trend lze sledovat v oboru obchodu a marketingu. Někdy je totiž velmi těžké rozlišit, co je ještě obchod a co je už marketing. Pro profesi obchodníka je nutností vzdělávat se napříč obory, číst a mít celkový rozhled. Celý život je o obchodě a každý z nás denně uzavírá své malé obchody.

Jak plynou roky, některé „metody” se ukáží jako úspěšnější a některé méně. To vše nám odhalí jen čas a naše sebereflexe, pokud si ji dokážeme sami udělat.

Když jsem se poprvé před lety setkal s přímým prodejem, představoval jsem si nějakého pána s kufříkem, který chodí dům od domu a nabízí své produkty. Nedávno jsem seděl nad šálkem ranní kávy při návštěvě se svým o téměř dvě generace starším otcem, který mi vyprávěl, jak se začínalo s obchodem v devadesátých letech.

V té době byl obchod pro většinu lidí pevný bod s otevírací dobou, kam si přišli koupit to, po čem zrovna toužili. V té době byla poptávka výrazně větší než nabídka, tak často jen otevření samotného obchodu s nedostatkovým zbožím byl téměř zlatý důl. A když se poohlédneme do dnešní stresové doby, tak čím dál více zboží se distribuuje mimo „prodejny s otevírací dobou”.

Doba se natolik změnila, že zákazníci jsou díky internetu a médiím o zboží často velmi dobře informováni a nepotřebují ke svému nákupu žádný personál. Prostě jen chtějí svůj produkt, který si sami vybrali. Proto se stále více obchod přesouvá mimo prodejny na internet a z prodejen se stávají spíše jen výdejny nebo showroomy.

Pamatujete na toho pána s kufříkem? Co se stalo díky modernizaci obchodu s ním? Zmizel přímý prodej? Vyvíjí se stejně jako se vyvíjí zbytek světa, ovšem stále větší roli už hraje samotné napojení zákazníka na výrobce, který za marketing neplatí agenturám a médiím, ale vyplácí odměny za zprostředkovaný obrat svým spokojeným zákazníkům.

Samotný prodej produktů, včetně zasílání, realizuje přímo výrobce a z obchodníka je spíše nadšený fanoušek značky, který sdílí své zkušenosti s okolím.

Myslíte, že je možné, aby to fungovalo? Aby výrobce produktů nevyužíval „tradiční” reklamní kanál a aby nechal své spokojené uživatele, aby „nakazili” svým nadšením své okolí?

Síla slova je v dnešním světě reklamy a massmédií stále větším nástrojem.

Fascinuje mě, jak se samotný tak tradiční obor jako je přímý prodej během 50 let transformoval na multi-level marketing. Více úrovňový systém, kde jsou „zkušení” obchodníci odměněni podílem na obratu nových obchodníků. Je to jako by každý učitel získal 1 % z budoucích výdělků svých studentů.

Později se do toho přidal aspekt nezávislosti, kdy už to nebylo pouze o odměně za prodeje svých přímých obchodníků, ale vznikl aspekt sítě, kdy se začaly vytvářet organizace samostatných podnikatelů. Tito podnikatelé využívají zázemí nadnárodních výrobců, kteří se rozhodli distribuovat své produkty napřímo.

Nezní to jako pohádka? Mít smlouvu s výrobcem, který pro vás vyrábí, drží za vás sklad, postará se o výzkum, logistiku produktů a váš úkol je pouze za procentní podíl na obratu získávat zákazníky, komunikovat s nimi a rozšiřovat tak svůj obrat? Vy sami si určujete, kdy, kde a jak budete pracovat.

S nástupem internetu se ze síťového marketingu stal multi-channel obchodní model (více-kanálový obchodní model).

Co to znamená? Někteří obchodníci získávají zákazníky a partnery díky osobnímu jednání v terénu, další skupina organizuje párty, semináře a vzdělávací akce. Jiní si zřídí samostatná poradenská místa a zabývají se především produktovou stránkou. Facebook a rozvoj sociálních médií zajistil, že dnes spousta obchodníků získává zákazníky díky sdílení svých zkušeností na „sociálkách” svými příspěvky a tvorbou interaktivního obsahu.

Sto lidí, sto chutí… Dnes již dávno neplatí, že obchodníci jsou jiný živočišný druh a že základním předpokladem je narodit se s uvázanou kravatou. Obchod dnes dělá každý z nás, ať na vědomé, nebo nevědomé úrovni.

Mě osobně stále nejvíce udivuje fakt, že z přímého prodeje a pána s kufříkem se stal obchodní model, kde si nezávislí podnikatelé navzájem pomáhají, i když každý pracuje jiným způsobem.

Kdo jsou ti lidé, kteří si takto vydělávají peníze a žijí bez ohledu na místo a čas?

Právník, lékař, architekt, učitel, žena v domácnosti, instalatér, student, generální ředitel výrobní firmy, uklízečka. Ano, i tito lidé jsou součástí sítí a bez ohledu na svou původní profesi si vybrali cestu dělat OBCHOD.

Jestli si myslíte, že mají katalog, tašku s produkty a chodí ode dveří ke dveřím, aby prodali, tak jste na omylu. Už jste si někdy koupili nějaký produkt nebo službu, protože na vás ten člověk udělal dojem a choval se pozorně?

Lidský přístup a komunikace jsou něco, co v dnešním iracionálním světě velmi chybí.

Dělat obchod, být komunikátor je věc volby, je to životní cesta. Je to něco, co si vás najde, když se rozhodnete mít sami kontrolu nad svým životem.

Díky modernizaci v oblasti výroby a služeb zmizelo několik tisíc pracovních míst, které již nikdy nevzniknou… Ovšem lidé, kteří mají odpovědnost, vášeň a dokáží nadšeně mluvit o tom, čemu věří, se nemusí o svou práci nikdy bát. Naslouchat, zjišťovat potřeby a komunikovat se žádný stroj jen tak naučit nedokáže.

Ať jste člověk, který podniká a bere to jako jasnou životní cestu. Člověk, který má obchod jako cestu k vydělávání peněz s mírou svobody, nebo je pro vás slovo obchod/prodej sprosté slovo. Doufám, že se mi povedlo vám ukázat kousek z toho, jak vnímám dnešní svět obchodu já.

Jirka má svůj pořad Jízda s úspěšnými a jedním z hostů byla i naše Pavla Lokajová, koukněte na záznam:

Jiří Šedek, 26 let

  • Marketér, blogger a podnikatel v síťovém marketingu.
  • WebFacebook, Lindkedin 
  • Nejlepší rada: Můj otec mi jednou řekl: „Vždy si pamatuj, že všechno do svého života přitahujeme pomoci zásad a hodnot, které sami vyzařujeme.“
  • Co pro mě znamená obchod: Obchod je pro mě životní styl. Cesta, jak dělat co mě baví a nemít obavu z toho, co přijde. Jak žít život, od kterého si nemusím brát dovolenou bez ohledu na místo, čas a životní cyklus.
  • Moje mise: „Buduji profesionální komunitu kolem oboru síťového marketingu, měním prostředí konkurence a nevraživosti ve spolupráci a podporující prostředí.“

 

© 2024 imper.cz