„Praha se rychle stala nejoblíbenějším místem mladých expatů,“ říkají Kevin Smith a Oliver Donoghue

 |  Články  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  1 721x přečteno

Zatímco NonStop Recruitment se chystá stavět na svém dosavadním růstu a vyzkoušet svůj obchodní model v globálním měřítku, my z BusinessAnimals.cz jsme se dozvěděli, že tato konzultační firma raději nabírá lidi podle přístupu k životu než pro jiné dovednosti. Proč? Kromě toho, že tato panevropská společnost provozuje vzdělávací akademii, která je špičkou v oboru a získala mnohá ocenění, také ví, že k úspěchu v tomto vysoce konkurenčním odvětví je potřeba určitý styl myšlení. Majitelé NonStop věří tomu, že každý by měl dostat šanci – nezávisle na tom, kdo je, odkud pochází nebo čemu se věnoval předtím. Příběh jejich zakladatele Kevina to dokazuje.

  • Kevin Smith, 45 let, zakladatel Nonstop Recruitment
  • Oliver Donoghue, 34  let, ředitel společnosti
  • NonStop Recruitment je personální agentura, která v Česku nemá obdoby. Způsob, jakým řeší recruiting, je hodně orientovaný na sales. Jejich recruiteři z různých částí světa jsou zapálení, dostává se jim intenzivního tréninku, profesně rychle rostou a vydělají si peníze, které jim mění život.
  • Proč jsou NonStop úspěšní? Díky průpravě a rozvoji vlastních zaměstnanců. Vkládají obrovské množství energie do toho, aby se naučili všechny dovednosti, které potřebují k tomu, aby se z nich stali skvělí recruiteři. Podporují je v průběhu celého tohoto procesu. Jejich základní hodnotou je provozování etického a udržitelného podnikání.
  • Kevin je zakladatel. Původně nezaměstnaný, chvíli bez domova, se postupně vypracoval v recrutingu. Kvůli české partnerce odešel do Pardubic, kde také založil první pobočku NonStop Recruitment. Pár let na to následovala Praha a otevření kanceláře pro 200 lidí na Rohanském nábřeží.
  • Oliver se připojil v roce 2004. „Chtěl jsem vydělat peníze – dost na to, abych zajistil pohodlný život sobě i rodině. Věděl jsem, že recruitment mi tohle dokáže zajistit. Jelikož jsem zrovna dokončil ekonomku, myslel jsem si, že musím jít pracovat do centra Londýna pro personální agenturu, která se specializuje na finančnictví, ale provize, které jsem dostával, nebyly zas tak velké. Můj mentor potom odešel pracovat do NonStopu za mnohem větší provize a čím víc jsem se dozvídal o téhle společnosti, Kevinovi a jeho ideálech, tím víc se mi zamlouvala, takže jsem se přihlásil na pohovor.
  • Dnes jsou on a Kevin sehraná dvojice, které se podařilo zdvojnásobit čistý příjem společnosti z poplatků klientů za pouhý rok. Mají i velké plány do budoucna. Sestavili stále rostoucí tým zhruba 150 lidí z různých zemí, kteří milují svoji práci i svůj život v Praze.

„Bude to znít šíleně,“ říká Kevin, „ale i když je recruitment to, co prezentujeme klientům, je vlastně vedlejší produkt toho, co děláme. To, co děláme a umíme to velmi dobře, je školení a rozvoj lidí, včetně toho, že je učíme, jak rozvíjet ostatní, což znamená, že se vaše firma stává udržitelnou.“

Kevine, říkal jsi, že jsi v průběhu několika let vystřídal 30 zaměstnání. Jak ses dostal od tohoto k tomu, že jsi založil vlastní personální agenturu?

  • „Univerzita nebyla nic pro mě, studium mi toho nepřinášelo dost na to, aby se mi vyplatilo vynaložené úsilí, po roce jsem odešel. Měl jsem velké plány a chtěl být úspěšný, ale dopadlo to tak, že jsem po chvilce skončil bez domova, hladový a přespával jsem ve svém autě v Londýně.
  • V takové situaci je těžké najít novou práci, takže jsem začal úplně dole, prací ve fastfoodové restauraci. V ten samý den náhodou nastoupil i muž v podmínce, který se ke mně zachoval velmi milosrdně a pomohl mi najít si bydlení.
  • Pak jsem měl spoustu různých zaměstnání, řídil jsem rolbu na zimním stadionu, byl podomním prodavačem ryb, i když na ně mám lehkou alergii, pak se mi naskytla příležitost v recruitmentu.
  • Zkušenosti, které jsem měl za sebou, mě naučily, že jen já sám jsem zodpovědný za svůj osud. Při prodávání ryb jsem se naučil, jak se chovat k zákazníkům, jak prodávat. A samozřejmě jsem se stal odolnějším.
  • V recruitmentu jsem se cítil jako ryba ve vodě. Dva měsíce po nástupu, poté, co jsem prošel základním školením, jsem prolomil firemní rekord tím, že jsem osmi uchazečům našel nové pozice. Od té doby jsem se neohlédnul zpět.
  • Po třech letech práce jako jeden z nejvíce vydělávajících recruiterů jsem chtěl vytvořit nový byznys, který by stál na jiném přístupu a etických hodnotách a zaměřoval se na rozvoj a školení recruiterů, aby dokázali poskytnout nadstandardní službu. Tohle mi v našem odvětví chybělo.“

Tvoje firma se stala inkubátorem pro recruitery – nabíráte lidi bez zkušeností v tomhle oboru a školíte je, aby byli co nejúspěšnější. Nebylo by jednodušší pracovat s profesionály?

„Ani ne. Tenhle přístup jsme nejdřív zkoušeli, ale zjistili jsme, že je mnohem lepší si vlastní profesionály vychovat. V Británii jsem byl trochu rozčarovaný z toho, jak některé personální agentury fungují – jako vedlejší produkt neregulovaného trhu – a přišlo mi, že tento obor nemá moc profesionální pověst. Když si recruitery vychováváme sami, máme výhodu v tom, že se nemusí odnaučit zlozvyky, které si přinesli odjinud, a můžeme je rovnou učit ten správný přístup k téhle práci. Také je mi to osobně bližší. Dalo by se říct, že je víc uspokojivé vzít si pod svá křídla lidi, kteří nemají žádné zkušenosti, a sledovat, jak se z nich stávají úspěšní obchodníci. Nedávno jsem slyšel frázi „udělat z outsiderů šampiony“ a myslím, že to dobře shrnuje.

Když jsme zakládali naši kancelář v Pardubicích, stalo se z ní školící centrum, které jsme teď přesunuli do Prahy.“

Proč jste si ze všech míst na světě, kam jste mohli jít, vybrali zrovna Pardubice?

„Je to jednoduché – hrával jsem lední hokej a na jedné z mých cest za hokejem do Pardubic jsem potkal svou budoucí ženu. Zbytek si asi domyslíte.

Požádali jsme o finance z EU, abychom mohli z Česka outsourcovat naše služby zbytku firmy. To zahrnovalo podporu provozu, průzkum trhu a další činnosti, které se běžně outsourcují třetím stranám. Tyto role jsme strukturovali tak, že některé z nich skvěle připravily lidi na roli náborového poradce, a tak jsme zkombinovali outsourcované poskytování služeb se základním zaškolením.

Vidět, jak se lidé rozvíjí a jejich život se mění, je pro mě obrovskou motivací, když jsme založili naši českou kancelář, mohli jsme se přesunout na místo s mnohem nižšími náklady (vůči Londýnu asi poloviční) a investovat víc do jejich školení a rozvoje. Konečně jsme mohli položit pevné základy, které jsme potřebovali k poskytování dobrých služeb. A abychom podpořili rychlejší zaškolování a rozvoj, vybudovali jsme specializovaný tým pro zajišťování kvality (QA tým).“

V tomto téměř neregulovaném odvětví je QA tým nevídaná záležitost, ale jak vysvětluje Kevin: „Nenastoupili byste do letadla, které neprošlo kontrolou kvality, tak proč byste měli svěřit nábor vašich nových zaměstnanců procesu, který také neprošel podobnou kontrolou?“ Víc o tom, jak a proč tento tým vznikl a co dělá, se dozvíte v budoucím článku. Prozatím ale můžeme prozradit, že QA je zásadní složkou školícího programu, který pomáhá zaměstnancům NonStop rozvíjet se a v jeho rámci funguje jako jeden z hlavních důkazů toho, že si zaslouží postup na vyšší pozici.

„Česko bylo a je výjimečným místem. Pro spoustu lidí z okolních zemí jde o zajímavou a strhující kulturu. Pro lidi, které jsme sem ze začátku přivedli s sebou, byly životní náklady mnohem nižší, takže si za svoje peníze mohli dovolit mnohem víc.“

Hlavním požadavkem pro získání tohoto financování bylo zaměstnat určitý počet lidí v Pardubicích. Najali jak místní, tak expaty, čímž vybudovali velmi kulturně rozmanitou firmu. To sice bylo v regionu neobvyklé, ale firemní i místní prostředí to pozitivně ovlivnilo.

A proč jste se rozhodli přestěhovat do Prahy?

(Kevin): Dostali jsme se do bodu, kdy bylo těžké v Pardubicích dál růst. Místní náměstí se každý pátek stalo party zónou NonStop Recruitmentu. Myslím, že jsme prostě město přerostli.

Jelikož se snažíme přitáhnout vysoce výkonné lidi z celého světa, Praha byla logickým krokem. Je to mezinárodní město, lidé zde žijí rádi a má potenciál stát se i centrem obchodu. Takže jsme podepsali smlouvu na kanceláře, kam se vleze 150 lidí, tady v Danube House.

(Oliver): Budujeme tu atmosféru jako v Londýně, což je v této zemi poměrně unikátní. Milujeme tu energii a mentalitu, kdy práce i zábava jedou naplno – je typická pro Londýn, New York a další centra obchodu. V Česku a v Evropě to ještě není zvykem, ale přitom má Česko nižší životní náklady než Londýn nebo New York. Snažíme se dát příležitost těm, kteří mají tento druh elánu, chtějí se něco nového naučit, chtějí si hodně vydělat a taky chtějí rychlý kariérní postup. Pracujeme tu tvrdě, ale můžete tu taky žít velmi příjemný život.

Přemýšlíte podobně jako Kevin a Oliver? Jste vysoce výkonní, ale máte práci, která nikam nevede? Přidejte se k NonStop Recruitment a můžete se stát úspěšným a hodně vydělávajícím obchodníkem!

Co se týče školení, jak přesně pracujete s vašimi sales lidmi? Jak zaškolování probíhá?

(Kevin): No, především nikdy nekončí. Prvních pár měsíců je samozřejmě velmi intenzivních. V podstatě najímáme lidi z celé Evropy a zvykají si na kancelářské prostředí a na telefonování. Mnoho lidí se bojí zvednout telefon a někomu zavolat, takže je nejdříve necháváme mluvit s uchazeči, s kterými jsme byli nedávno v kontaktu, čímž navíc zjistíme, jestli s našimi službami byli naši zákazníci spokojení. Jakmile si zvyknou na tohle, školíme je víc do hloubky – jak provádět náborové pohovory atd. Také je učíme měkké dovednosti, jako je efektivní komunikace nebo empatie. Snažíme se, aby školení byla zajímavě pojatá – používáme role play, školící videa, ale i klasické přednášky nebo koučování přímo u jejich stolu.

(Oliver): Jak říkal Kevin, školení nikdy nekončí. I když se z lidí stanou skvělé recruiteři, pořád se mají co učit. Tehdy je začínáme učit koučování a to, jak rozvíjet další lidi, jak se stát skvělými vůdci týmu, manažery a později i byznysovými lídry. V zásadě kdokoliv, kdo má ten správný přístup, má příležitost stát se NonStop lídrem, pokud v praxi aplikuje to, co ho naučíme. Pro tyto budoucí lídry máme Business Accelerator Programme, což je vysoce intenzivní mentorský program s vysokými nároky, ale také odměnami. V podstatě tlačí na rychlejší rozvoj našich nejvíc nadaných zaměstnanců. Tři lidé, kteří se programu účastní, nedávno splnili svoje první stanovené cíle a odměnili jsme je Ferrari.

A jak je v prostředí, které je tak zaměřené na cíle, možné dodržovat etické zásady? Víme, že v recruitmentu to může být problém, ale vaše firma tvrdí, že je velice eticky zodpovědná.

(Oliver): Zaprvé, když si vychováte svoje vlastní lidi, poskytnete jim určité etické zázemí, a to už od prvního dne. Nemusíte je odnaučovat zlozvyky, které si přinesli odjinud. Kromě mě, Kevina a asi dvou dalších lidí není ve firmě nikdo, kdo by měl předchozí zkušenosti z oboru.

(Kevin): A zadruhé, jak už jsme zmiňovali, máme náš QA tým, který zajišťuje, že splňujeme naše nároky na kvalitu a etické standardy. Poskytují cennou zpětnou vazbu našemu sales týmu, protože když píšete reklamní text nebo někomu voláte, potřebujete vědět, jestli to byl dobrý hovor a jak jej můžete příště ještě vylepšit. Je to jako byste byli fotbalista a sledovali nahrávku vaší hry, protože chcete vědět, jak se můžete zlepšit. QA tým není inovace sama o sobě, ale v recruitmentu ano.

Hodně jsme mluvili spíš o přístupu než o dovednostech. Kevine, před chvilkou jsi zmiňoval, že občas v obchodě potkáš lidi s tím správným přístupem a nabídneš jim práci. Nabíráš tedy nové lidi tak říkajíc za pochodu?

(Kevin): Jistěže ano. Přesně to musíte udělat, dát o sobě vědět. Potkal jsem v Tescu v Hradci skvělého chlápka, tak jsem mu nabídl práci v QA týmu. Dokud mají lidi pozitivní přístup, jsou odolní, namotivovaní a ochotní se učit, můžeme jim pomoci něco dokázat.

(Oliver): Kevin má pravdu, protože když lidé mají tenhle druh energie, ten nadšený způsob uvažování, vyrazí do světa, ale často skončí zaměstnaní v restauracích nebo v obchodech. Protože žili v zahraničí, třeba pracovali v USA nebo v Austrálii, a teď se vrátili a uvědomili si: No, nemám zkušenosti jako projektový manažer nebo v realitách, čím se tedy mám živit? Chtěl bych, aby věděli, že na ně čeká příležitost v NonStop Recruitment.

5 tipů Kevina a Olivera, jak se jako lídři dlouhodobě držet na vrcholu

  • Cvičte. (Oliver): Oba jsme si vyzkoušeli na vlastní kůži, že pohyb je důležitý. Lidé, kteří tvrdě pracují, mají také větší zodpovědnost. Časem dojdete k bodu, kdy na vás toho bude moc a přestanete být efektivní. Oba jsme byli v koncích, tak jsem nás přihlásil na maraton v New Yorku. To byl zlomový bod.
  • Cvičte ještě víc. (Kevin): Taky jsme se zúčastnili jednoho závodu na Novém Zélandu. Začínáte 3 km během, 55 km na kole, 33 km běh přes hory, další den vás čeká 15 km na kole, 70 km kajakem a dalších 70 km na kole. Bylo to úžasné. Krajina je tam nádherná, ale byla to ta nejtěžší věc, kterou jsem v životě udělal. Pamatuju si kameramana, který stál na jedné z hor a křičel na nás: „Utíkejte, jste na kameře.“ Jediné, co jsem mu byl schopný říct, bylo: „Už nikdy v životě na žádnou horu nepoběžím.“
  • Najděte si svoji partu. (Kevin) Musíte se obklopit lidmi, kteří sdílí váš příběh, kteří ví, jak těžké může být vést firmu – byznysoví mentoři a byznysoví vrstevníci.
  • Pořiďte si psa. (Oliver) Oba máme psy, protože vám nedovolí se nehýbat. Včera jsem si dal 20 km běh a Kevin dnes ráno vstával v 6, aby šel na procházku se svým psem, než odletí ze Švýcarska do Prahy.
  • Neztrácejte perspektivu. (Kevin) Poslední věc, o které si myslím, že je důležitá, je nechat si jako CEO firmy odstup. Potřebujete váš byznys vidět z jiné perspektivy, podívat se na věci jinýma očima a uvědomit si, kde a co je potřeba změnit. Můj život je teď o dost jednodušší a to hlavně proto, že Oliver se víc stará o byznys a řízení firmy.

Foto: Petr Klempa

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno