Chcete být v novém roce produktivnější? Naučte se uzavírat nedokončené věci

 |  Články  |  Jak na to  |  redakce  |  1 966x přečteno

Každý z nás má tendenci vyhýbat se některým nudným úkolům, odkládat řešení složitých situací, pravidelně vyřizovat e-maily a korespondenci. Rozdělené úkony se nám tak kupí na stole, v CRMku či jinde na počítači, a co je horší, tak hlavně v našich hlavách. Pro samé myšlenky na to, co si stále valíme před sebou, máme zaplněnou mentální kapacitu a zpomalený výkon. Dejte si předsevzetí, že rok 2016 začnete s čistým štítem a naplno soustředění dojdete k obchodnímu úspěchu. O tom, jak na to, jsme se bavili s certifikovaným koučem Jánem Dubničkou.

Closeup image of notepad with pen.

Proč uzavírat nedokončené věci?

„Nedokončené věci často představují oblasti v našem životě, kde máme bloky nebo strach, kde si nevěříme. Nenechávejme je narůstat, až nás nakonec převálcují. Důvodem, proč mnozí nedokončené věci odkládají, je strach. A ten způsobuje, že ztrácíme pevnou půdu pod nohama a přestáváme si věřit. Jakmile uzavřete minulost, jste natolik volní, abyste se naplno chopili přítomnosti,“ radí Ján Dubnička.

O jaký strach může jít? Pokud jako obchodník odkládáte donekonečna telefonáty, může jít o strach z odmítnutí nebo strach ze selhání. Také může jít o strach z toho, co si ostatní pomyslí, že budeme působit trapně…Postavte se svému strachu a budete se cítit více v klidu, svobodněji, a také získáte pocit kontroly nad svým životem. „Zaobírejme se tím, na co vliv máme, a to jsou naše myšlenky, pocity, rozhodnutí a činy. Kontrola nad činnostmi přinese sebedůvěru a sebevědomí. Když se nám něco podaří a my si to odškrtneme ze seznamu, dává nám to pocit, že jsme schopní, že věci dokážeme udělat,“ říká Ján Dubnička.

Přečtěte si také: Jak si nastavit mindset, abyste z neúspěchu vytěžili co nejvíc

Mezi důležitými a naléhavými věcmi může být rozdíl

„Často se soustředíme na ty činnosti, které jsou důležité a naléhavé, protože „hoří“. Mnohem důležitější jsou ale činnosti, které jsou pro nás důležité, ale nejsou naléhavé. To jsou činnosti, které chceme dělat, protože v nich vidíme přínos a mají pro nás smysl,“ vysvětluje Ján Dubnička. Pokud v daném úkolu nevidíte smysl, budete jej odkládat donekonečna.

Jak tedy dokončovat věci? Zkuste metodu SORUZ:

1. Sumarizace úloh

Shrňte si každé ráno vše, co vás v daný den čeká – všechny telefonáty, schůzky, nezapomeňte na rutinní práce jako je vyplňování různých CRM a nezbytné papírování (které nemůžete předelegovat na někoho jiného).

2. Odhadněte čas na jednotlivé aktivity

Odhadněte, kolik času budete potřebovat na jednotlivé aktivity. Vycházejte ze své zkušenosti, pokud víte, že vám schůzka zabere 30 minut, nezapomeňte k času přičíst i přesun na místo. Také nezapomeňte přičíst pauzu mezi navoláváním a přesunem na schůzku.

3. Rezervní čas

Vždy si nechte rezervní čas, který by měl představovat 20-40 % běžné pracovní doby. Nebudete tak ve stresu, když vás během práce vyruší kolega s nutnou záležitostí, případně další zloději času, jako například sociální sítě.

4. Určete priority

Určete si, které věci jsou v daný den nejdůležitější, a ty udělejte jako první. První nejdůležitější věc byste měli udělat hned ráno ještě před tím, než zkontrolujete e-mailovou schránku nebo zvednete telefon k prvnímu hovoru. Nezapomeňte, že nejproduktivnější část dne je dopoledne, a pak až odpoledne po 3. hodině.

Přečtěte si také: Minizvyky: 6 malých kroků k velké změně

5. Zpětná kontrola

Na konci každého dne zkontrolujte, zda jste si stanovili reálné cíle na daný den a splnili jste všechny naplánované činnosti. Pokud ne, najděte konkrétní den a čas, kdy se jim budete věnovat – neposunujte je na neurčito, je možné, že se k nim už nedostanete. „Rozhodujte se na základě důležitosti a určete, zda se do činnosti pustíte, nebo ji odložíte na jindy. Pokud ji odložíte, je důležité najít v diáři přesné místo (datum a čas), kdy ji uděláte,“ říká Ján Dubnička.

Nemusíte se bát, že se zavedením nějakého systému začnete chovat automaticky jako robot: „Často slýchávám názor, že mít systém je žít jako robot, jako počítač. A já tvrdím opak, mít systém přináší volnost a čas i na věci, které se doteď zdály nedosažitelné,“ tvrdí Ján Dubnička. A to už za to stojí!

Autorem článku je Ján Dubnička, ACC(ICF), brain based coach, www.coach4you.sk. Ján je kouč osobního rozvoje, trenér a stratég pro dosahování vysokých výkonů top manažerů, politiků, sportovců a zároveň autor knihy „Vytvořte si život, po jakém toužíte.“ Koučuje na základě poznatků o fungování mozku (brain based coaching), kterým napomáhá k trvalým pozitivním změnám myšlení, a který Ján studoval u NeuroLeadership Group. Půl roku se také vzdělával přímo pod vedením „praotce“ koučinku a autora metody Inner Game Timothyho Gallweya.

Foto: www.dumblittleman.com

Text: redakce

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno