Naučte se být dobrým šéfem!

02. Duben 2014

4838990766_744a228209_b

hledáme obchodníka

Položili jste si už otázku, jak být dobrým šéfem? A zda to má vůbec smysl? Má. Pokud s Vámi totiž budou Vaši podřízení spokojeni, budou do práce chodit s větší radostí, práce je bude bavit a budou tak více produktivní. A Vy pak budete mít lepší pocit nejen z dobrých výsledků Vašeho týmu, ale z celkové přátelské atmosféry, která ve Vašem týmu panuje. Na co si dát tedy pozor a co dělat, aby Vás Vaši podřízení uznávali?

Buďte vzorem

Správný nadřízený musí umět naplánovat fungování firmy nebo oddělení, musí správně rozdělit úkoly a delegovat nejen povinnosti, ale i pravomoci. Každý by měl vědět, jaký je jeho úkol, co se od něj očekává a co může nebo nemůže. Uznání si ale nezasloužíte tím, že budete jen delegovat úkoly a dáte ruce pryč od jejich řešení.

Buďte Vašim podřízeným vzorem, ukažte jim, že se umíte postavit k úkolu čelem a umíte být tahounem. Budete-li jen rozkazovat a delegovat, ničeho nedocílíte. Správný šéf se stará o svůj tým, komunikuje s ním, je nápomocný, motivuje a hlavně dodržuje sliby.

Nepanikařte

V každém týmu se občas něco nepodaří a objeví se nějaký problém. Snažte se proto vždy zachovat chladnou hlavu, nepanikařit a zkusit najít způsob, jak se dostat z průšvihu ven. Soustřeďte se na jádro problému a společně s Vaším týmem hledejte řešení, jak problém vyřešit a co udělat pro to, aby se podobná situace neopakovala v budoucnu.

2887361260_852fbb7ebe_b

Komunikujte

Nesmírně důležitou roli ve vztahu s Vašimi podřízenými hraje komunikace. Měli byste se s Vašimi podřízenými bavit, naslouchat jim, ptát se jich, co jim na jejich práci vadí a čeho si naopak cení. Nečekejte jen na zpětnou vazbu, že za Vámi přijdou sami, buďte první, kdo se zeptá. Zároveň se na Vašem pracovišti oprostěte od osobních antipatií a averzí.

I když je komunikace důležitá, respektujte soukromí a pracovní volno Vašich podřízených. Pokud to není nezbytně nutné, nevolejte jim v době jejich nepřítomnosti v práci. Stejně tak jim nezadávejte úkoly, které by dle Vás měli splnit ve svém volnu, například přes víkend.

Motivujte

Každý pracovník má svoje silné a slabé stránky – stejně jako Vy, i když si to třeba nechcete přiznat. Jako správný šéf byste měl tyto stránky svých podřízených znát, pochválit je za dobře odvedenou práci a naopak, pokud se nedaří, nabídnout pomocnou ruku. Pokud pracovník udělá chybu, nekritizujte ho otevřeně před ostatními. Vytkněte mu jeho chybu, ale zároveň ho podpořte, že příště už to bude lepší. Pokud má Váš podřízený osobní problémy, nabídněte mu pomocnou ruku i zde, jestliže si s Vámi o nich bude chtít promluvit.

Stůjte za svým týmem

Nic neocení Vaši podřízení více, jako když vědí, že za nimi stojíte nejen v rámci týmu, ale i například u vedení společnosti, u vašich zákazníků nebo dodavatelů. Umět nastavit svoji hlavu místo týmu, pokud se něco nepovede, je opravdovým projevem vůdcovství. Chlubit se umí každý, přiznat prohru bývá těžší… O to víc to Váš tým ocení.

Chvalte

I když se to může zdát jako zbytečné chválit někoho za něco, za co je placený, tak to rozhodně zbytečné není. Každý pracovník s povděkem ocení, když dostane nečekaně pochvalu a uznání. Dejte si ale pozor, abyste pochvaly ve Vašem týmu rozdávali rovnoměrně a neupřednostňovali pouze jednoho pracovníka.

Inovujte

Stereotyp každého z nás ubíjí. Snažte se proto hledat inspiraci a možnost inovace, jak zlepšit procesy ve Vašem týmu.

Rada na závěr

Nejlepším šéfem je vždy ten, kterého uznává jeho tým. Ať už máte přirozenou autoritu, nebo si ji musíte vybudovat, snažte se působit pozitivně a kolegiálně.

© 2024 imper.cz