Finanční gramotnost v Česku pokulhává. My to chceme změnit, říkají zakladatelé Moneytree

28. Únor 2018

Ukládání peněz na 1% spořicí účet, inflace je 2,9 % a přitom trhy za posledních 15 let v průměru vydělávají 8,96 %. Zbohatnete na tom, nebo spíše proděláte? Finanční gramotnost není zrovna obor, ve kterém by byli všichni kovaní. Občas prostě potřebujeme pomoc profesionálů. Dvě takové ryby ve vodě financí jsou Vladimír Bárta a Petr Vlasák z Moneytree. Jejich poslání je šlechetné. Vzdělávají Česko o finanční gramotnosti, finanční plány vytvářejí nejen na míru, ale především srozumitelně a s písemnou garancí. Řemeslu zkrátka budují dobré jméno. Taky se ale nebojí říct, že se někdy mýlí.  Během dvouletého fungování firmy nejednou narazili. Jsou to normální chlapi, srandisti, kteří chodí na pivo a víkendy tráví s rodinou. O jejich vizi, poslání, potížích, ale i ponaučeních jsme se bavili jedno slunné dopoledne v kanceláři na Těšnově.

Domluvte si konzultaci

Jak jste se vy dva vlastně poznali?

Petr: Pracovali jsme spolu v předchozí práci, firmě Finberry. Pravdou ale je, že jsme si k sobě ze začátku vůbec nemohli najít cestu.

Vladimír: Což trvá do dneška. (smích)

Petr: Přesně, ten divný pocit se mi časem akorát zesílil. (smích)

To mi prosím přibližte. Jak se stane z počáteční nesympatie takové pevné partnerství?

Vladimír: Našli jsme si stejnou zálibu, ve stejném druhu alkoholu. (smích)

Petr: S firmou jsme jeli na hory, kde jsem ale druhý den zjistil, že se bojím lyžovat. Jediná zábava, která mi tedy zbyla, byl Vladimír, který bez lyží už přijel. (smích)

Vladimír: My jsme na sebe prostě zbyli… Ale ne, vedle alkoholu tam byla ještě historie. Velmi rádi spolu vedeme dlouhé politicko-historické debaty. Zároveň jsme zjistili, že máme oba podnikatelský plán, který se vzájemně pěkně doplňuje. Petr má zkušenosti z financí, já zase z tvorby strategií a marketingu.

Mohli byste mi prozradit víc o vaší pracovní minulosti?

Petr: Já mám vystudovaná mediální studia. Pracoval jsem jako politický novinář, roku 2009 při vrcholení finanční krize jsem zběhnul do finančního poradenství. Ve dvou multilevelech jsem nasál cenné pozitivní i negativní zkušenosti, na základě kterých dnes tvoříme/netvoříme Moneytree.

Vladimír: Já jsem od přepážky po 17 let prorůstal až na ředitele útvaru řízení inovací a strategie v ČSOB. Po takové době jsem se chtěl posunout, změnit obor. Po setkání s Petrem jsem si ještě více uvědomil, že čas postavit se na vlastní nohy právě uzrál.

Jaké byly vaše začátky?

Petr: Hektolitry piva.

Vladimír: Hektolitry kafe.

Petr: Naivní představy o lidech, o jednoduchosti podnikání v oboru. Naivní představy také o nás.

Vladimír: Je pravda, že naše ega dostávala krapet na frak. Půl roku jsme hledali směr. Věděli jsme přesně, co chceme klientům nabídnout, ale nevěděli jsme, kde na tom postavit byznys. Trápili jsme se s penězi, procesy, formou prezentace směrem ke klientům…

Takže klasické porodní bolesti. Jaké ponaučení jste si z těchto začátků vzali?

Vladimír: Co na začátku odfláknu, to se mi na konci vrátí jako velká facka. Naučili jsme se omezovat prokrastinaci. Podnikání je neustálý pocit, jako když máte 2 týdny do státnic.

Petr: Dospělost. Už nemáte zodpovědnost jen za sebe, ale taky za zaměstnance, za jejich rodiny… Jednoduše už nemáte prostor se na koho vymluvit. Vše si tvoříte sami.

Jaké jsou vaše současné role?

Petr: Já jsem odpovědný za obchodníky, nábor, zaškolení, fungování firmy po obchodní stránce.

Vladimír: Já se starám o marketing a analytiku. To znamená procesy a prezentace firmy navenek.

Vaší vlajkovou lodí je projekt KLIF, který vám pomáhá naplňovat váš cíl: zlepšovat finanční gramotnost v České republice. Od čeho tento název?

Vladimír: KLIF, klid ve financích jsme přebrali z anglického názvu CLIF. Což značí skálu, útes. A my máme být majákem, který klienta před takovým útesem ve smyslu chybně zvolených či chybně nastavených produktů anebo finančních poradců typu “šmejd” ochrání.

Co konkrétně projekt nabízí?

Webový projekt má za úkol provádět první část osvěty v oblasti finančního poradenství. Návštěvníkům dáváme základní rady jak k financím přistupovat. A to na bázi selského rozumu, obecného povědomí a našimi letitými zkušenostmi. To vše pokud možno jednoduchou a srozumitelnou formou. Na webu tedy neprodáváme konkrétní produkt, nýbrž  základní myšlenky,  jak si správně sestavit architekturu finančního rozpočtu a čeho se naopak vyvarovat. Když se uživatelům naše rady líbí a chce s námi spolupracovat více, tak mu nabízíme prodej členství do poradny profesionálních finančních poradců (finančních architektů). Jsme něco jako smartphone ve finančním poradenství. Foťák, obrazovka, aplikace, to všechno už bylo, ale Steve Jobs to uměl dát do jednoho přístroje. My klientovi vytvoříme celkový finanční model, který je pro něho na trhu nejvýhodnější. Za to ručíme písemnou garancí. Pokud následně klient chce uzavřít konkrétní pojistku, investici či jiný produkt s námi (nebo s konkurencí), to už je na něm. Výhodou pro klienta je skutečnost, že klient může, ale nemusí výhod členství využít. Ať už potřebuje pomoci s celkovým finančním plánem, anebo jen poradit se záludnostmi cestovního pojištění.

Klient si u vás platí roční členství, během kterého mu s financemi pomáháte. Kolik stojí?

Petr: Máme tři programy od 2 090 Kč do 5 090 Kč.

Proč roční členství? Pokud vím, na trhu máte tento systém jediní.

Vladimír: Myslíme si, že ano. Ale i zde se můžeme mýlit. Respektive v tom, jakým způsobem s klientem nejen na webu komunikujeme, jsme určitě výjimeční. Základní rady, vlastní tvorba infografik, uvolněný styl jednotlivých textů, forma ročního členství (prakticky na zkoušku) – to vše by mělo klienta přesvědčit o tom, že i při zvolení podnikat v tomto oboru jsme zůstali normální (smích).

Petr: Nechceme být agresivní prodejci. Během roku se klient a obchodník mohou poznat, začít si důvěřovat. Klient zjistí, že to, co mu doporučujeme, je pro něj opravdu nejvýhodnější. V ročním členství si klient prakticky kupuje čas a know-how finančního architekta. Pokud si zakoupí členství ,,GOLD”, pak si ve stejném časovém úseku koupí i služby specializovaného právníka. A k tomu všemu dokážeme klientovi uspořit peníze vydané na energie. Tím dokážeme klientovi investici do našich služeb prakticky téměř okamžitě vrátit.

Jaká je tedy náplň práce obchodníka v Moneytree?

Vladimír: První dva měsíce tvoří trénink, čímž dokážeme zaučit i úplného nováčka. Klientům nabízíme full-servis služby, obchodník tedy musí mít celkový přehled o všech našich službách. Naší výhodou je, že máme analytika, který nabídku pro klienta celou zpracovává. Obchodník je prostředníkem mezi klientem a analytikem. Musí pozorně naslouchat, zjistit, co klient opravdu potřebuje. Následně srozumitelně předat a vysvětlit navrhované řešení klientovi. Obchod oddělený od analytiky obchodníkovi práci rozhodně velmi ulehčuje. Dáváme mu pohodlí. Říkáme, že u nás obchodník neloví, ale farmaří. Postupně si buduje svůj kmen klientů, o které se průběžně stará.

Jak u vás obchodník dělá akvizice?

Petr: Jako ve všech oborech si obchodník samozřejmě hledá kontakty i sám. Dále spolupracujeme s realitními kancelářemi, webovými srovnávači a využíváme náš vlastní webový projekt KLIF, který do budoucna vnímáme jako nejdůležitější.

Co je u vás pro obchodníky nejtěžší? S čím se musí srovnat?

Fungovat podle pravidel. Budujeme kvalitní brand a řemeslo dělané poctivě. Pokud by sem přišel obchodník hlavně kvůli penězům, rychle se s ním rozloučíme. My nepracujeme na rychlý zisk.

V současné době máte v týmu 7 obchodníků. Jedná se spíše o nováčky, které jste zaučili, nebo o zkušené obchodníky?

Vladimír: To máme už tolik? (smích) A to jsme ještě nezačali nabírat. Ale abych se vrátil k vaší otázce. Je to půl-napůl. Máme obchodníka, který k nám přišel z C&A. Ale máme i zkušeného matadora, který se této profesi věnuje více jak 7 let.

Petr: Našim cílem je mít složené obchodní týmy jak z finanční branže, tak i z bank a jiných korporátů. Chceme totiž smíchat dvě různé filozofie dohromady. Tah na branku a profesionální vystupování.

Dnes odpoledne máte přednášku o finanční gramotnosti na střední škole. Jde o výjimku, nebo o pravidelnou aktivitu?

Vladimír: Z jedné výjimky se stalo pravidlo. Do budoucna chceme dělat i webináře. I když vytváříme výstupy pro klienty, zpracováváme je formou infografik. Chceme klientům vysvětlit, jak vlastně tento finanční svět funguje. Vzdělávání o finanční gramotnosti je velkou součástí našeho podnikání. Říkáme klientům, na co si mají dát pozor, co si mohou zvládnout sami, s čím už potřebují pomoc. Finanční gramotnost je v Česku opravdu špatná. V 90. letech se všichni báli bank, protože krachovaly. Ty se pak zázračně dokázaly očistit na rádoby jediné bezpečí. Dnes prodávají stejně špatné produkty, jen to zabalí do věrohodných obalů. Lidé si dnes ukládají peníze na jednoprocentní spořící účet, inflace je 2,9 % a přitom trhy za posledních 15 let vydělávají 8,96 %. To je strašné. Dle našich odhadů je 80 % hypoték špatně ochráněných pro případ, kdy klient nebude schopný hypotéku splácet. A pojištění majetku na tom není o moc lépe. Lidé si zkrátka chybně myslí, že vše končí velikostí hypotéční splátky. Jenže tím to vše teprve začíná. Tohle lidé nevidí. Tohle je motor, proč Moneytree vlastně vzniklo.

Za měsíc to budou dva roky, co jste firmu založili. Být teď zpátky na začátku se všemi získanými zkušenostmi, co byste udělali jinak?

Vladimír: Já už bych do toho asi po druhé nešel. (smích)

Petr: Určitě bychom k byznysu přistupovali pokorněji. S větší úctou k penězům a větší pokorou v čase, který musíme rozdělit mezi sebe a firmu.

Vladimír: Kladli bychom větší důraz na efektivitu, důslednost, tah na branku, pružnost a jednoznačnost rozdělených rolí.

Jak bude vypadat Moneytree za 5 let?

Petr: Naše představa je být v největších krajích Česka. Sedíme na pivu a vedle od stolu slyšíme, že Moneytree je super firma. Firma, která dává lidem možnosti trávit více času se svou rodinou, přáteli a koníčky.

Foto: Marek Rebroš

© 2024 imper.cz