MLM milované i proklínané: Proč lidé nechtějí dělat v síťovém marketingu?

 |  Články  |  Obchod  |  Pavla Lokajova  |  6 788x přečteno

Je multilevel marketing geniální model, nebo odsouzeníhodná kariérní volba? To je mezi obchodníky i našimi čtenáři debata, která nemá vítěze. Vždy budou existovat zarytí odpůrci jednoho nebo druhého tábora a upřímně, pojmout téma tak, aby si z něho obě strany odnesly něco cenného, nebylo lehké. Zajímalo nás jádro pudla. Proč lidi do MLM nechtějí nebo z něj odcházejí, proč je obrovská „úmrtnost“ a proč je MLM tak proklínaný? A když  je to to pravé pro vás, jak v něm uspět?

mlm

1. Nekalé praktiky a špatné renomé zabijí potenciál každého businessu

Vybudovat si dobré jméno je docela dřina, ztratit ho můžete za vteřinu. A se špatným jménem se pak obchoduje o to hůř. „Před 15 lety tady fungovalo hodně projektů, které neměly nic společného se seriózním podnikáním. Lidé to neznali, nevěděli, co je síťový marketing a co naopak není. Je logické, že dnes mají pokřivený obrázek,“ objasňuje bublinu Jiří Šedek.

Negativní renomé ještě vyživují spousty manažerů a „uplinů“, kteří nováčkům při recruitingu lžou. Na hyper sliby, příběhy úspěšných a „za měsíc máš výsledky“ se chytnou mnozí a ještě víc jich po měsíci bez výsledků odpadne. „Jelikož jsem se dostal do sítě lidí s 21letou zkušeností v businessu, měl jsem možnost vidět reálnou tvář MLM, ne jen ty přeslazené sliby. Byla za tím dřina a stinné stránky. Což pro mě bylo klíčové, protože jsem k tomu od prvního momentu přistupoval jako k vrcholovému podnikání, nikoli jako k nějaké loterii ve stylu ,buď to vyjde, nebo nevyjde‘,“ dodává Šedek.

2. V oboru dělá spousta rychlokvašek a zoufalců. Chybí kvalitní vzory

MLM je ve své podstatě založen na lidech. Aby se business model mohl vyvíjet, potřebuje lidi s podnikatelským myšlením, a ti bohužel v tomto odvětví chybí. Řada z nich byla napálena rádoby podnikateli, jejichž slib budoucí spolupráce skončí v moment podpisu. „Jakmile mají nováčka ,zaháčkovaného‘, řeknou něco ve stylu: ,kdybyste teda potřeboval, tak mi zavolejte.‘ Tohle dává v businessu asi stejný smysl, jako kdyby matka řekla 3letému dítěti: ,Tak, Honzíku, starej se o sebe sám, a kdyby něco, zavolej.‘ Takové dítě do pár dní nepřežije,“ přirovnává Šedek.

Dle něj nechtějí lidé v MLM dělat, protože je velmi malé obecné povědomí o fungování tohoto obchodu. Potřebují potkat vzor, úspěšného člověka, který oboru rozumí, má dlouhodobé výsledky a nemá problém o multilevelu mluvit otevřeně, i o všech jeho úskalích. V běžné praxi se však často stává, že jsou nováčci posláni na popravu tím, že jsou odkázání na vedení někoho, kdo je v obchodě jen o týden déle. Přitom k úspěchu vás dovede jen ten, kdo sám uspěl, ne jiný začátečník.

3. Je to sekta, která úspěch jen slibuje.

MLM mnohým zavání sektářstvím. Konotace s nefér praktikami a přehnané nadšení ničemu nepřidávají a hodně lidi a priori odradí. Pořád vládne myšlenka, že se přidávají jen zoufalí lidé, maminky na mateřské, studenti, kteří se nechají oblbnout v záchvatu vidiny rychlého zbohatnutí. A to nakonec nepřijde.

K takovým se nikdo normální dobrovolně nepřidá. Dle Jiřího Šedka je MLM reálné podnikání jako každé jiné, dokonce s o mnoho vyšší úspěšností než u klasického businessu (tam uspějí 2–3 % podnikatelů, v MLM podle statistik asociace Seldia více než 10 %). MLM také není o štěstí, jak se mnoho lidí domnívá. Nezáleží na tom, kdy jste se k sítí přidali a jak dlouho v ní pracujete. To, jestli uspějete, nebo selžete, je vždy jen na vás. Úspěšní lidé pochopili model a postupy a začali se jimi řídit. O ničem jiném to není.

4. Jak mu mám rozumět, když mu nerozumějí samotní síťaři.

Nerozumím tomu, tak od toho dám raději ruce pryč. Problém nastává tehdy, když samotný business model nedokážou vysvětlit jeho hlavní aktéři. Bohužel i tak to dnes v multilevelu častokrát funguje. Tady se opět vracíme k chybějícím podnikatelům. Na trhu existují různé weby a programy, ale často je píšou lidé, kteří nemají výsledky, nikdy nic nevybudovali.

Staví na své minulé slávě nebo mají MLM jen jako zálibu či přivýdělek. Hodně lidí si také myslí, že MLM dělá, ale ve své podstatě je to jen přímý prodej, učí své downliny obchodní dovednosti, a ne schopnost vést lidi. Nemají svého korunního prince, nástupce, kterému mohou předat své know-how a který by převzal odpovědnost za daný tým. Teprve až potom vzniká příjem z podnikání a životní svoboda, pro kterou většina lidí do MLM jde. K tomu, abyste uspěli, musíte udělat úspěšným někoho jiného.

5. MLM není pro každého

„Práce v multilevelu není jednoduchá, nezbohatnete do rána, kdo vám to tvrdí, lže. Žádné podnikání nejde vybudovat přes noc. Proto je od začátku potřeba komunikovat reálnou situaci, business model se všemi stinnými stránkami.“ Dle Jiřího Šedka to však stojí za to. Jak tedy vznikne v člověku, který nebyl multilevelu  nakloněný, protože v něm selhal, touha zkusit to znovu?

Člověk musí opravdu dobře pochopit celou podstatu tohoto obchodu a vybrat si stabilního a prověřeného partnera, firmu či společnost. Kde je kvalitně zpracovaný jak samotný produkt, tak plán odměn a vzdělávací systém. „Já se v 18 pokoušel uspět a totálně jsem se spálil. Po pár letech jsem se v Německu setkal s podnikatelem z Ruska, který mě naučil metodiku západních zemí. Paradoxně jsem tedy uspěl s tím, na co všichni ostatní v Česku říkali, že nefunguje. Dnes toto know-how dál předávám,“ uzavírá Šedek.

MLM systém je u nás často skloňovaný, avšak někdy ani samotní aktéři neví, jak tento důmyslný systém prodeje funguje a kde se berou ony výsledky a energie. Úspěšné MLM by nemělo být jen pro ty nahoře, ale činit šťastně i takzvané pěšáky.

Chcete podnikat a nemáte odvahu skočit do něčeho svého? Studujete a láká vás kariérní cesta síťového marketingu? Nefunguje vám business? V programu ZačniodNuly.cz najdete věcné metody a postupy, jak uspět, když vás to nikdo „nad vámi“ nenaučí.

Foto: entrepreneur.com

 

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno