„Nikdy nebyl příznivější čas podnikat,“ říká CEO RE/MAX. Rostoucí počet franšízantů to dokazuje

 |  Články  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  1 035x přečteno

Milan Žák o sobě s nadsázkou říká, že je šťastné dítě. „Půlku VŠ jsem studoval za starého režimu, půlku za nového,“ zahajuje rozhovor. Jeho prvním zaměstnavatelem byl Procter & Gamble, který tehdy v Česku zaměstnával pouhých sedm lidí. „Na pohovor jsem šel do zapadlé kanceláře na Národní třídě, ale charismatický šéf mi padl do oka, tak jsem to zkusil – a zůstal 10 let.“ Později spolupracoval se značkami jako Mattoni, Lučina, Apetito, Poděbradka, Penta a jeho zatím posledním kouskem byl přechod z FMCG do realitní branže. Za každým jeho počinem stojí obrovský kus práce, energie a disciplíny, kterou nyní věnuje i rozvoji podnikání v Česku. V RE/MAXu se jako CEO stará o to, aby byznys kvetl a noví franšízanti sebevědomě otvírali pobočky po celé republice.

  • Milan Žák, výkonný ředitel RE/MAX. Řídí marketing, finance, provoz, RE/MAX Akademii a business development.
  • Realitní síť RE/MAX operuje v 93 zemích, čím se Milan naposledy inspiroval v zahraničí? „Bylo to Portugalsko, které se po krizi dokázalo vzpamatovat. Místní franšízanti přemýšlí ve velkém a budují úspěšné kanceláře o 50 členech.“V čem jsou naopak nejlepší čeští makléři? „Máme hodně makléřů v Top 50 v Evropě z pohledu počtu obchodních transakcí – takže jsme pracovití.“
  • I jako CEO stíhá věnovat čas rodině, sám sobě a přátelům. V Mikulově fušuje kamarádovi do vína, rád běhá a jezdí na kole. I dovolené pojímá aktivně, projezdil Korsiku a letošní léto strávil roadtripem po národních parcích Ameriky. Nevypnul úplně, je zastáncem práce na dálku a vyřizování e-mailů za chodu. I tak si skvěle odpočinul.

Milane, 4x jste úspěšně změnil obor. Co ve vás vždycky vzbudilo zájem pustit se do další výzvy?

Neřekl bych, že vždy úspěšně. Z masokombinátu, do kterého tehdy investovala Penta, jsem si spíš než výsledky odnesl spoustu lekcí. Získal jsem zkušenost, jak dělat krizový management a držet firmu rok a půl nad vodou, když nevíte, zda budete mít příští měsíc na výplaty. V každém byznysu je důležité najít důvod, proč daná značka či výrobek táhne – v čem je jejich přidaná hodnota, z jakého důvodu by si je někdo koupil. Tohle mě vždy fascinovalo a přitáhlo do každé branže.

Nikdy jste nezaváhal?

Nad tím jsem nepřemýšlel. Za vše je člověk vděčný. I za to, co se nepovede.

Po 25 letech jsem opustil obchod s  rychloobrátkovým zbožím. Nyní vedu systém pro víc než 110 franšízantů a téměř 1200 makléřů v realitní síti RE/MAX.“

Vaším prvním zaměstnáním byl gigant P&G. Jakou nejužitečnější lekci jste si odnesl?

Něco podobného se stalo mému kamarádovi. Přednášel na vysoké škole o marketingu, přičemž zmínil, že měli takové rozpočty, až nevěděli, za co je utratit. Z pléna se k sobě naklonily dvě studentky a ta jedna říká: „Ty jo, ten musí být starej.“ (smích) V roce 1991 nikdo nevěděl, co P&G je a jak silné značky má v Americe. Pro mě to byl na začátku důležitý sympatický a schopný šéf ve vedení, od kterého jsem se mohl učit. A naučil jsem toho spoustu, protože jsme zaváděli co půl roku nový výrobek. Byla to pořádná smršť, která se uklidnila až kolem roku 1998.

Čím vás po 20 letech v FMCG zaujaly reality?

Připadlo mi, že jsem z rychloobrátky vyzkoušel už hodně podkategorií, od drogerie přes sýry po nealko nápoje. Chtěl jsem kompletně novou branži. Vést k růstu fungující systém pro 110 franšízantů znělo jako dobrá výzva. Nemovitosti nikdy nepřestanou být dobrým byznysem, bydlení budeme vždycky potřebovat. Má žena byla čtyři roky úspěšnou makléřkou v RE/MAXu, takže firmu a její kulturu jsem znal, práce majitele Davida Krajného je mezi českými a slovenskými podnikateli velmi vážená, má důvěra byla tudíž silná. Tržní situace v realitách je zralá na konsolidaci trhu a velcí úspěšní hráči mají enormní prostor pro získání většího podílu. Je to hodně podobné tomu, co jsem viděl v 90tých letech v rychloobrátce.

Přesto vám musí na současné podobě realitního trhu leccos vadit.

Zhruba půlka realitního trhu jde alternativní cestou, obchoduje se bez asistence realitky. Proti tomu principiálně nemám co namítnout, potíž je, že tento trend vzbuzuje pocit, že prodat je dnes lehké. To není pravda. Roli hraje obrovské množství faktorů, které laik nemá šanci zvládnout, neorientuje se dobře v odhadech cen nemovitostí, legislativě a daních, přesto chce prodat svépomocí. Z obchodního hlediska je oříšek, aby si uvědomil, že paleta našich služeb mu ušetří čas a peníze. Prodávajícímu umíme častokrát navýšit jeho odhadovanou cenu o deset a více procent. Prodat nebo koupit nemovitost je něco, co se člověku stane párkrát za život,a přesto lidé riskují a dávají všanc své celoživotní úspory. Přijde mi to stejné jako si svépomocí opravovat v dnešní době auto nebo zkoušet operovat v obývacím pokoji.

„Servery bez realitky samozřejmě beru jako konkurenci, stejně jako taxikáři Uber“

Vadí vám servery, které nabízejí prodej bez služeb realitní kanceláře?

Beru je jako konkurenci. Je to stejné, jako když taxikářům vadí Uber. Vadí mi, že je hodně subjektů, které nedělají svou práci legálně a čestně, pak padá stín i na nás. Kdyby byla v Česku adekvátní legislativa, spoustu takových aktérů by automaticky odpadlo. Takže mi principiálně tento segment nevadí, vadí mi absence legislativy, která udělá trh transparentnější a důvěryhodnější.

Vaší prací je vytvářet zázemí pro franšízanty, aby jejich pobočky byly úspěšné a aby, pokud možno, jich po Česku rostlo víc a víc. V čem je jádro byznysu takové franšízy?

Jádro našeho byznysu leží v obchodu a budování týmu. Vytváříte kancelář, pracujete s lidmi, budujete a vedete tým alespoň 10 lidí. Máme i menší kanceláře, které nicméně dřív nebo později začnou narážet na svůj strop. Při více lidech je to veselejší, náklady se dělí vyšším číslem, výnosy rostou rychleji a točí se zajímavější byznys.

RE/MAX se mi líbil, protože má obrovský potenciál růst. Na SRealitách inzeruje 13 000 subjektů, což dokazuje, že obor je v rozkvětu a můžeme si sáhnout na větší podíl.“ Jak plánuje Milan postupovat do konce roku 2017? „Na mapě jsme si vytyčili víc jak 20 měst, kde je RE/MAX a kde chceme najít partnera-franšízanta. Další prostor k expanzi je ve všech krajských a velkých městech včetně Prahy.“

Jaký typ podnikatele je franšízant a jak se stanu úspěšným majitelem pobočky RE/MAX?

  • Franšíza neznamená, že nemusím v podnikání nic dělat a vše mi zařídí centrála. Znamená to, že jste pracovitý, ambiciózní lídr, který chce být spojený se zavedenou značkou a i ze společenského hlediska být součástí něčeho většího.
  • Do franšízy nejdete proto, že by vám podnikání samotnému nebo samotné nešlo. Chcete mít s kým konzultovat business, sdílet zakázky, podporovat se a mít přesah mimo vaši samotnou pobočku. Na některé obchodní případy si třeba netroufnete, ale majitel RE/MAX ve vedlejším městě s vámi sdílí, jak to vyřešil on.
  • Máte k dispozici celonárodní marketing a nástroje, jak si ho lokalizovat RE/MAX poskytuje makléřům něco jako e-shop s klíčovými marketingovými nástroji (letáčky, plachty, bannery, …). Jako součást většího celku vyjednáte lepší podmínky pro své podnikání i pro své lidi např. v rámci operativního leasingu.
  • Stejně tak motivaci. Jednou za rok pořádáme setkání celé sítě, na které přijede více jak 500 lidí ze sítě a společně se baví. Součástí je vzdělávací akce, vyhlášení makléře a kanceláře roku a další program. Pro franšízanty pořádáme aspoň dvakrát za rok setkání spojené se vzděláváním a prezentací strategie firmy.
  • Franšízanti projdou podobnou Akademií jako makléři. Naše podpora a zaškolení je provede veškerými kroky potřebnými k založení a vedení pobočky. Na praktické stínování se mohou vydat do některé z autorizovaných franšíz. Spolupracují s vedoucím rozvoje regionu, který jim přináší know-how a zkušenosti od ostatních tak, aby se stali úspěšnými partnery a vložené investice se jim vícenásobně vrátily.

Jaké kotrmelce mohou člověka potkat na cestě k úspěšné franšíze?

Franšíza je plnohodnotné podnikání a jako takové stojí spoustu práce a úsilí. Zvlášť dnes, kdy je minimální nezaměstnanost, je těžké najít schopné lidi.  Musíte o sobě dát vědět, přilákat je, nadchnout na pohovoru a neustále jim předávat vizi, důvod a motivaci, aby s vámi pracovali dlouhodobě. Někteří franšízanti po čase zjistí, že tohle ani nechtějí dělat, že milují obchodovat individuálně a budovat pobočku „v malém“ měřítku.

Uvažují-li v malém, pak zůstanou malí. Jak můžu při budování pobočky přemýšlet ambiciózněji?

Přestat obchodovat a najít si na to makléře– kolegy, postavit tým lidí -obchodníků. Nebo si na nábor lidí najít parťáka. V severních Čechách máme jednu pobočku, kde se sešel perfektní tandem člověka, který obchodovat umí a chce, a jeho kolegyně, která je skvělá ve vedení lidí. Neustále rostou. Nenapadá mě lepší příklad, jak začít podnikatelsky uvažovat ve větším, než najít si k sobě partnery a přemýšlet jako celek. Ostatně takových příkladů máme v síti více. Máme franšízanty, kteří si k jedné kanceláři otevřou další v jiném městě. Opakují úspěšné kroky a dávají si pozor na předchozí chyby. Díky tomu rostou mnohem rychleji.

Foto: Miroslava Flam

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno