Michal Šmída, CEO Twisto.cz: „V roce 2017 plánujeme pořádně naboostovat obchod“

 |  Články  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  3 956x přečteno

Ve 29 letech má na kontě profesní historii, o které většina mladých sní. Michal Šmída, dnes CEO startupu Twisto, vystudoval ekonomiku a finance, střední školu dělal v USA, následně působil v Rusku a jeho první prací byla pozice investičního bankéře v Londýně. „Jinými slovy práce, která vás naučí, že spát můžete jen 4 hodiny denně, a že se to nedá dělat déle než rok,“ bere zkušenost s humorem. Background ve financích mu dal možnost přinést do Česka platební systém budoucnosti, spojit se s Mitonem a Enernem a vybudovat v Karlíně slibný startup s firemní kulturou podobnou té, jakou znáte z filmu Stážista. Co plánuje v roce 2017?

DSCF2441

  • Michal Šmída, 29 let
  • CEO Twisto.cz
  • Michal strávil značnou část života v zahraničí, na středních školách v USA a Rusku, následně studoval King’s College v Londýně. Během studia začal pracovat jako investiční bankéř nejprve v Barclays a později v Erste Bank, kde se toho spoustu naučil – dlouhodobě ho ale korporátní svět a 80hodinový pracovní týden nelákal.
  • Podnikatelské sebevědomí, které mu předchozí zkušenosti daly, se nebál využít pro oslovení velkých ryb v Česku a spojením s Mitonem, Pavlem Muchou z Enern a Petrem Borovcem z Partners dal nápadu založit Twisto silné strategické a investiční zázemí.
  • Twisto je unikátní fin-tech platforma umožňující jako první v Česku okamžitý nákup na internetu s platbou později. Je inspirovaná zavedeným švédským modelem Klarna a umožňuje zákazníkům e-shopů odložit platbu až do doby, kdy mají zboží reálně v ruce. V loňském roce představilo unikátní Platbu e-mailem, kdy umí za zákazníky zaplatit jejich faktury a složenky, a to pouhým přeposláním elektronické verze faktury či fotografie na e-mail plati@twisto.cz.
  • Do salesu Twisto zatím příliš nebušilo, to se ale s rokem 2017 změní. Do rostoucího sales týmu hledá obchodníka-srdcaře, který chce pracovat ve startup prostředí, kde se občas proběhne pes nebo projede kolega na skejtu a odkud bude budovat trvalá partnerství s velkými e-shopy. Zkušenost v segmentu e-commerce vítána!

Pro zobrazení příležitosti zadejte požadované údaje.


  • Prosím, vyplňte vyžadovaná pole.

  • Prosím, vyplňte vyžadovaná pole.

  • Prosím, vyplňte vyžadovaná pole.

  • Prosím, vyplňte vyžadovaná pole.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Vyplňte prosím všechna povinná pole.
Odeslali jsme Váš kontakt. Děkujeme za zájem.
Chyba serveru. Zkuste požadavek odeslat později.

„Vždy jsem věděl, že chci dělat business v Česku. Je to skvělý inkubátor pro globální expanzi“

Michale, já když jsem si pročítala vaši profesní dráhu, napadla mě jedna otázka: Když to měl tak skvěle rozjeté, proč se vrátil do Česka? Neměl v zahraniční lepší příležitosti? Plánoval jste návrat do Česka, nebo náhoda?

Vždycky jsem věděl, že chci dělat business v Česku, máme tady skvělé prostředí, talentované lidi. I když teď by se hodilo říct dělat mezinárodní business z Česka, protože Twisto v současnosti jedná s partnery v několika zahraničních lokalitách a připravuje půdu pro vstup na globální trh. Nejintenzivněji vyjednáváme s velkou německou bankou, dotáhnout jednání je jeden z mých cílů pro rok 2017.

DSCF2455

Twisto v Česku zavedlo metodu platby budoucnosti – aplikaci, ve které střádá klientovy online platby po celý měsíc do jednoho účtu, které zákazník zaplatí v jedné platbě na konci měsíce. „Je to dobírka 2.0,“ říká s nadsázkou Michal Šmída.

Česko je hodně cashový národ, 40 % platí dobírkou. My přinášíme moderní dobírku 2.0

Když jste se vracel do Česka, tak už tedy s myšlenkou založení fin-tech platformy?

Během práce v Erste jsem jednal s velkými klienty jako ČEZ a pohyboval se i v českém prostředí. Není to tak, že jsem přišel z Londýna a musel si české prostřední znovu „osahat“. První projekt, na kterém jsem se podílel po ukončení korporátní kariéry, byla Kouzelná Almara. Jednalo se o novou platební a dodavatelskou službu pro e-shopy, takový předstupeň Twista. Už na ní jsem spolupracoval s Tomášem Čuprem a když se projekt postupně vyvíjel, inspirovali jsme se švédskou Klarnou a začali vyvíjet platební metodu Twisto.

Švédská společnost funguje trochu jinak než česká, u nás jste už zkraje musel čelit ze strany médií dotazům, zda je etické shromažďovat data o zákaznících. Jak konkrétně jste platformu přizpůsobili trhu?

Česko je hodně „cashový“ národ, zhruba 40 % Čechů používá platbu dobírkou a já vždycky říkám, že jsme taková dobírka 2.0. Naším cílem je změnit uvažování Čechů o placení a financích obecně. Získáním certifikace pro platební styk od České národní banky jsme se posunuli od agregátoru plateb z e-shopů ke komplexní službě, která do jednoho účtu spojuje veškeré online transakce.

DSCF2439

Velkou část svého mladého života strávil v zahraničí, zajímalo nás logicky, co si odnesl? „Ze Států zejména otevřenost. Na škole spolu všichni vycházeli, líbil se mi pozitivní přístup a podpora. V Rusku jsem studoval na mezinárodní škole, naučil jsem se vycházet s různými kulturami a obohatil se jejich přístupem k životu. A Londýn? Odtamtud vím, že jde spát 4 hodiny a přesto plnit finanční cíle, a taky že to nejde dělat víc než rok.“ :)

Nechceme obchodníka. Chceme člověka, který se vypracuje na leading experta v e-commerce

B2C segment jste doteď zvládali marketingem a obchod aktivně nedělali, nebo jste o tom alespoň nemluvil v médiích. Co se v roce 2017 změní?

Obchod má u nás na starost Honza Daneček, který byl obchodním ředitelem slevového portálu Amplion.cz. Jelikož nám v první fázi šlo hlavně o vývoj platformy a akvizici největších hráčů v oblasti e-commerce, logicky to stálo na jeho osobě a schopnosti budovat trvalá partnerství.

DSCF2470

Leady na potenciální klienty získává Twisto zejména tím, že vystupuje na konferencích a publikuje obsah, který majitelé e-shopů hltají. „Například po přednášce v business klubu, kde jsem mluvil o nových platebních metodách v e-commerce, za mnou přišli tři lidé. Začali jsme se bavit. O Twisto nevěděli a postupně se z nich stali naši partneři,“ prozrazuje Michal, co mu v salesu funguje.

Jaké konkrétní kroky plánujete v rámci růstu sales oddělení?

Úspěšně se nám daří akvírovat e-shopy prodávající zboží do tisíce korun. Od té doby, co jsme uzavřeli partnerství se Slevomatem, se na nás obrací další hráči na trhu. Dále jsme silní v oblasti fashion, protože na argument, že si něco první vyzkoušíte a teprve potom zaplatíte, nakupující v tomto segmentu slyší. Výzvou je pro nás elektro, kde je zboží řádově za vyšší ceny a také parfémy. V roce 2017 do těchto oblastí plánujeme více proniknout.

Jaká je vize, kam budete sales v Twisto směřovat?

Chci, aby náš obchodník nebyl „pouze“ prodávajícím, představuju si člověka, který se praxí a osobním rozvojem vypracuje na leading experta v oblasti e-commerce a financí. Takový obchodník musí oborem žít, chtít hledat nové trendy, přednášet o nich. Jinými slovy, být pro zákazníky expertním konzultantem. Jedna věc je, že Twisto je platební brána, ale chceme být pro klienta hlavně partnerem, který mu pomůže rozvinut business – učíme ho, jak komunikovat se zákazníky, jak v kampaních představit novou platební metodu, jak pracovat s čísly, grafy, jak mít ziskovější business.

DSCF2482

Podle čeho si vybírá lidi do týmu? „Dívám se na jejich potenciál nad rámec CV. Než abych projížděl školu a praxi, raději začnu klidně z patra a bavím se s nimi, jaký měli den, co dělali. Neformálně se dostaneme k zajímavějším věcem – jaké úkoly měli na starost v předchozím zaměstnání, jaké mají názory, hodnoty. Hodnotím hlavně to, jak se daný člověk se mnou cítí, jestli odpovídá sebevědomě a sedíme si lidsky nebo zrudne, je nervózní nebo mi prostě nějak nesedí. To řekne nejvíc.“

„Za největší úspěch Twisto považuji, že 97 % procent našich zákazníků hodnotí službu jako perfektní. Hodnocení máme již přes 40 tisíc!“

Jaká je největší potíž s e-shopy? Když vy nebo Honza domlouváte obchod, s jakým argumentem se u klienta setkáváte nejčastěji?

Teď už to není o konkrétních argumentech, v začátcích bylo potřeba dělat službě osvětu, ale teď, když máme mezi klienty služby jako Slevomat, Rohlik.cz, Bonami, Freedo, Datart a používá nás 150 000+ zákazníků, máme daleko zajímavější vyjednávací pozici. Nicméně je potřeba brát v úvahu, že se bavíme o platební metodě, což je citlivé téma pro každou společnost a abyste ho jako šéf e-shopu otevřeli s obchodníkem, musíte k němu mít důvěru. Proto je u nás sales cyklus delší, zpravidla tři až 12 měsíců.

DSCF2447

Michal si v Londýně vyzkoušel „žraločí lifestyle“, kdy makáte od rána do noci a honíte se za výsledky. Orientaci na čísla a výsledky si udržel, dnes však upřednostňuje worklife balance. „Třikrát týdně ještě před prací sportuju a minimálně jeden víkend v měsíci trávím mimo Prahu. Snažím se nezaplácat týden schůzkami, proto si je domlouvám na pondělky a pátky. V kanceláři bývám kolem 8.30 a hodně času investuji do interních schůzek s našimi týmy – obchod, risk, back office a vývoj. Hodně teď dělám papírování, mým hlavním úkolem je dotáhnout v roce 2017 novou licenci od ČNB (chceme uvést na trh platební kartu Twisto) a získat zahraniční investory,“ prozrazuje Michal, na čem maká.

„Snídaně, skate a psi.“ Bavila by tě firemní kultura v Twisto?

  • Nový měsíc nezačínají stresem, ale chillout snídaní, u jejíž přípravy a napečení se v týmu střídají.
  • Hodně dbají na narozeninovou kulturu – podmínkou je přinést dva dorty :) Většina týmu slaví narozeniny v létě, proto kompenzují kalorický příjem společným sportem. Zatím vede badminton.
  • V tempu se udržují soutěžemi jak „na place“, tak o víkendech nebo u piva.
  • Kanceláře Twisto jsou dog-friendly, psy mají v týmu už 4, lidí je tu 30+.

Pro zobrazení příležitosti zadejte požadované údaje.


  • Prosím, vyplňte vyžadovaná pole.

  • Prosím, vyplňte vyžadovaná pole.

  • Prosím, vyplňte vyžadovaná pole.

  • Prosím, vyplňte vyžadovaná pole.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Vyplňte prosím všechna povinná pole.
Odeslali jsme Váš kontakt. Děkujeme za zájem.
Chyba serveru. Zkuste požadavek odeslat později.

Foto: Petr Klempa

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno