Dobrým řečníkem se člověk nestane automaticky. Jak trénují profi spíkři z akcí a televize?

 |  Články  |  Jak na to  |  Martina Richterová  |  3 780x přečteno

Úkolem obchodníka je přesvědčit zákazníka, aby jeho produkt koupil. Verbální, ale i neverbální komunikace jsou klíčem k úspěchu. Nehledě na situace, když máte prezentovat před nastoupenou jednotkou u klienta nebo ve vlastní firmě strhnout tým pro svou ideu. Mluva je součást komunikace, která vytváří první i celkový dojem o obchodníkovi a produktu. Někdo se jako řečník narodil, ale většina z nás na sobě musí pracovat.

V ČLÁNKU SE DOZVÍTE:

  • Může být dobrým spíkrem každý?
  • Proč je důležité vtáhnout publikum do hry?
  • Proč musíme mít kontrolu sami nad sebou?
  • Může být tréma přínosná?
  • Jak se zbavit nervozity?

PUBLIC SPEAKING je dřina, ale naučit se dá

„Nikdo nemá rád mluvení na veřejnosti. Můžete zkusit namísto toho napsat email, článek, dokonce knihu. Ale nakonec si stejně budete muset stoupnout před lidi a mluvit.“

Ano, PUBLIC SPEAKING je dřina. Ale ano, může ho dělat každý. S uměním mluvit na veřejnosti se člověk nenarodí, vše se dá naučit.

Jsou k tomu potřeba „ostré lokty“? „Nemyslím si. Občas mohou být dokonce příliš ostré lokty na škodu. Stačí lokty, které vás zvednou ze židle a donutí mluvit před lidmi,“ vysvětluje prezidentka klubu Professional Toastmasters a koučka Petra Boušková.

Když hovoříte před publikem, musíte jej vtáhnout do hry

„Mít kvalitní informace a zkušenosti, vědět, co publiku říkám. Naučit se mluvit před publikem zvládne každý, jsou na to kurzy. Je důležité mít s daným tématem osobně prožité zkušenosti, nebo být odborníkem a mít přehled,“ říká David Kolář z Business Animals, který má s mluvením před publikem bohaté zkušenosti.

A jaké konkrétní kurzy by David doporučil? „Abyste se odnaučili říkat „plevelová slova“, doporučuji kurz MINUTOVÝ ŘEČNÍK nebo TOASTMASTERS,“ říká. Dále upozorňuje na to, že je důležité v průběhu své řeči vyvolávat v lidech otázky a postupně na ně odpovídat.

Když hovoříte před publikem, je třeba je zapojovat do hry, to je strašně důležitá věc, aby vás vnímali. Můžete to trénovat i tím, že si začnete natáčet doma videa a postupně je sdílet na sociálních sítích.

Je důležité mít kontrolu nad svým tělem

Ať už hovoříte před více lidmi, nebo třeba s obchodním partnerem, je důležité mít pod kontrolou sebe sama. „Jednou za čas se zkontrolujeme všichni, ale my chceme udělat z této občasné kontroly návyk,“ říká podnikatel a obchodník Jan Laibl ve svém článku o verbální a neverbální komunikaci. Upozorňuje na to, že je důležité si uvědomovat svá gesta, mimiku, držení těla, představování se atd.

Zaměřte se tedy na tyto aspekty:

  • Základem všeho je být vzpřímený.
  • Mluvený projev doplňují gesta, nejlépe otevřená gesta – tedy dlaně nahoru a ukazujeme rukama, co říkáme.
  • Pokud je projev kladný, pokyvujeme hlavou.
  • V neposlední řadě aktivně nasloucháme druhým, dáváme najevo, že nás jejich řeč zajímá.

Věřme v sami sebe a nezapomínejme, že tréma nám může pomoci

Petra Boušková má s tímto tématem velké zkušenosti. Její příběh z konference si ostatně můžete přečíst ZDE. „Z vlastní zkušenosti bych ráda předala několik tipů,“ říká Petra a předává zajímavou inspiraci.

  • Věřte v sami v sebe, mějte zdravé sebevědomí.
  • Tréma je důležitá. Bez trémy by vám vše bylo jedno, díky adrenalinu podáváme vyšší výkony, mozek nám lépe myslí, reakce jsou pohotovější. Nenechte se trémou paralizovat, dýchejte, před vystoupením se vyskákejte, ukotvěte se, poslouchejte muziku…A pak jděte do toho!
  •  Prvních 7 vteřin. Je dokázáno, že máte 7 vteřin na to, abysteudělali první dojem. Extrémně řečeno, publikum po prvních 7 vteřinách nevědomky ví, jestli je jako řečník budete bavit, nebo ne.
  • Mějte co říci. Steve Jobs tvrdí: „Lidé, kteří ví, o čem mluví, nepotřebují PowerPoint.“ Buďte si jisti svým tématem. Často se mě lidé na workshopech ptají: „Jak mám přesvědčivě odprezentovat něco, o čem nic moc nevím?“ Já vždy odpovídám: „Těžko.“ Googlete, hledejte, přemýšlejte. Vždycky vás někdo může nachytat a nachytá, ale čím si budete jistější tématem, tím si budete jistější na pódiu.
  •  Obraťte reflektor na publikum. Jde o vaše publikum, ne o vás! Co by je mohlo na mé prezentaci hlavně zajímat? Je potřeba jít do detailu, nebo spíše představit obecně rámec celé věci?
  • Trénujte. Vystupte z komfortní zóny. Zvedněte se ze svého komfortního místa za počítačem, stoupněte si před lidi a prostě mluvte. Budete se každým dnem cítit lépe a každým dnem se zlepšovat. Je to práce, je to něco navíc, ale stojí to za to.
  • Neberte se vážně. „Mluvení na veřejnosti je prostě jen mluvení na veřejnosti. Nic víc a nic míň,“ dodává Petra s úsměvem.

„Lidé, kteří ví, o čem mluví, nepotřebují PowerPoint.“

Mluva je součást komunikace, která vytváří první i celkový dojem o obchodníkovi a produktu

„Aby někdo byl dobrý řečník, je v první řadě potřeba, aby měl dobrou hlasovou techniku = správné dýchání (pomáhá při nervozitě), správnou výslovnost (sykavky, ráčkování, drmolení), používání bránice (šetří námahu hlasivek),“ říká herečka Alena Mudrová, která hovoří před kamerou a mnoha lidmi den co den.

Na hlase a projevu se odrazí psychické procesy obchodníka. Stres, zlost, radost z práce apod. Pokud si tohoto je obchodník vědom, může s tím lépe pracovat (např. v telefonu je slyšet, když se člověk při mluvení usměje).“

Dále ještě poukazuje na to, že dobrým řečníkem se člověk nestane automaticky, stejně jako dobrým obchodníkem. A na tom se shodují všichni odborníci. Oboje je spojené s tréninkem a důslednou přípravou. Jaký bude váš první krok?

 

 

Text: Martina Richterová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno