
Revoluční trika, která vás zbaví starostí se skvrnami od potu
Když se tři kamarádi z Chrudimi spojili, aby spíš sami pro sebe a své známé vyrobili kolekci triček, která odpuzují pot a špínu, netušili, že z toho vznikne úspěšný byznys.…
Lenka Papadakisová začala podnikat těsně po revoluci v době, kdy jí bylo pouhých 23 let. Má tedy bohaté zkušenosti s tím, jaké je to vrhnout se jako mladá žena do podnikání. Zároveň má skvělý náhled na vše, co se za těch téměř 30 let změnilo, a že ten posun je obrovský. Dnes ženy podnikají běžně, a to stále ve více oblastech. Lenka tyto ženy sdružuje a jejím záměrem je, aby si podnikatelky mohly mezi sebou předávat a sdílet své znalosti a zkušenosti. Drží se toho, že podnikání je projev svobody, svobodné volby, svobody bytí.
Důležitými aspekty moudrého podnikání žen jsou tyto hodnoty:
Lenko, podnikáte už řadu let. Popište nám, jak jste se k Moudrému podnikání žen dostala?
Začínala jsem podnikat těsně po revoluci. Se třemi kamarádkami jsme založily v roce 1991 firmu, která se zaměřovala na vzdělávání zaměstnanců, to byla oblast, kterou jsme uměly. Měla jsem tak možnost projít si zkušenostmi podnikání v porevolučním období, kdy bylo vše nové. V té době se nám to zdálo snadné založit firmu a rozvíjet naše nápady. Učily jsme se to za pochodu a bylo to velká škola života, zejména co se týče vztahů, marketingu a prodeje.
Tomu rozumím. Brzy poté jste založila svou vlastní firmu Expertis, kdy to bylo?
V roce 1996, poté co jsme naši organizaci rozpustily a já se rozhodla pokračovat. Založila jsem společnost Expertis a zaměřila jsem se na firemní vzdělávání zejména ve velkých nadnárodních firmách, které tomu byly otevřeny, speciálně na rozvoj manažerských a obchodních dovedností a také na projektové řízení. Jsem vděčná za tuto kapitolu v mém životě a podnikání, mnohému jsem se naučila, potkala jsem zajímavé a schopné lidi, pochopila jsem velké firemní systémy.
Lenko, nyní se zaměřujete především na menší podnikatele. Proč jste zvolila zrovna tuto cílovku?
V roce 2010 jsem si uvědomila, že bych se ráda vrátila k podpoře českého podnikání. V té době jsem také bilancovala, měla jsem za sebou dvacetiletou podnikatelskou kariéru a řekla si, že z toho intenzivního tempa a výkonu chci vystoupit a dělat to jinak. Někde v sobě jsem pocítila zodpovědnost, za to v jaké zemi žijeme, a že pro rozvoj naší země je důležité tu mít schopné, vědomé podnikatele a rozvíjet v nás smysluplné podnikání, které je postavené na hodnotách.
V té době tedy vzniklo Moudré podnikání žen, je to tak?
Ano. Měla jsem takovou zásadu, že každý rok vznikl na půdě Expertisu jeden nový společensky odpovědný projekt. A Moudré podnikání žen bylo jedním z nich.
Moudrému podnikání se však dařilo, takže z malého projektu byl rázem velký….
Přesně tak, dnes je to samostatný spolek a je jedním z hlavních aktivit v rámci mého portfolia.
Chodí k vám spíše ženy, které už podnikají, anebo ty, které chtějí jen nasát zkušenosti? Chodí k nám převážně ženy, které již začaly s podnikáním. Preferujeme především ty, které si své podnikání již otevřely a mají zkušenosti prvním až pátým rokem. Máme skupiny i pro zkušené podnikatelky.
A proč jste se zaměřila výhradně na ženy?
Protože jsem vnímala, že právě přes ženy můžeme přinést ty zásadní hodnoty do podnikání, kterými jsou vzájemný užitek, spolupráce, důvěra, rovnováha mezi smyslem a výkonem, empatie a vztahy. Začala jsem to s ženami více řešit. Bylo to velmi přirozené.
Co byste poradila ženám, který chtějí začít podnikat?
Pokud mají něco, co je baví a chtějí to předávat dál, ať jdou do toho. Je dobré začít takovou úvahou o sobě a zodpovězením si otázek: Proč vlastně chci podnikat a co od toho čekám a co jsem ochotna tomu podnikání dát. Co je to v čem chci podnikat, co umím, co mě baví, co chci předávat, čím mohu přispět mým zákazníkům, proč si myslím, že to je užitečné pro moje zákazníky, co tomu dávám od sebe jedinečného.
A pak je důležité experimentovat, zkoušet to s tím, co mám, abych zjistila, jaká je na to odezva. Já jsem své podnikání postavila na tom, jaké jsem měla sama potřeby jako podnikatelka a připravovala si kurzy „ na míru“, které jsme nabízela dalším lidem, kteří na tom byli podobně. Často začínáme podnikat s tím, na co jsme přišli, co nám zafungovalo a hledáme lidi, kteří řeší podobný problémy, mají podobné zájmy a potřeby. To je taková první fáze podnikání.
Co Moudré podnikání žen nabízí a jak to funguje?
Je to o učení podnikatelských dovedností o nárůstu sebedůvěry podnikatelek. Učíme se především skrze společné sdílení zkušeností, abychom se mohly vzájemně inspirovat a vnést do podnikání ženskou energii a moudrost.
Vedeme vzdělávací a mentoringové programy pro různé cílové skupiny podnikatelek, kombinujeme online a osobní setkávání. Máme vzdělávací program Artbees, který se zaměřuje na podnikatelky kreativních oborů a zdravého životného stylu. Máme také online studovnu k podnikání. Pořádáme pravidelná mentoringová setkávání žen, které podnikají a chtějí sdílet své zkušenosti s ostatními. Setkáváme se obvykle 1x měsíčně. Zároveň nabízíme individuální konzultace, které jsou přínosné ve všech fázích podnikání.
V čem vidíte tu největší sílu?
Určitě v tom, že pracujeme ve skupinách, kde má každý prostor vyjádřit se a nasávat potřebné informace. Každý řeší své téma a sdílí jej. Užíváme formu mastermaindové skupiny nebo poradní kruhy. Ženy se vzájemně podporují, obohacují o své zkušenosti a vlastně takovou přirozenou formou se vzdělávají a hledají tu nejlepší cestu a řešení pro sebe.
V současné době masivně roste počet podnikatelek. Čím myslíte, že to je?
Hodně žen vidí smysl v tom, jak skloubit rodinu, práci, a ještě dělat to, co je baví. Často začínají podnikat právě na mateřské, ale máme zde také ty, které podnikají i po padesátce. Vzniklo hodně podnětů a ženy o tom začínaly daleko víc přemýšlet. Navíc firmy nevychází příliš ženám s dětmi vstříc, málokterá si může dovolit být v práci od rána do večera. Zkrátka pracujete často i z domova, přizpůsobujete si pracovní dobu, jak potřebujete a jste flexibilní.
Jaké je vaše životní motto? Všechno má svůj čas. Je to o trpělivosti. Umět naslouchat rytmu, rozumět tomu co se chce stát, počkat na správný okamžik.
Jaké rozdíly vidíte mezi tím, když začne podnikat například pětadvacetiletá a padesátiletá žena?
Určitě především v životním postoji. Když začne podnikat mladá žena, překážky v podnikání nejsou příliš velké. Nebojí se jít do něčeho nového, dobře se orientuje v nových trendech a ovládá technologické možnosti. Mladé ženy nemají limity, neplánují, žijí teď a tady. Díky tomu mají větší spektrum možností a dovedností.
Naproti tomu starší ženy mívají jasný cíl, co by chtěly dělat a jdou si za svou kvalitou, mají kontakty a vazby. Jsou více opatrné. Nechtějí příliš riskovat, ale také jim záleží na kvalitě. Jsou velmi pečlivé a houževnaté, chtějí věci dotáhnout do konce a více plánují. V tom vidím ty hlavní rozdíly, ale samozřejmě každá žena podnikatelka je jiná a je třeba ke každé přistupovat individuálně.
Fotky: Archiv Lenky Papadakisové
Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.
Komentáře