Těchto 5 knih vybrousí vaše vyjadřování a umění slovní sebeobrany!

 |  Články  |  Inspirace  |  Jana Táborská  |  6 617x přečteno

Obchodník bez vynikajících komunikačních schopností je jako kuchař bez vařečky – jde to, ale nikdo vás nebere vážně. Cítíte se občas u některých otázek klientů nejistí a nevíte, jak zareagovat? Potřebujete si odpovědi více promyslet a nevíte, jak získat čas? Snaží se s vámi klienti často smlouvat? Nebo už občas nevíte, co jim na jejich námitky říct? Tyto knihy o slovní sebeobraně a vyjadřování pomůžou na další level.

1. Velká kniha umění slovní sebeobrany, Matthias Nöllke

„Slovní sebeobrana má sloužit k tomu, abychom obnovili vlastní suverenitu, a ne abychom ostatní zastrašovali.“

Matthias Nöllke nabízí řadu jazykových služeb pro firemní i soukromou komunikaci, vztahy s veřejností a pro literární účely, navíc pracuje jako nezávislý novinář. Kniha je cvičebnicí provázející vás různými tématy, jež jsou dokreslena vhodnými názornými situacemi a příklady, které vám pomáhají se zlepšovat, neboť „ten, kdo se umí vypořádat s útoky, má více času a energie na důležitější věci“ – třeba na pořádný obchod. Pokud jste již zdatný řečník, kniha vám nepřinese nic nového, přesto stojí za přečtení – už jen pro inspiraci, jak „vyšperkovat“ své odpovědi.

Díky knize se naučíte například:

  • Řeč těla, jelikož není důležité pouze to, co říkáme, ale také jak to říkáme. Autor vám představí vychytávky, díky nimž zjistíte, jak správně stát či sedět, co dělat s rukama a jak zapracovat na hlasovém projevu tak,aby klient skutečně uvěřil tomu, co říkáte.
  • Jak prolomit blokádu, která vzniká v nečekaných situacích a brání nám pohotově reagovat.
  • Jednoduché techniky k tomu, abyste v každé situaci nějakým způsobem zareagovali, neboť: „Jakmile něco řeknete, bezmoc z vás spadne. Vyjádříte se a začnete mít na situaci vliv. Přestanete být obětí.“ A co jiného obchodník potřebuje?
  • Jak reagovat na nepřiměřenou kritiku, na „podpásovky“, naštvaného klienta, jak ostatní rozesmát a spoustu dalšího.

Co nám kniha dala: hlubší náhled na konkrétní situace, taktiku, jak v jednotlivých situacích postupovat, a zásobu frází, které je vhodné použít.

 

2. Jak na „špinavé“ triky a útoky v komunikaci: Úspěšná argumentace ve stresu, Albert Thiele

„Umění komunikace znamená vyhrávat a získávat, aniž byste zvítězili.“

Albert Thiele je považován za jednoho z nejlepších trenérů v oblasti prezentací a komunikace. Na rozdíl od výše uvedené knihy od Nöllkeho se autor soustředí i na vnitřní postoj, který je vedle pohotových reakcí další důležitou složkou pro zvládání stresových situací – a hlavně jakožto obchodník musíte mít v sobě dost pevný základ.

první části knihy vás autor naučí, jak se vypořádat s obecnějšími tématy, jako jsou například:

  • Prevence stresu (cílená příprava)
  • Řeč těla
  • Odrážení neférových útoků
  • Jak na jemnou manipulaci

Druhá část knihy se zabývá konkrétními stresovými situacemi, které mohou nastat při jednáních a diskusích, v kritických rozhovorech, při vystupování v médiích, při vyjednávání či při prezentacích. V první části knihy nás nejvíce oslovila kapitola o jemné manipulaci, z té druhé jako obchodník nejvíce oceníte návody na vyjednávání a prezentace.

Co nám kniha dala: především pomoc v konkrétních situacích, vylepšení schopnosti argumentace, prezentace a vyjednávání.

Správné vyjádření vašich pohnutek je v obchodě základ.

3. Umění slovní sebeobrany: Nejlepší techniky všech dob, Matthias Pöhm

„Nemusíte zachránit svět – musíte v první řadě chránit sami sebe.“

Tato kniha na nás zapůsobila více než výše zmiňovaná od Nöllkeho. Obsahově si jsou velmi podobné (proto si vyberte, kterou knihu z nich si přečtete, pokud si vyberete obě, tak se u té druhé už budete trochu nudit), ovšem Pöhm si nás získal velkým množstvím konkrétních situací, kterými podkresluje popis technik.

Čím si nás ještě získal?

  • Příjemným formátem knihy a obsahem, který jde přímo k věci a neobsahuje moc slovní „omáčky“ – čas je drahý, tak se bez větších okolků dozvíte to, co potřebujete.
  • Většina doporučovaných reakcí není moc útočných, je proto možné je použít při spoustě příležitostí (i při vyjednávání se šéfem či klientem).
  • Úkoly ke kapitolám jsou řazeny až na konec knihy, neruší tedy tok textu, stejně tak správná řešení.
  • Autor se věnuje i vnitřní negativitě a možnostem jejího odstranění: „Co udělá mraveneček, když se vrátí z lesa k mraveništi a zjistí, že je zničené? První, co udělá, je, že sebere novou jehličku. Nezlobí se, nevzteká se, nezoufá si, není zklamaný – sebere novou jehličku!“ Pokud se vám tedy nepodaří obchod, neupadejte na duchu, ale běžte vstříc dalšímu!

Co nám kniha dala: spoustu vhodných frází, které se dají použít ve většině situací.

 

4. Síla introvertů: Jak uspět ve světě, který přeje extrovertům, Sylvia Löhken

„Jděte ven a začněte působit – tiše a intenzivně!“

Pokud jste se někdy setkali s introvertním klientem a nevěděli jste, jak na něj, nebo vy sami jste introverti a řadíte to mezi své špatné vlastnosti, tato kniha vám ukáže opak. Autorka nahlíží na introverty komplexním pohledem, jak s jejich silnými, tak slabými stránkami, které způsobují bariéru v komunikaci s druhými i sebou samými.

Kniha vám prozradí:

  • Jak fungují introverti a v čem se odlišují od extrovertů.
  • Jaké jsou jejich silné stránky.
  • Potřeby a blokády, se kterými se u introvertů můžeme setkat.
  • Jak si uzpůsobit osobní a pracovní život, aby nešel proti introvertním potřebám.
  • Jak na navazování kontaktů, vyjednávání, veřejné vystupování, porady a diskuse.

Pokud jste introverti, pomůže vám kniha lépe pochopit sami sebe, pokud jste extroverti, pomůže vám kniha pochopit introverty ve vašem okolí. Díky tomu, že budete znát jejich pohled a jejich vnitřní bloky, budete schopní svým klientům (či sobě) více vycházet vstříc a úspěšněji s nimi komunikovat.

Co nám kniha dala: komplexní náhled na introvertní osoby, jak fungují, jak s nimi efektivně komunikovat a jednat.

Jak reagovat pohotově?

5. Introverti a extroverti: Jak spolu vycházet a vzájemně se doplňovat, Sylvia Löhken

„Introverti a extroverti si nejsou rovni – jsou však rovnocenni.“

Pokud se chcete naučit lépe jednat s lidmi, je tato kniha pro vás hotový poklad. V předchozí knize se autorka zabývala pouze introverty, v této se zabývá introverty i extroverty (chvílemi i centroverty) a jejich společnému soužití – a to nejen osobnímu, ale především profesionálnímu.

V knize se tedy dozvíte:

  • Přehledně sepsané odlišnosti mezi introverty a extroverty, včetně vnitřních překážek obou charakterových typů + co je ovlivňuje.
  • Přednosti a překážky obou typů v konkrétních situacích a jak je řešit: při učení, sportu, vedení, a pro nás TOP kapitola o prodeji.

Empatie je při komunikaci s klientem nedocenitelná, a pokud svého klienta pořádně poznáte a budete k němu přistupovat správným způsobem, vrátí se vám to. Hlavně si nenechte ujít kapitolu o prodeji,která se vztahu obchodník-klient a různým přístupům věnuje!

Co nám kniha dala: komplexní přehled o tom, jak komunikovat s rozdílnými typy lidí, co jednotlivé typy preferují a co je naopak odrazuje, a spoustu inspirace.

 

Text: Jana Táborská

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno