Karolina Dąbrowska-Uyttendaele: „Otevírám nové trhy pro globální startup“

24. Červen 2016

Karolina, Sales Directorka společnosti Secret Escapes pro střední a východní Evropu, žije opravdu moderní international lifestyle. V minulosti otevřela už několik nových trhů v zemích EU a v Austrálii a vybudovala v nich úspěšné sales týmy. Úctyhodné resumé pro ženu, které ještě není ani 30! Co ji žene jít stále dopředu? Její obchodní drive živí dynamické prostředí globálního startupu, které se neustále mění. „You need to make it happen,“ řekl jí na pracovním pohovoru CEO společnosti Travelist Tomasz Nowiński. To v ní vzbudilo zájem a několik měsíců poté jsme Karolinu zastihli, jak už to žije! I když cestuje mezi centrálami ve Varšavě a Londýně a mezi svými sales týmy v Maďarsku, České republice, Chorvatsku a Slovensku, našla si pro nás minutku.

travelist

Vyzkoušejte leady
  • Karolina Dąbrowska-Uyttendaele, 29 let, žije ve Varšavě
  • Pozice: Obchodní ředitelka pro střední a východní Evropu
  • Společnost: Travelist by Secret Escapes
  • Co je Travelist by Secret Escapes? Globální startup, který se od svého založení před 3 roky CEO Tomaszem Nowińskim rozrostl 4×! V roce 2014 se firma stala součástí Secret Escapes, které v současnosti čítá více než 300 lidí s kancelářemi v New Yorku, Londýně, Singapuru, Berlíně, Varšavě a začíná se rozpínat po celém světě. Dokonce i sám Google do společnosti za poslední 3 roky investoval 60 milionů liber.
  • Rozbíhá se i na českém trhu, kde Karolina hledá schopné a motivované Key Account manažery pro Prahu!
  • Klikněte zde, abyste se o této příležitosti dozvěděli více!

[leads_ id=“90796″]

Karolino, máš na starost hned několik týmů v několika zemích. Jsi busy žena. Docela úspěch, že jsme tě vůbec tady ve Varšavě, v sídle Travelist by Secret Escapes, zvládli zastihnout. 🙂

Jsem opravdu ráda, že jsme se mohly potkat! Ale není to jednoduchý lifestyle, to ti řeknu rovnou. Je třeba velké množství flexibility a efektivity. Time management musíš mít zmáknutý na jedničku. Nemám v rozvrhu místo na plýtvání časem a snažím se zaplnit každou minutu tím, že věci dělám rychle a pokud možno bez chyb. Mám svým způsobem štěstí – dokážu se odstřihnout od okolí a na svou práci se opravdu soustředit. Takže pokud jsem na cestách, udělám toho spoustu v letadlech nebo kavárnách, ale pracuji i tady ve Varšavě, kde mám svou kancelář. Motivují mě změny a dynamické prostředí. Nepotřebuji mít vlastní stůl s vlastním hrníčkem na kávu. (smích)

Jedinou konstantou v životě je změna. To samé platí i pro obchod. Abys uspěla, musíš si na to zvyknout a nechat se pohánět nejistotou

Jak vypadá tvůj týden?

Něco je pravidelné, třeba pondělní cally s mými týmy. V podstatě to znamená, že jsem od 9 ráno do 2 odpoledne na telefonu postupně se všemi čtyřmi zeměmi a jsem také k dispozici pro individuální setkání. Úterky až čtvrtky jsou zaměřeny na prodej. Buď jsem fyzicky přítomná v jedné ze zemí, nebo na dálku z Varšavy. Se svými lidmi pracuji, poslouchám zpětnou vazbu, reaguji, kontroluji a podporuji je. Prostě si „špiním“ ruce s tím, co právě dělají. To také přináší spoustu analýz a práce s čísly, výpočtů cílů a obratů. Pátky jsou určeny evaluaci a sdílení, jak týden proběhl.

Tento rozvrh se snažím dodržet, ale je mi jasné, že mé týmy se při čtení smějí – protože vědí, kolikrát jsme museli tyhle krásně naplánované cally odsunout nebo re-schedulnout na jindy. (smích) Ale víš, jak to ve startupu bývá. Nicméně snažíme se, seč můžeme, abychom měli řád. Je třeba si uvědomit, co je v průběhu dne důležité. Nemůžu prostě všeho nechat, protože se najednou vyskytl nějaký urgent. Naučila jsem se respektovat sebe, svůj čas a také čas ostatních – můžeš se mnou vždy počítat, ale i to by mělo být naplánované. (smích) Přátelé se mi smějí, že mám plán na vše – no, možná je to pravda.

027
Karolina se snaží vybalancovat rychlý lifestyle sportem a časem s rodinou. Hlavu si čistí jógou a meditací. Miluje lázně, a ač připouští, že někdy jde o drahé hobby, pomáhají jí relaxovat a dobít baterky. Vždy si najde čas pro schůzky s přáteli, zkoušení nových restaurací a vín z různých částí světa.

Pracovat denně přesčas neznamená, že jsi zaměstnancem roku. Většinou to znamená, že nedokážeš delegovat a rozvrhnout si čas

To zní docela šíleně. Jak se při takovém životním stylu nezbláznit?

Kdo říká, že nejsem blázen? (smích) Někdy je to vážně, vážně těžké. Dobrým příkladem je, když se vzbudím v hotelu a říkám si: „Tak moment. Jsem v Budapešti nebo Záhřebu? Ne, tenhle týden jsem vlastně byla v Dubrovníku…“ A jak se tak rozhlížím, pomalu si uvědomuji, že jsem jen jela k babičce a jsem u ní, a proto to tam tak krásně voní, a na stole jsou lívance. Takže ano, občas je to docela šílené. (smích) Ale pevně věřím v rovnováhu, kterou se stále ještě učím najít spolu se svým koučem. Navíc nejsem zastáncem práce po pracovní době. Pokud jsi denně v kanclu od rána do večera, neznamená to podle mě, že jsi zaměstnanec roku, ale spíše zahlcený člověk, který si neumí organizovat čas, neumí delegovat nebo si říct o pomoc. Přes den tvrdě pracuji, abych mohla v 5 zavřít počítač a nezůstávat déle, pokud to není nezbytně nutné nebo urgentní. A po práci? Jdu na vycházku se svým štěnětem, trávím čas s partnerem, hraju volejbal, jdu na jógu nebo si prostě lehnu na pohovku a pustím si dobrý film, když na to mám zrovna náladu. Doufám, že je to důkaz, že jsem se ještě naprosto nezbláznila. (smích)

Ty už takhle každopádně žiješ delší dobu. Když jsi pracovala pro Booking.com, přestěhovala ses téměř na dva roky do Austrálie, je to tak?

Pravda. Austrálie byla skvělou zkušeností! Věděla jsem ale, že se dříve či později vrátím a nikdy jsem neplánovala tam zůstat navždy. Moje místo je v Polsku. Vlastně žiju aktivně už od univerzity. Do salesu jsem se dostala poměrně brzy – prodávala jsem výlety a dovolené z katalogů, což v té době bylo v Polsku velmi populární. Pamatuji si, že jsem se chtěla do prodeje dostat tak moc, že jsem se nebála toho, že ze začátku skoro nic nevydělám. Poté jsem pracovala pro několik cestovních agentur v Polsku, kde jsem měla na starost hlavní dovolenkové oblasti a prodeje v nich, nasmlouvat hotely po telefonu, což bylo šílené – zkraje jsem nevěřila, že klienta můžeš získat pouhým zavoláním. Ale můžeš. (smích)

Můžeš. 🙂 Pak ses dostala do Booking.com?

V roce 2010, když jsem v Booking.com začínala, jsme měli něco málo přes 1 000 nemovitostí a o pár let později už to bylo 15 000. Hotelový průmysl začíná být víc edukovaný a otevřený novým obchodním trendům, což je paráda! Poslali mě do Pobaltí, kde jsem otevřela kanceláře v nádherném Tallinnu v Estonsku. Pobaltí a lidé, se kterými jsem tam pracovala, mě opravdu chytli za srdce. Protože vše v pořádku fungovalo, dostala jsem nabídku na přesun do Sydney, kde jsem začala žít a pracovat a odkud jsme s mým týmem dokázali otevřít nejprve sezónní, a poté i celoroční kancelář v Queenslandu. Doufám, že se jim na druhé straně světa vede dobře!

054
Kromě prodeje Karolinu baví trénování a coaching. Zajímá se o HR a psychologii. Co by doporučila ostatním manažerům prodeje? Koncept vedení ACL od Johna Adera, podle kterého se řídí od té doby, co se o něm dozvěděla. Dále knihu One minute manager, kterou by si podle ní měl každý manažer přečíst alespoň jednou, a webové stránky typu Enterpreneur.com a Under30ceo.com.

„Otevřít nové trhy je tvoje mise – make it happen,“ řekl mi náš CEO

Proč jsi odešla? Nebylo by lepší zůstat u giganta jako je Booking.com než se přidat ke startupu ve Varšavě?

Práce pro Booking.com byla opravdu skvělá a nemůžu říct nic negativního na adresu firmy, mých vedoucích, týmů nebo lidí, kteří mě inspirovali a tolik naučili. Travelist by Secret Escapes byl pro mě logickým krokem vpřed. Dynamicky rostoucí globální startup a všechny výzvy s tím spojené – to beru! A taky fakt, že mi firma dává možnost využít veškeré skills a zkušenosti – od tvorby mezinárodních týmů přes nábor a koučink až k nacházení úspěšných strategií – to mě naplňuje. Dokážu dosáhnout změny a přispět tak k úspěchu firmy, takový je můj pocit a nejsou to „jenom řeči“. Tahle práce je mnohem komplexnější než jakákoliv předtím. Na posledním kole pohovoru mi náš CEO Tomasz Nowiński řekl: „Začínáme šířit naše produkty do těchto čtyř zemí střední a východní Evropy. To je tvoje mise – make it happen. Od nuly.“ To mě nastartovalo. Doslova jsem vyskočila a od té doby tím s Tomaszem a všemi týmy žijeme.

Jednu z nejlepších profesních rad mi dal můj táta

Karolino, ty jsi mladá, chytrá a krásná žena. Řekni mi, pomáhá ti to v salesu nebo je to při získávání respektu od členů týmů spíš na obtíž?

Takhle nad tím nepřemýšlím. Pravdou je, že se pořád učím a rozvíjím, takže se snažím být na 100 % transparentní, férová a otevřená feedbacku. Nebojím se říct „Spletla jsem se“ nebo „Tohle neznám, děkuji za vysvětlení“. Jsem pokorný člověk, který si je jasně vědom, ve kterých oblastech má mezery. Musím se ti ale přiznat, že jsem zejména v začátcích měla potíže s věkem. Když jsem poprvé začala na manažerské pozici, byla jsem velmi mladá a ne úplně připravená (myslím, že na začátku není ready nikdo) a ne všichni mě brali vážně a chtěli se mnou spolupracovat. Měla jsem jednoho staršího vedoucího a ten mi pořád říkal „prcku“, z čehož jsem úplně šílela. Naštěstí mi pomohl můj táta. „Čeho se bojíš,“ zeptal se mě, „zažíváš úplně to stejné, co ti ostatní, a přitom jsi o 10 let mladší. Přitom narozdíl od nich máš dalších 10 let, aby ses rozvíjela a učila. Buď otevřená, uč se od nich, dělej chyby!“

Od té doby jsi předpokládám ušla velký kus cesty. Co nějaké faily, které tě jako manažerku zformovaly?

Bylo jich několik a jsem ráda, že se staly. Také bych ráda řekla, že jako manažer musíte přistupovat otevřeně nejen ke svým chybám, ale také k chybám ostatních. Pokud lidé neopakují ty stejné chyby a učí se, vše je za mě v pořádku. Moje největší selhání? Nenechávala jsem lidi dělat jejich práci. Pořád jsem se snažila být kolem a dělat spoustu micro-managingu – chtěla jsem, aby byly věci tak, jak je chci já, kvůli čemuž měl můj tým velmi málo prostoru pracovat kreativně a ukázat, co v nich je. Myslela jsem si, že jsem nejchytřejší… S tím je už naštěstí konec! Svým týmům věřím a nepotřebuji být všude. Pořád od nich teda chci nějaký update, ale když mi píší „Promiň, teď nemůžu, zavolám později“, uklidní mě to – vím, že se právě vytváří něco hodnotného.

Tvůj vedoucí nebo trenér tě nemůže namotivovat. Motivace není balíček. Musíš ji mít v sobě!

Jak své lidi motivuješ?

Podle mě neexistuje nic na způsob – tvůj vedoucí tě dokáže namotivovat a ty máš pak výsledky. Lidé nemohou motivovat jiné lidi. Mohou tě vést, dávat ti výzvy, úkoly, které můžou (ale nemusí!) zažehnout vaši motivaci. Ale nemohou ti dát motivaci krásně zabalenou v balíčku. Je to jen na tobě, na tvém podvědomí, kolik toho o sobě víš a co na tebe nejlépe funguje v oblasti soustředění a produktivity.

Jak vlastně tvé týmy vypadají?

V tuto chvíli máme rozjeté čtyři země, přičemž největší a nejlépe strukturované je Chorvatsko s jedním Senior Key Account Managerem a třemi Sales Managery. Pak máme dva velmi zkušené lidi na Slovensku, tři v Maďarsku a zatím ani jediného v Praze.

Proč v Praze nikoho? Jste tak nároční nebo je český trh tak specifický?

Oboje. Měli jsme několik uchazečů, ale potřebujeme vysoce nezávislé a motivované lidi, kteří vidí v práci pro začínající světovou firmu obrovskou příležitost. A to není vždy lehké. I když chceme v Česku růst rychle, dohlížím nad výběrovým řízením ostřížím zrakem. Potřebujeme místní experty, kteří mají odvahu přijít a říct: „Hele, tohle nebude fungovat“ a navrhnou řešení. Někoho, kdo má zkušenosti s prodejem a dokáže lidi přesvědčit, aby kupovali od něj.

040a
Nikoho asi nepřekvapí, že Karolina miluje cestování a objevování nových chutí a vůní. „Nejsem typická holka, co drží bezlepkovou dietu. Zajímám se o zdravý životní styl a snažím se zůstat aktivní, ale taky miluji maso, a když jsem v Praze, nedokážu odolat smaženému sýru. (smích) Jak může člověk žít bez dobrého steaku?“ směje se. Jejím nejoblíbenějším místem je Andalusie. „Samozřejmě je to i kvůli tapas a vínu, ale hlavně kvůli tamější atmosféře a vzpomínkám, které mám s tímto místem spojené.“

Proč byste se měli přidat k Travelistu? Protože je to ZÁBAVA! Je to lifestyle, který vás bude nabíjet

V tuto chvíli děláš brand awareness a vytváříš český tým. Jaké budou jeho povinnosti – jinými slovy, jaký produkt vlastně obchodníci Travelist by Secret Escapes prodávají?

Travelist by Secret Escapes je soukromá cestovní agentura, která se specializuje na speciálně připravené nabídky luxusního cestování. Jako obchodník vybíráš a pak oslovuješ hotely, které s námi budou spolupracovat a inspirovat tak naše členy – hosty, aby si zarezervovali a užili luxusní dovolené s krásnými slevami, balíčky a službami. Nabízíme hotelům nový online marketingový způsob, jak businessově růst. Travelist má téměř 2 miliony členů a dalších 40 milionů po celém světě, takže se o nás již ví a díky tomu jde o zajímavou nabídku. Musím ale zdůraznit, že pracovat pro začínající světovou firmu neznamená mít načančanou budovu s kanceláří ve 35. patře, kde za tebe všechnu práci dělají asistentky, tisknutím včerejší zprávy počínaje a kávou konče. Tady se vše hýbe. Jsi v terénu. Navštěvuješ klienty, cestuješ po různých částech své země. Musí tě hnát výsledky. Tvým konečným cílem je koneckonců zisk – a to vždy.

Kolik si prodejci v Praze vydělají?

V tomhle chci být naprosto transparentní. Na rozdíl od jiných firem nefungujeme na principu nízký základ a vysoké prémie. Našim lidem platíme velmi dobře, abych byla přesná, Sales Manager si za měsíc vydělá 1 500–2 000 € (hrubý plat společně s bonusy), teamleader má více zodpovědnosti a podle toho je i ohodnocen a Key Account Manager si vydělá kolem 2 500–3 000 € (67 500–81 000 Kč). Máme propracovaný motivační systém a velmi jasnou strategii. V otázkách platu se dá vyjednávat a samozřejmě v závislosti na výsledcích se plat může zvyšovat.

Práce to nebude lehká. V Praze Travelist nikdo nezná, obchodníci budou muset být nezávislí, připravení na komplikace a neustálou změnu. Řekni mi upřímně – proč by se vůbec měli přidat?

Protože je to ZÁBAVA! Je to životní styl, díky kterému se cítíš naživu – žádná nuda. Můžou růst a být součástí něčeho úžasného. Můžou opravdu udělat dojem, využít veškeré své skills, použijí se všechny jejich nápady. Budou zodpovědní za to, aby si rozvrhli den tak, aby byl co nejúspěšnější. Neříkám, že budou na pláži popíjet margaritu, ale když mi řeknou, že dnes mají v plánu 12 klientů a zítra si s partnerem otevřou láhev červeného vína, protože díky tomu dokážou fungovat – ať jdou do toho! V Travelist by Secret Escapes můžu zaručit jednu věc – budete naprosto motivování tím, co každý den děláte.

Zní vám to jako šance, na kterou jste dlouho čekali? Zvládáte angličtinu na slušném levelu? Ozvěte se Karolině tady!

[leads_ id=“90796″]

© 2024 imper.cz