Jiří Šedek (videorozhovor): „Pro vaši myšlenku získáte 80 % lidí, které potkáte. Někoho hned, jiného za týden či rok“

 |  Články  |  Obchodníci  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  4 487x přečteno

Taky si ťukáte na čelo, když vidíte řidiče, jak divoce gestikuluje a mluví sám pro sebe? Nebo to děláte taky? Pětadvacetiletý Jirka Šedek dovedl řízení na další level – po cestách ze schůzek měl plnou hlavu myšlenek a psát si poznatky do bločku je při řízení dost nepraktické. Takže si koupil kameru, která se normálně používá v autech proti bouračkám, a začal nahrávat videoblog. A aby v tom autě negestikuloval sám, přisedli jsme si někde na Vinohradech s kupou otázek, jak se za 3 roky vypracoval na pozici, které dosahují kolegové po 5–8 letech. Jaké nástroje mu reálně pomohly k úspěchu?

 

button registrace obchodnika transparent

Jirko, ty takhle běžně jezdíš po Praze a natáčíš se?

Už mi to pár lidí řeklo, že jsem blázen. Dokonce jeden člověk neváhal použít hrubší výraz, že proč ze sebe dělám * * * * * na internetu a nenajdu si normální práci. Mě to pobavilo, protože kolik lidí je ostatním k smíchu jen tak a já si u toho aspoň slušně vydělávám. (smích)

Říkáš „být vidět na internetu“. Dneska je osobní branding buzzword. Jak ti to reálně pomáhá v byznysu?

Já jsem online původně dělat ani nechtěl. Ale 2 roky zpátky jsem začal, a to ze dvou důvodů. V první fázi to byl business development. Když mě vzdálenost a velikost sítě donutila dělat webináře po internetu. Měl jsem týmy v jižních Čechách a na jižní Moravě a nešlo neustále přejíždět a předávat jim know-how osobně. Postupně se na to nabalil, jak říkáš, osobní branding, zejména z toho důvodu, že jsem si uvědomil, že když jde člověk na schůzku s cizím člověkem, což je v našem byznyse pořád, tak si tě googlují, zjišťují na Facebooku, kdo jsi, zda jsi důvěryhodná osoba. Takže proč tomu trochu nepomoct?

Raději budu pracovat se schopnými lidmi na dálku než mít někoho průměrného „u baráku“

Tradiční škola síťového marketingu říká: Pracujte ve svém městě, kde to znáte. Já si říkal: Začnu v Praze a dál nejdu. Do pár měsíců jsem narazil na schopné lidi v jižních Čechách a stál před rozhodnutím. Podnikat na dálku je náročnější, ale dnešní technologie to umožňují, a já raději budu spolupracovat s někým schopným na větší vzdálenost než mít někoho průměrného u baráku.

Jaké byly tvé první kroky?

  • Rozhodnout se, že vůbec tohle chceš dělat. Není to jen, že zapneš kameru a začneš nahrávat, je za tím spousta hodin čtení, vzdělávání a sledování lidí, kteří jsou v tom úspěšnější.
  • Investice. Potřebuješ nakoupit hardwarové vybavení. Řekněme, že chceš dělat webináře – k tomu je zapotřebí stolní počítač (nedoporučuju dělat na tabletech), kvalitní sluchátka s mikrofonem (já používám pecky od Applu, protože mají dobré odhlučnění), vysokorychlostní připojení.
  • Co se týče softwaru, na webináře pro pár lidí vám stačí Hangout od Googlu, ale vyplatí se investovat do nástroje, který bude sledovat, kdo vám na webinář přišel, jakou cestou se tam dostal, jak se tam chová. Já používám GetResponse, který mi dovoluje právě pracovat s publikem, získat kontaktní údaje a ne jen něco odprezentovat a vykašlat se na follow-up.
  • Trpělivost. Chvíli trvá, než se celý systém rozběhne a je rentabilní. Když jsem začal dělat webináře, tak chvíli trvalo, než si lidé vytvořili návyk na ně chodit. Česko je co se týče online marketingu pořád hodně pozadu za zahraničním a je potřeba jít s dobou.

Webinář je sice král online prodeje, ale málokdo si uvědomuje, že musí zákazníky follow-upovat. Málokdo nakoupí hned na webináři

Mě zajímá ta následná práce s publikem. Rozveď to.

Když děláš webinář pro desítky lidí, tak je to v podstatě společenská událost. Potřebuješ vědět, odkud ti lidi přišli, jestli je někdo pozval nebo jak jinak se k tobě dostali, jak se chovají během webináře, jestli to vůbec sledují, jestli odepisují. Pak je potřeba řešit následnou komunikaci. Webináře jsou sice vrchol online prodeje, ale když uspořádáš webinář a nevezmeš si od lidí kontaktní údaje, přijde tvá práce vniveč.

Málokdo dneska dokáže nakoupit okamžitě. Když člověk nenakoupí hned, není to špatně – je to normální. Získám dlouhodobě 80 % lidí, co dostanu ke stolu, ale někoho za den, někoho za týden, jiného za měsíc. Spousta obchodníků dělá zásadní chybu a myslí si, že webináře nefungují, přitom se ani neobtěžují vybudovat důvěru a hned by chtěli prodat.“

Co konkrétně lidem po webináři říkáš? Jak vypadá takový e-mail?

Mám nastavenou rozesílku tak, že druhý den přijde pozvánka na „opakovaní“ a čtvrtý den po webináři přijde shrnutí informací, které se dozvěděli, plus nějaké další, které lidi obvykle zajímají. Dále toho člověka odkážu na své Facebookové stránky, na svůj web. Webinář nesmíš brát jako prodejní „buď/anebo“, ale jako proces získávání zákazníka.

Když člověk nenakoupí hned, není to špatně – je to normální

Osobně znám několik obchodníků, kteří webináře používají, ale dokážu je spočítat na prstech jedné ruky. Naše čtenáře bude zajímat, proč by se s tím vůbec měli obtěžovat, když jim obchod funguje.

Myslím si, že stará škola obchodu už dneska nefunguje a bude fungovat mnohem méně. Cold calling a schůzky. Zároveň dělat obchod jen online (webináře, e-mailing) taky nejde. K úspěchu musíš vybalancovat obojí. Pro mě osobně jsou webináře dobře uchopitelné, protože jsou 1) jednoduché, 2) rychlé (dají se spustit bez větší přípravy) a 3) fungují na nich věci, které fungují „pěšky“, tj. pokud umíš zaujmout klienta, umíš zaujmout publikum.

Ještě mi řekni, proč bych měla jako obchodník své dlouho budované know-how dávat někomu na webinářích zdarma. Spousta lidí je toho názoru, že je to kontraproduktivní.

Takhle to vůbec neberu, protože i kdybych dal někomu přesný návod krok za krokem, jak jsem se dostal ke konkrétním výsledkům, ten člověk to neumí zkopírovat, pokud za sebou nemá dobré vedení a silnou společnost, nebude mu to fungovat. To je jako kdybys teď dostala přesný návod, jak natočit hollywoodský blockbuster – těžko bys to zvládla tak jak držitelé Oscarů! Za mě vzorky zdarma fungují nejlíp.

Jirko, zakončeme to konkrétními best practices pro naše čtenáře. Co a jak mají předávat online?

  • Best practice je nezištně předávat to, co funguje ve vašem oboru. Nesnažit se koukat na okamžitý výdělek, ale na dlouhodobou návratnost takového počinu.
  • Nejprve musíte mít co předávat. Tj. to, o čem budete mluvit, musíte umět. Mít v té oblasti výsledky, o které se můžete opřít. Já jsem nejprve makal v terénu a dosáhl úspěchu offline a teprve pak jsem se rozhodl to, co mi funguje, předávat dál online. Lidí, co něco chtějí předávat návody, ale prakticky za sebou nic nemají, je v Česku už dost.
  • Dále je potřeba přistupovat k budování značky profesionálně, nebrat to jako hobby.
  • Projít drilem chování před kamerou nemusíte, ale dejte si pozor na základní faily. Klíčová je pořádná příprava, vymlouvat se že vám v půlce spadl webinář kvůli připojení je neprofesionální, stejně tak jako vaše tričko nebo otevřená skříň v pozadí obrazovky.
  • Určitě se neobejdete bez webovek, které můžete i se schůdnou grafikou pořídit za 5–6 tisíc.
  • Sociální média – Facebook, LinkedIn, Instagram – jsou nutnost!
  • Učte se od někoho, kdo umí. Seniorního kolegy, člověk na Youtube, špičky ve vašem oboru.
  • Počítejte s nesouhlasem okolí a rýplaly a nenechte se jimi hlavně v začátcích odradit.
  • A poslední, nejdůležitější bod – musíte začít!

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno