Nikdy nemám v neděli večer depku, že jdu v pondělí do práce, říká Honza Zorník, regionální manažer Coca-Cola HBC

15. Listopad 2018

Sám o sobě říká, že je vtipný člověk, přirozený leader a motivátor. S námi se potkal, abychom si popovídali o kariéře ve firmě Coca-Cola HBC. Sám je příkladem toho, že obchodní zástupce nemusí být nutně finální pozicí, ale může být startem k zajímavé kariéře v obchodu, či třeba v jiných odvětvích jako je marketing. A pozor – stále se bavíme o jedné společnosti. Coca-Cola HBC Česko a Slovensko v současné chvíli nabízí volná křesla pro ty, kteří mají ambice růst, učit se a rozjet kariéru ve společnosti, jejíž značku vídáme všichni snad každý den.

Honza Zorník Coca-cola

Honza začal ve firmě Coca-Cola HBC na pozici obchodního zástupce a po čase se díky svému talentu vypracoval přes oblastního manažera prodeje a vedoucího týmu Modern Trade až na regionálního manažera prodeje, kde spravuje celou Moravu. O své práci mluví s velkým nadšením, nakonec mu přinesla i velké štěstí v osobním životě. Díky firmě Coca-Cola HBC potkal svou manželku, se kterou má dvě děti. Ve volném čase se věnuje sportu a vede k němu i celou svou rodinu. Ve zdravém těle zdravý duch. A stejně tak to podle něj platí i ve firmě.

Vyzkoušejte leady

Přečtěte si, co vše nám Honza prozradil o kariéře ve společnosti Coca-Cola HBC.

Mají obchodní zástupci v Coca-Cola HBC možnost kariérního rozvoje?

Samozřejmě. Myslím si, že Coca-Cola HBC dává ty nejlepší možnosti v rámci rozvoje. Talentovaní lidé jsou velmi snadno identifikováni a my jim poskytneme širokou možnost rozvoje díky velmi sofistikované síti tréninků a různých školení. Z obchodního zástupce se velmi dobře postupuje třeba do marketingu, do oddělení trenérů anebo třeba i klíčových zákazníků, což jsou specialisté, kteří mají na starosti sítě prodejen jako je Coop, Jednota nebo Žabka. Možností je mnoho, není nutné, aby tu talentovaní obchodní zástupci hierarchicky postupovali „jen“ v oblasti salesu.

Pokud tedy váš obchodní zástupce postupem času získá znalosti a zálibu v jiném oboru, není problém se tomu v Coca-Cola HBC věnovat?

Určitě ne. Dokonce se i často stává, že my sami identifikujeme, že jeho talent je někde jinde než v obchodu. Než abychom toho člověka nějakým způsobem demotivovali nebo ztratili, tak se proaktivně snažíme mezi odděleními komunikovat a zaměstnance si určitým způsobem hýčkat a pomůžeme jim nastartovat jejich kariéru. V Coca-Cola HBC pracujeme s velmi sofistikovaným systémem pro identifikaci potenciálu daného člověka. Potenciál identifikujeme včas a máme nástroje a cesty, jak zaměstnance vést.

Co to vlastně znamená Talent program?

Každý rok v naší firmě identifikujeme zaměstnance, které nominujeme do Talent programu. Je to vlastně seriál asi pěti sezení, kde se všichni talenti poznají. Jsou to lidé nejen z obchodu, ale i marketingu, financí či distribuce. Měl jsem to štěstí, že jsem byl součástí talentového programu, když jsem pracoval jako Area Sales Manager. Poznal jsem se zde se spoustou lidí z různých oddělení, kteří se později stali mými kolegy. Vzniklo zde mnoho přátelství, která se později zúročila i v pracovním životě.

Vyzkoušejte leady

Spousta absolventů po škole by nejraději mířila přímo na manažerská křesla. Vy naopak prosazujete myšlenku, která nabádá, ať si nejdříve vyzkouší práci obchodníka. Jaké výhody jim to pro budoucí kariéru může přinést?

Za prvé má jednoznačně člověk blíž k salesu, což je vždycky největší skupina populace v každé obchodní firmě. Získá kontakty, respekt a hlavně pochopí procesy celé firmy. Jakmile člověk – byť velmi chytrý či vzdělaný – přijde a chce se na businessu podílet „jen od stolu“, bude vždycky působit trochu jako mimozemšťan. Sice má teoretické znalosti, ale praxe je vždy velmi důležitá. Proto i ti nejlepší, kteří na manažerských pozicích u nás něco skutečně dokázali, začínali, nebo alespoň jednou za svou kariéru měli možnost pracovat jako obchodní zástupci. Například na pozici generálního ředitele se u nás vypracoval zaměstnanec, který začínal před dvaceti lety v Brně, kde jezdil s vozíčkem jako merchandise pracovník ve skladu. Myslím si, že tito lidé jsou ve výsledku nejúspěšnější a rozhodně to doporučuji.

Coca-cola obchodníci

Vaši obchodníci mají od vašeho support oddělení určené trasy, a dokonce i časy – tedy jak dlouhou dobu mají věnovat jednotlivým zákazníkům. Dle jakého kritéria se toto určuje?

Dle různých kritérií. Například objem prodeje nebo potenciál rozvoje toho zákazníka. Všechny zákazníky si dělíme do skupin. Pro každou skupinu máme určeno, jaké množství času by měl obchodní zástupce věnovat jednotlivým zákazníkům. Tam, kde nevidíme potenciál rozvoje, stačí jezdit třeba jednou za dva měsíce. A pak jsou skupiny, kde je potřeba častější péče. Určujeme tedy frekvenci návštěv a každý obchodní zástupce dostane hotovou mapu, aby byla jeho práce co nejefektivnější.

Připravujete obchodníky i na nepříjemné reakce zákazníků či jejich odmítnutí?

Ano, máme řadu školení a tréninků. Také interní trenéry, kteří s námi jezdí a připravují obchodní zástupce – obzvlášť nováčky – na případné námitky. Nejlepší škola je ale samozřejmě praxe. Kolegové mezi sebou sdílí i tzv. „best practices“. I jejich součástí jsou rady, jak na klienty reagovat, jak si poradit. I mně se stalo, že zákazník, který na mě poprvé byl dost vulgární, po půl roce zmírnil, a dokonce mi poslal i vánoční přání. Je důležité si nevytvářet předsudky, s klienty musíte pracovat. Vše se dá řešit.

Poslední „gastro trendy“ znamenají pro konečné konzumenty méně cukru, více zdravé stravy… Gastro podniky na to také reagují a svou nabídku se snaží držet co nejzdravější, bio, faitrade, … Zaznamenali jste v Coca-Cola tento trend?

Ano, jednoznačně. Jsou to trendy, proti kterým vůbec nechceme bojovat, naopak, chceme si z nich odnést to pozitivní. Rozvíjíme naše Zero řady, kde máme výrobky zcela bez kalorií. Týká se to například nápojů Sprite, Fanta a samozřejmě Coca-Cola. Budovat portfolio, které odpovídá preferencím našich spotřebitelů, je práce našeho marketingu. Nakonec nejsme „jen“ společnost jednoho nápoje. Do našeho portfolia patří i Bonaqua, džusy, přírodní čaje atd. Chceme mít nápoj pro každou příležitost a pro každého.

Zdravý životní styl je pro nás důležitý. V Coca-Cola HBC se můžete přesvědčit, že se umíme otáčet nejen v businessu, ale i na hřišti. (smích)

Regál s Coca-colou

Pořádáte pro své zaměstnance i nějaké akce  „na rozhýbání“?

Například Moving Day. Pořádáme i charitativní projekty, hodně povedený je Teribear s Nadací Terezy Maxové, ten je také o pohybu. Mám také pocit, že hodně našich manažerů ve volném čase sportuje. S některými z nich se i prostřednictvím firemní aplikace vzájemně vyzýváme k větším výkonům. Motivujeme komunity, kde žijeme. Ke sportu i k charitě.

A jak?

Konkrétně na Moravě máme těch projektů víc. Já se například účastnil projektu ve spolupráci s Domem poklidného stáří v Brně. Během Vánoc jsme pro důchodce plnili jejich přání. Pamatuji si i jedno konkrétní, které bylo velmi dojemné. Pro devadesáti tří letou paní jsme u našeho klienta v centru Brna zorganizovali posezení v kavárně, kam chodila ve třicátých letech se svým manželem a přáteli. Poslali jsme pro ni auto, krásně se oblékla a užila si to. Viděl jsem fotky, bylo to krásné.

Akcí ale pořádáme opravdu hodně. Je fajn, že pokud mají naši zaměstnanci nápad na jakoukoliv akci, může se zorganizovat.

Tedy tyto charitativní akce jsou často nápadem obchodníků?

Ano, všichni naši obchodní zástupci vědí, že v rámci našeho grantového programu mohou naplánovat vlastní akci, kterou samozřejmě podpoříme nápoji. Ať už to je pro děti, mladé sportovce nebo další charitativní činnost.

Vzpomenete si na nějakou zajímavou či vtipnou situaci, kterou jste zažil se svým zákazníkem?

Bylo jich hodně (smích), ale vybavuji si jednu konkrétní, kterou vyprávím dodnes. Moji klienti z večerky stále objednávali malinovou Fantu. Tenkrát nebyla zrovna takový hit v poměru dalších objednávek. A když už si po čtvrté objednali malinové Fanty pomalu víc než lahví Coca-Cola, bylo mi to divné. Po čase jsem já sám zjistil, že tu danou Fantu dávali do ledničky, která měla dvoje dveře. Ty zadní byly pootevřené a flašky padaly do velké díry za lednicí, která vedla do sklepa. Fanta tam byla skoro všechna. (smích)

Jan Zorník, regionální manažer Coca-Cola HBC

Co vy a motivace? Doporučíte něco, co vás zaručeně rozhýbe a namotivuje, i když máte opravdu špatný den?

Pohyb. Když se hýbeš, žiješ. Mám hrazdu a boxovací pytel. Tak se odreagovávám. Za druhé je důležité mít svou práci rád. To je motivace sama o sobě. Nikdy nemám v neděli večer depku, že jdu v pondělí do práce. Velmi mě také motivují moji kolegové. Mám skvělý tým, se kterým velmi dobře vycházím.

Co je pro vás ten nejlepší benefit práce pro Coca-Cola HBC?

Prestiž. Když se mě kdokoliv zeptá na práci, vždy odpovím, že dělám pro jednu z nejznámějších značek na světě. A skoro každý uhodne, že pracuji se značkou Coca-Cola. (smích) Za druhé je to spolehlivost. Ještě nikdy se mi nestalo, že bych měl výplatu později, než bych měl mít. Pro mladé lidi to budou i velké zkušenosti do startu jejich kariéry, které jim můžeme předat.

Jste-li akční jako Honza a hledáte-li momentálně novou práci, určitě se podívejte, co vše vás čeká, pokud se stanete součástí týmu Coca-Cola HBC.

 

Foto: Coca-Cola HBC Česko a Slovensko

© 2024 imper.cz