Jan Lněnička, TV Nova: „Měním minuty na miliony.“ Za osm let obhájil skupině Nova stovky milionů!

08. Červen 2017

KUPTE SI ČAS! Deset vteřin, a i čtyři miliony očí a uší transformují senzorický vstup do podoby mentální reprezentace – do paměti. Milionový business, o tom se mluví vždycky dobře. Je snadné být sales hvězdou na Nově? „Dolní hranice mého ročního businessplanu je někde kolem 30 000 000.“ Udělalo se mi mdlo, ale Jan Lněnička s úsměvem Jamese Bonda mírní emoce: „Klid, neprodáváme zmrzlinu, ale čas. A čas jsou peníze.“

20170406-DSC_2704
Jan Lněnička, Senior retail business manager, TV Nova

Jaký je Senior sales reprezentant TV Nova, Jan Lněnička?

  • Pro skupinu Nova aktivně pracuje 8 let. Aktuálně nabízí formáty: Reklamní spot, Product placement, Sponzoring, Teleshopping, Internetovou reklamu.
  • Je zdravě sebevědomý optimista.
  • Inspiraci extrahuje při čtení životopisů a příběhů úspěšných. Ze sportovních příběhů Honzu inspiruje životopis Emila Zátopka, z businessu Tomáš Baťa.
  • Vystudoval stavební průmyslovku.
  • Rád cestuje a plní sny sobě i rodině.
  • Má tři děti a bod „S“ je pro Honzu Litomyšl. „Kružítkem kolem Litomyšle, dvě hodiny do Ostravy a dvě do Prahy.“
  • K obchodu se dostal hned při studiu, byl u zrodu finančních produktů, získal inspiraci a retailové zkušenosti.
  • Po škole prodával auta značky Fiat a vyzkoušel si komunikaci se zákazníky, kteří do autosalonů sami přišli, ale také promo sales aktivity na veletrzích a výstavách.
  • V čase multitarifových agentur mobilních operátorů pracoval pro Vodafone a O2, kde si vyzkoušel dril a také finanční strop pro práci na HPP.
  • Úspěšně se věnoval také prodeji profesionální vlasové kosmetiky. „Denně jsem měl 5–10 schůzek a určený region. Hranice. To na Nově nemám. Ke spolupráci mohu pozvat klienty po celé ČR i SK.“

button-zajimaji-me-nove-prilezitosti

Domluvte si konzultaci
20170406-DSC_2723
Tohle je jízda pro ty, kteří neřeší komplexy, ale jdou si za svým. Good luck! 😊 S tímto pocitem odcházela ze zajímavého rozhovoru s Janem redaktorka BusinessAnimals.cz.

„Dobrý den, tady TV Nova…“, je to „otvírák“ dveří do pomyslného business nebe, nebo ne?

Někdy je to senzačně umetená a rychlostní cesta ke klientům, ale někdy se klienti mohou zaleknout, co jim „Nova“ chce.

Jak předejít leknutí klienta?

Začínám vždy nejdříve informací, že jsem zástupce obchodního oddělení, pak teprve pokračuji dalšími informacemi. Klient rychle pochopí, že nehrozí žádný skandál. 😊 Jsme žádané medium, znát naši nabídku a možnosti realizace marketingových kampaní je pro řadu společností meta, pro kterou chtějí ve svých budgetech vybudovat prostor.

Je podle tebe stejné prodávat šampon nebo televizní spot?

Vyzkoušejte leady

Tak to je úplně jiné. Obcházel jsem kadeřnické salony a po měsíci práce jsem se dostal třeba na 1,2 milionu obratově. To zde někdy stihnu za týden.

20170406-DSC_2709
Honza pro hvězdnou organizaci businessu využívá techniky „GTD“ METODY (Getting Things Done, americký kouč David Allen). Hlavní přínos GTD spočívá v tom, že učí člověka uvolnit mysl a vytvořit si důvěryhodný externí systém, který mu umožní soustředit se na jednu věc. 1. Sesbírej 2. Zpracuj 3. Zorganizuj 4. Zhodnoť 5. Udělej

Měl jsi úspěch a „své jisté“, co tě vedlo k myšlence podnikat, stát se v podstatě zprostředkovatelem?

OSVČ na vážno, to jsem zkusil až s Novou. Stále jsem měl na mysli úplně původní sales zkušenost ze školy, když jsem zkoušel MLM. Ta myšlenka neomezeného příjmu byla obsedantní. Stále jsem věděl, že jsem HPP limitován, že mám na víc. Tady není strop, kolik můžeme maximálně vydělat, takže chápete… 😊, to je lákavé. Pro mne ano.

„Miluji na téhle práci, že můj výsledek je limitován jen tím, jak úspěšný budu“

Co myslíš, jsi rozený obchodník?

Má to samozřejmě svůj vývoj, ale mě obchod opravdu baví. A když na sobě stále pracujete, tak to jde ještě mnohem lépe. Podporuji myšlenku, že talent je důležitý tak z dvaceti procent. Zbytek si musí každý vybudovat sám.

Jak neustále hledat podněty a inspiraci pro úspěch v businessu?

Inspirace a podněty jsou všude kolem nás. Například, nedávno jsem byl s dětmi lyžovat. První den spadly třeba dvacetkrát. Pátý den lyžování už sjely prudší sjezdovku bez pádu. Chtěly tu jízdu zažít, a tak to dokázaly. I od dětí se učím, mají nezdolnou energii, když něco chtějí. 😊

„Úspěšný také občas spadne, ale dokáže se rychle zvednout“

Dělal jsi někdy interview s novinářkou?

Ne, s novinářkou ne, ale věř, každé obchodní jednání je takové interview. Musíš se na něj nějak připravit, vnímat a naslouchat, pak informace přetransformovat a zhodnotit oběma stranám společně investovaný čas.

Hranice výdělku ani hradby měst, nic nebrání tvým obchodním kontaktům. Ale co mediální agentury, co jejich teritoriální vymezení?

Mediální agentury byly vždycky silné a stále jsou. Ovšem v roce, kdy jsem nastupoval do Novy, se projevovala celosvětová finanční krize. Globální společnosti všeobecně stahovaly prostředky z investic do reklamy. Snižovaly budgety. A logicky se hledala cesta, jak poztrácené „jistoty“ restartovat. Můj šéf, Honza Řehák, vlastně vymyslel naše retailové obchodní oddělení. To byla geniální reakce na vzniklou situaci. S tím se na trhu objevil další prostor pro mediální business. Takže, neoslovujeme klienty mediálních agentur, neoslovujeme klienty kolegů, ale spolupracujeme. Pokud si můžeme navzájem pomoci, rozhodně jsme otevřeni vzájemné podpoře.

Jak se změnil česko-slovenský televizní klient za 8 let tvého působení v TV?

Je náročnější.

V čem je náročnější?

V péči, kterou očekává. Rychlé reakce, samozřejmost ve všem, co si přeje. Třeba dnes ráno jsem řešil s kolegyní změnu již běžící kampaně, sponzorského vzkazu, konkrétně kreativitu. Musíte zachovat klid a vyřešit vše s maximální péčí a pro maximální spokojenost klienta. Snažíme se o zázraky, jsme flexibilní.

20170406-DSC_2726

Z terminologie salesu TV Nova:

  • Reklamní break: reklamní blok umístěný uprostřed televizního pořadu. Spot 10, 20, 30 vteřin
  • Super Prime Time: nejexkluzivnější vysílací čas: 19.30–21.30 h.
  • „High Season“: kalendářní měsíce říjen, listopad
Televizní noviny
Business argumenty jsou cenným nástrojem úspěchu: Skupina Nova souhrnně programem svých stanic v prime time například v 17. týdnu/2017 zaujala 40,68 % diváků 15–54 u televizních obrazovek. Stala se nejsledovanější televizní skupinou na českém trhu a potvrdila svůj stabilní náskok nad nejbližší konkurencí.

Jak na nezdar, podle tebe, pravděpodobně se s ním také setkáváš…

Nezdar, jako že nevyjde všechno? To snad nikdo nečeká, nebo ano? Ale uvědomuji si, že než jsem dospěl k nadhledu, také jsem hledal cestu. Určitě k mé vyrovnanosti napomohl také zdejší coaching team, pomáhají vypilovat business styl do detailů. Sebevědomí pomáhá také to, že zastupuji silnou značku.

Jakou úspěšnost máš s navoláváním nových schůzek?

Dnes jsem na 90 %.

„Když volám novému klientovi, těším se na něj. Mám to jednoduše rád“

Co je pro tebe nepříjemné v komunikaci s klienty?

Asi když nemohu jeho přání zcela vyhovět. Například kvůli legislativě. Nelze odvysílat vše a jsou pravidla, která jasně ohraničují naši flexibilitu. Vzpomínám si, že když jsem na Nově začínal, jeden klient mi řekl, že když nebude odvysílán jeden sponzoring tak, jak chce, že zruší celou kampaň za několik milionů. Milionový deal visel doslova na vlásku. To jsem se vážně zapotil. 😊

A zrušil klient kampaň?

S komunikací a hledáním řešení, jak unifikovat možnosti legislativy s představami klienta, jsem se radil s celým týmem pro komunikaci, legislativu… Klient nakonec pochopil, že nejde o neochotu, ale skutečně o legislativu. Nezrušil.

„Jsem tu já a klient. A za mnou stojí celý tým Novy, jednotlivých oddělení“

Specifikuj organizaci retailového obchodního oddělení na Nově.

Každých 14 dní je porada. Retailový obchodník zastupuje obchodně celou Novu. Nabízí product placement, spoty, teleshopping, sponzoring, soutěže a on-line. Nabízíme klientům kompaktní řešení.

20170406-DSC_2750

Ovlivnil jsi někdy třeba scénář reklamního spotu nebo kreativitu obsahu kampaně?

Úplně takto do detailu ne, to není můj úkol. Na nabídkách do detailu ale pracují další týmy, pro každý formát prezentačního formátu je tým specialistů. Co považuji za podstatné z mého businessu, je umět klientům poradit, co funguje, a co ne.

„Musím být i kreativní, ale hlavně v tom, jak efektivně sestavit kampaň“

Uvědomuješ si, že tvé aktuální znalosti jsou pro mnohé marketéry velkým bohatstvím?

No jasně.

Co bys řekl malé firmě, která nabízí třeba jen jeden produkt?

Pokud jsme přesvědčení, že to je skvělý produkt, tak ať o tom ví každý! 😊

Co obnáší business v řádu miliónů, je snadné být na Nově hvězda?

Tak samozřejmě, že to nebylo tak jednoduché, jak si o tom dnes povídáme. Vypracoval jsem se na seniorní obchodní pozici, takže mám – mohu neskromně říci – skvělé výsledky, ale také plním adekvátní požadavky. Je to dril, hodně cestování, naprostá koncentrace na perfektní komunikaci s klienty, znalost trhu a „scope of supply“ – rozsah nabídky.

Jak vypadá tvůj obvyklý aktivní sales den?

Pracuji s časovými bloky. Věnuji se zcela vědomě řízení času tak, aby se k práci dostal i odpočinek a péče o rodinu. Můj den obvykle zahrnuje 1–3 domluvené schůzky. Jedna schůzka s klientem může trvat i dvě nebo tři hodiny. Řešíme komplexní možnosti realizace kampaně, možný průběh a plány. V pondělí můžu být v Ostravě, v úterý v Brně, ve středu tady v Praze a ve čtvrtek zase někde na Moravě. Přichází také na přípravu objednávek a administrativu, ale máme skvělý support, kolegyně Štěpánka je v administrativě za nás obchodníky přesná.

Věnuješ se osobnímu rozvoji i mimo práci, proč?

Ano, a proč? Aby se cíle, které mám, dařilo plnit. Domnívám se, že aby skutečně došlo k osobnímu rozvoji, musí přesahovat z práce do soukromí.

20170406-DSC_2705

Co bys doporučil nováčkům na Nově?

1. Diskrétnost.

2. Odvahu.

3. Disciplínu.

4. Inside: chci uspět.

Co má za esa v rukávu senior business?

Zkušenosti. V kontinuálních obchodních vztazích čerpají výhody obě strany. Umíme s klientem vyhodnotit předchozí kampaně, optimalizovat a plánovat progresivní kampaně.

studio s kamerami_NEW zmensene

Nahlédneš občas do zákulisí televizních pořadů?

Ano, třeba nedávno jsem se byl podívat na přípravu „Tvoje tvář má známý hlas“. Televizní star potkávám třeba na obědě a nechávám se samozřejmě inspirovat. Vždyť čas kolem těchto hvězd a pořadů je můj prostor pro business.

Nepanuje na Nově neustála atmosféra nervozity a obav?

Já se tu cítím skvěle! Je to vyspělá společnost. Je to tu přátelské a fajn!

Foto: Adéla Klepalová a archiv Nova

© 2024 imper.cz