Ostrovní dům vám dá absolutní svobodu a nezávislost, míní šéf realitky JACOBB

 |  Články  |  Rozhovory  |  Martina Richterová  |  1 955x přečteno

Jakub Brandalík se v obchodě pohybuje už od počátku 90. let. Vyzkoušel si práci klasického obchodníka v realitách i ve stavebnictví, aby později sám založil firmu Lightway, která zajišťuje nadstandardní služby v podobě světlovodů. A aby toho neměl málo, nyní rozjíždí nový byznys v podobě realitky JACOBB. „Tuhle firmu jsem založil proto, že jsem zjistil, že se v realitním byznysu nic moc neděje a jsou tam obrovské možnosti,“ říká. A ono to na sebe hezky navazuje. Klienti osvícení Jakubovými světlovody, se na něj teď obrací i se svým snem o životě v domě, který je oproštěný od sítě a elektřiny. Absolutně ekologický domov totiž není žádné sci-fi. Jakub v tomto businessu vidí budoucnost a chce to rozjet ve velkém. V rozhovoru nám své plány přiblížil detailněji.

Jakub Brandalík se v obchodě pohybuje od roku 1993. V 18 letech nastoupil do realitky, ovšem po dvou letech se vrátil do stavebnictví, oboru, který vystudoval. A dnes vlastně kombinuje obě profese. Ono ze stavebnictví do realitky je to skutečně jen krůček. Nejprve založil firmu Lightway, která se zabývá světlovody, jenž přivádějí denní světlo i do temných prostorů. A protože tento byznys není jednoduchý, rozhodl se jít do realit, ve kterých vidí velký potenciál. A tak spatřila světlo světa firma JACOBB.

Jakube, nejprve jste založil firmu Lightway a poté v návaznosti na ní JACOBB. Jak to vlastně celé vzniklo? Myslím ten nápad, myšlenka?

Lightway funguje na trhu už 20 let. Jedná se o tubusové světlovody a světelná potrubí, která přivedou světlo do místností, kam se běžné denní světlo nedostane. Je to skvělá záležitost, o kterou je zájem, nicméně také finančně nákladná. A proto zde udělat obchod není vůbec jednoduché. Za ty roky máme řadu klientů, kteří využili naše služby Lightway, a my bychom jim mohli nabídnout něco dalšího. A tak mě napadlo založit realitku JACOBB, protože v tomto oboru je ten potenciál mnohem větší. Můžeme tak pokračovat se stávajícími klienty ve spolupráci a navíc získat „snadno“ nové. Vidím v tom velký rozdíl. Zatímco u Lightway si klienty musíme hledat, v případě JACOBB se nám ozývají sami.

Klienty nemusíme shánět, ozývají se nám sami

Říkám si, čím to je, vždyť realitek je hodně a konkurence je veliká, co myslíte?

Já si myslím, že je to normální. Přičuchli jsme k byznysu, který představuje mainstream na trhu. Když si to vezmete, tak realitní byznys u nás dělá dejme tomu 14 500 realitních makléřů, kteří vydělávají dohromady kolem 7,5 miliardy korun, tuším. To není příliš vysoký výdělek. Ovšem je 20 % makléřů, kteří to dělají opravdu dobře, jdou do toho naplno a vydělají si pěkné peníze. Bohužel většina to dělá jen na vedlejšák a podle toho to pak také vypadá. My se samozřejmě chceme vydat jinou cestou a dělat makléřinu poctivě.

V čem spočívá vaše developerská činnost?

Zabýváme se projekty ostrovních domů. Ostrovní dům je odpojený od všech sítí. Nevede do něj elektřina, plyn, kanalizace a vodovody. Tyto domy se staví u lesa nebo ve vesnici. Smyslem je, že se postaví samostatné sídliště. Mně samotnému se to hodně líbí, protože v takovém domě je svoboda a nezávislost. Člověk si to všechno může řídit sám podle toho, jak se cítí. Jsou to vlastně aktivní domy, které vyrábí více energie, než se spotřebovává. Je ideální postavit sídliště po deseti až patnácti domech a ony se navzájem doplňují.

Obecně mohu říci, že komu se líbí Lightway – tedy přivádění denního světla přirozenou cestou, toho nadchnou aktivní ostrovní domy. Proto vlastně můžeme využít portfolio stávajících klientů.

Ostrovní dům je krásná, svobodná záležitost

Jak byste to přesně popsal? Ostrovní domy, zní to moc zajímavě, co si pod tím jako zákazník mohu představit?

On si všechno potřebné ke svícení, k teplu, vodě, vzduchotechnice a k ovládání systémů vyrobí sám. Znamená to suše jen to, že je odpojený ode všech dodavatelů elektřiny, plynu, vody, kanalizace. Prostě je to svoboda, která nám umožní postavit dům a nebýt závislý na tom, zda ČEZ nebo Vodovody a kanalizace budou ochotni zřídit přípojku. A pak je dobré, že vám nikdo každý měsíc neposílá složenky k placení za to, že bydlíte ve vlastním domě. A pokud si svůj dům připojíte na ostatní domy a sítě, energii jim dodáváte vy a vám platí každý měsíc vaši odběratelé složenky – váš dům vám vydělává peníze, za které můžete jet na 3 měsíce na dovolenou každý rok.

Jak se to vyplatí cenově? Tak je třeba počítat s tím, že dům bude třeba o 15 až 20 % dražší. Ale majitel to ve své podstatě ani nepozná. Má tam mnoho měřáků, které může sledovat a také nemusí, může se tím bavit, ale také to zcela ignorovat. Ale nebudou mu chodit složenky z ČEZu a od Kanalizací…

Kde takové domy budete stavět?

V současné době se chystáme postavit ostrovní domy na Šumavě na Zadově, zatím tam jsou dva domy. Shodou okolností zde využíváme i Lightway a tyto domy se budou pronajímat lidem, kteří si to chtějí zkusit. Takže si mohou dům na nějakou dobu pronajmout a zjistit, zda jim to bude vyhovovat. Přeci jen,  žít v domě odpojeném od všech sítí, to přináší určitou dávku dobrodružství.

Dále máme projekty v Krkonoších v Černém Dole. To je ideální oblast pro výstavbu ostrovních domů. Není potřeba tam tahat sítě a rozkopat kvůli tomu 10 km země. Jednoduše se tam postaví, přistěhuje se sem dejme tomu 300 lidí a budou tam v klidu žít pár kilometrů od města.

 

Jak to u ostrovních domů děláte s vodou? Voda se odebírá ze studny, k tomu se pořídí úpravna vod. Proto je dobré, když je tam alespoň 10 až 15 domů, které si udělají vlastní čističku. Dnes ty čističky fungují na bázi rákosu.

Takže pod pojmem JACOBB si můžeme představit klasickou realitku?

Ano, přesně tak. I když mnoho lidí si řekne, že je to podřadné řemeslo, není to vůbec pravda. Musí se to však dělat poctivě. My jsme teď sháněli nějaké pronájmy, protože zakládáme pobočky ve městech nad 20 tisíc lidí. Často se setkáváme s tím, že některé realitky se klientovi neozvou několik dní. Zejména v případě pronájmů. Není to pro ně velký kšeft, jde třeba jen o 15 tisíc. Jenže právě v tom tkví úspěch. Okamžitě klienta kontaktovat a projevit zájem. A tímto směrem chceme jít.

Když dostanu ohlas na poptávku, tak se klientovi dejme tomu do hodiny musím ozvat

V tom tedy vidíte tu hlavní konkurenční výhodu, tímto směrem se chcete vydat?

Ano, nechceme nic slibovat, ale jednat. Dejme tomu, že standardní servis mají ty realitky všechny stejný. Důležité je udělat něco navíc, být proaktivní.

Jak vás napadl název?

To je vlastně jako Jakub Brandalík. 😊 Když jezdím do zahraničí s Lightwayem, tak oni mi říkají Jacob Brandalík. Máme firmu také v Anglii, kde během měsíce vznikne pobočka. Chtěl jsem, aby ten název byl dobře zapamatovatelný i v cizím jazyce.

Vidíte velký rozdíl v klientele u JACOBB oproti Lightway?

Právě díky Lightway získáváme obrovskou pozornost na JACOBB a jsme až překvapeni, jak je to snadné. V tomto projektu mě utvrdil náš bývalý výkonný ředitel z Prahy, který se přiženil do Kolína, kde manželka dělala reality a on je začal dělat s ní. A já jsem mu asi před půl rokem říkal: „Hele, jsi tady s klienty, kteří mají domy, chtěli by Lightway?“ A on říkal: „Počkej, počkej, to ti nebude nikdo prodávat ten Lightway. Moji makléři si vydělají 120 až 150 tisíc měsíčně. Aby si tohle vydělali u Lightway, to je děsná dřina. Lighway nás baví, to je pecka. Ale JACOBB je úplně jiný byznys.“

Kdo jsou vaši klienti?

Vyšší vrstva lidí, kteří staví domy za 20-30 miliónů. Tam je potřeba to dělat opravdu poctivě. V tom je obrovská síla, dát tu službu a oni nám poskytnou finance, abychom mohli pracovat. Rozhodli jsme se udělat to, že na první rok uděláme to, abychom si ověřili, zda nás ti klienti berou. Bude záležet pouze na nás, zda nám za to zaplatí a kolik nám zaplatí.

Do června chceme nabrat 250 makléřů, naše cíle nejsou malé

Povězte mi, jak u vás funguje systém odměn?

On bude mít fixní plat a pak odměnu za týmový výkon. Počítám, že bude tým tří makléřů, kteří budou pracovat v týmu. Odměna se bude počítat ze 3 kritérií:

  1. splnění plánu,
  2. výše toho výsledku,
  3. jak se celé firmě daří,

My jsme zjistili, že když jsme obchodníky odměňovali individuálně, tak jsme z nich vytvářeli sólisty. Ale ta firma je proto, že tady je 300-400 lidí, kteří si navzájem pomáhají a jsou tak silní, jako 10 tisíc sólistů. Prokázali jsme, že když vezmeme 5 sólistů, že je ten tým trojnásobně silnější. Myslím si, že my nějaké ty hvězdy vychováme, ale já vůbec nepředpokládám, že by u nás ty hvězdy zůstaly. S největší pravděpodobností nebudou chtít pracovat v týmu. Takže předpokládám, že hvězdy odejdou, odejdou i ti podprůměrní a zůstane nám zlatý střed, který je ochoten pro  tým pracovat. A tyhle lidi zahrneme zlatem. 😊

Jak dlouho  potrvá, než se celé to „sídliště“ ostrovních domů vystaví?

Od záměru po zkolaudovaný dům asi tak 2 roky. Ono záleží na konkrétním území. Některé úřady se na to dívají divně, že tam nebudete mít sítě, naopak některé místní úřady řeknou: „Fajn, tohle se nám líbí.“ Například Zadov na Šumavě, tam se k tomu postavili perfektně. Jinde řekli: „Hele, nemít tady elektřinu, nemít tady plyn, to ne, to vám nepovolíme.“

Kolik tak hodin denně pracujete? Tak dvanáct. Je to makačka, ale baví mě to, což je hlavní motivace.

Zajišťujeme absolutně ekologické bydlení

Co vám vadí na standardní práci makléřů, co je podle vás potřeba změnit?

Že jsou líní. Já se jim nedivím, oni nemají tu kontrolu. Často pracují z domova, jsou na cestách, nemají nad sebou nikoho, kdo by je kontroloval. A právě to je ten kámen úrazu. On si řekne, tak ještě stihnu zajít do posilovny, zaběhám si, ráno si přispím a pak zjistí, že je odpoledne. Prokrastinace je tam velká.

Máte nějakou konkurenci v těch ostrovních domech?

Ano, ale není to běžný byznys. Stavební firmy do tohoto oboru jdou nerady, protože je to finančně nákladné a náročné. To je naše výhoda.

Jak funguje celý  proces od zákazníka k realizaci?

Přes realitní činnost se dostáváme k zajímavým pozemkům, oblastem pro tyto ostrovní domy. V tuto chvíli se tam oslovují ti potenciální zákazníci. Takže spolupracujeme třeba s Českým ostrovním domem. Vedou jej dva kluci, kteří jedou marketing. Ale je spousta lidí, se kterými jsme se potkali a dělají ve stavařině hodně takové alternativní energie. Když to dáme společně dohromady, tak nám vznikne tým lidí. Spolupracujeme s externími firmami, ale máme i své lidi a jsme schopní to projekcí zastřešit. Takže navrhneme dům podle přání klienta, upravíme ho dle jeho požadavků na míru.

Foto: Marek Rebroš

Text: Martina Richterová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno