Když mě rána srazí na zem, vstávám a pokračuju. Šampion v boxu vede nejúspěšnější pobočku sítí mBank a Broker Consulting

 |  Články  |  Rozhovory  |  Petra Vajová  |  5 362x přečteno

Jakub Novotný, bývalý boxer a momentálně šéf prodejního místa OK POINT, centra profesionálních služeb v oblasti financí, je opravdu dříč – pořád v akci. Během rozhovoru si vyřídil několik telefonů: „Kolegyně prodává byt, tak jí musím pomoct,“ usmívá se tak charismaticky, že mu odpustíte snad všechno. Jak se z ringu proboxoval až k financím? A proč je důležité mít svého mentora, který vás táhne nahoru a inspiruje?

  • Jakub Novotný, 32 let, šéf prodejního místa OK POINT (spojení mBank a Broker Consulting)
  • V mládí Jakub propadl boxu a sport podle něj hrál velkou roli v tom, že je v obchodu úspěšný. „Hlava byla ze sportu zvyklá na režim, disciplínu, o to líp se pak v obchodu pracuje. Jste naučení.“
  • Během studia na Fakultě tělesné výchovy a sportu se věnoval i jiným aktivitám, hlavně marketingovým, spolupracoval s mnoha velkými českými firmami a jmény.
  • Všechno změnil rok 2008, kdy ho oslovil Pavel Škába z Broker Consulting a dostal se do světa financí. Proč? „Chtěl jsem být úspěšný, bohatý, rozdávat radost kolem sebe, proto jsem do toho šel.“
  • Za 11 měsíců se vypracoval na manažerskou pozici a dnes vede vlastní pobočku OK POINT na Vinohradech. Momentálně hledá obchodníky, kteří se nebojí přijímat rány stejně jako Jakub. „Obchod umím a chci tyhle principy naučit ostatní.“ Přidáš se?

„My sportovci víme, že když vyvstane problém, není to konečná. Odstupňujeme ho mírou řešitelnosti a bojujeme dál.“

Jakube, jaký jsi měl přechod z boxerského ringu do obleku?

Šok to nebyl, v ringu jsem se naučil jít výzvám vpřed. Pustil jsem se do toho po hlavě, nebyl čas přemýšlet. Těžší bylo naučit se pracovat s finančním světem jako takovým, pochopit jeho principy. Prošel jsem kompletním zaškolením. Učit se nebyl problém, to jsem dělal i předtím, poslouchal jsem trenéry, neměl jsem problém s autoritami. Důležitější je podle mě proč – chtěl jsem být úspěšný, bohatý, rozdávat radost kolem sebe, proto jsem do toho šel.

Počkej. Jak rozdáváš ve financích radost?

Naším hlavním heslem je, že přinášíme lidem peníze navíc a pomáháme jim na cestě k finanční nezávislosti. To stejné řešíme pro naše spolupracovníky. Obojí je radost.

Říká se, že sportovci jsou nejlepší obchodníci.

To se říká? 🙂 Je to pravda. Sportovci, kteří něco vážně dělali vrcholově, bývají jsou nejlepší. Nemáme problém s překážkami. Víme, že odmítnutí vede k úspěchu. Máme rádi překážky, ten pocit, že cesta zpět není, můžeme jít jen dopředu. Když se naskytne problém, tak ho jako problém nenazýváme. Odstupňujeme ho mírou řešitelnosti, víme, že vyřešit půjde. Sportovci v obchodě jsou zaměřeni na výsledek – a toho dosáhnou, i když můžou chvíli plavat v technické části produktu, vždy to překonají a dojdou si do cíle.

Jakou hodnotu z boxu využíváš v obchodu nejvíc?

Disciplínu. Nezáleží na tom, jakou ránu dokážete dát, ale jak ji dokážete přijmout. V obchodu se k něčemu většímu člověk dostane jen tehdy, když je schopný čelit velkým výzvám – nebojí se jít a něco vytvořit.

Ke spojení Broker Consulting s mBank došlo v roce 2015. Ač dříve podobnou strategii zkoušela Unicredit s Partners, mBank se jako první povedlo uzavřít úspěšné úzké partnerství s poradenskou společností. Úspěšný koncept navázal otevřením franšíz – klientských míst OK POINT, kterých je dnes po Česku dvacet a do konce roku porostou až k 35 pobočkám.

„Do prvního developerského projektu jsem investoval své peníze s vírou, že velký risk se velkolepě vyplatí. Dnes je náš OK POINT na Jiřího z Poděbrad vzorem všem ostatním.“

Jak ses k velké výzvě naposledy postavil ty?

Dnes je dobrá doba na investiční byty, zaměřili jsme se proto jako pobočka na developerské projekty – zariskovali jsme, uspěli a nyní jsme inspirací ostatním OK POINTům. Zvládli jsme se stát partnerem developera, což je obecně nejtěžší zákazník, jakého můžeš v byznysu mít. Když totiž ty z pozice klienta jednáš s realitním makléřem o koupi bytu, může tě okouzlit šarmem. Když já jednám s developerem, znalým, zkušeným, zběhlým, musím ho skutečně přesvědčit. My to zvládli a prodáváme exkluzivně už druhý projekt.

Čím jsi ho přesvědčil?

Pracuji v dobré firmě s dobrou image, systémem a vedením. Kdyby OK POINT nevznikl a nespojoval finance s realitami, developera neosloví. Nejsem jeden člověk, Broker Consulting je velká firma, která má přes 500 000 klientů a asi 1 200 konzultantů. To z největší části rozhodlo. A pak odvaha, kdy jsem do podniku investoval několik milionů ze svého.

OK POINT Jakuba Novotného je průkopníkem v realitách. Do prvního developerského projektu, Terasy Kladno, zainvestoval z vlastní kapsy. V září 2016 odstartovali první prodeje a přesně o rok později, v září 2017, kdy poskytl rozhovor BusinessAnimals.cz uzavřeli prodej všech 200 bytů. „Dnes jezdíme školit know-how ostatní OK POINTy,“ má právem radost Jakub. Exkluzivně také ulovil developera na nový projekt v Plzni a úspěch chce zopakovat.

„Když funguje hlava, funguje celá firma.“

Řekl jsi, že sportovec věří svému trenérovi. Stejnou důvěru máš k Petru Hrubému, generálnímu řediteli Broker Consulting. Čím si ji u tebe získal?

Vybudoval z ničeho něco. Za dvacet let postavil firmu, která má obrat jednu miliardu. Přinesl principy, na kterých společnost funguje a ty ctí každý sportovec – fair play, vzdělávání, disciplína. Není to roztroušená firma na několik skupin, jsme celiství a silní. Když funguje hlava, funguje celá firma. Já jsem za 9 let, co tu jsem, nikdy nedostal opožděně provizi, ani o den. Když funguje hlava, funguje celá firma.

Vede tě Petr k překonávání limitů?

Pamatuju si několik takových akcí, například teambuilding v roce 2010, kde jsme přecházeli žhavé uhlí a pak si řekli, že jsme nesmrtelní. 🙂 Pak jsme se s Petrem přihlásili na půlmaraton. On pak šel ještě na maraton, který dnes běhá každý rok. Rád také řídí plachetnici a závodí v Chorvatsku. My jezdíme s ním. Osobně neznám firmu, která by byla tak dobře nastavená, že lidé spolu chtějí jet na dovolenou, ve svém volném čase za své peníze, a jede jich třeba 200.

Šampion v boxu radí, jak se dostat do vrcholné formy pro obchod:

  • Zainvestoval jsi velké peníze do developerského projektu. Jak se ti tehdy spalo? Určitě se mi honilo hlavou spousta věcí a našlo to vypnout, jako každému ambicióznímu podnikateli.
  • Co pomohlo? Cvičím každý den. Je to nejen skvělá regenerace mysli od starostí, ale hlavně díky pravidelnému sportu tolik spánku nepotřebuju.
  • Jakým rituálem začínáš den? Ráno na 7.00 mířím do posilovny nebo do ringu. V 9.00 jsem v práci a funguju úplně jinak, než kdybych takový rozjezd neměl. Bez sportu jsem unavený a výkon není stoprocentní.
  • Kterou první věc obchodníky učíš, aby byli úspěšní? Postoj a umět přijmout odmítnutí. Zvykl jsem si když jsem prodával v Amway, že mě 19x odmítli a jednou jsem uspěl. Když vydržíte, zákonitě se poměr začne zlepšovat.

„Co do produktu, oceňuji především to, že nejsme banka, kde se poradci klienti střídají jako na běžícím pásu,“ je přesvědčen Jakub, „když to přirovnám, tak jak se chovají k VIP klientovi v bance, tak se chováme ke každému. Zákazník má kompletně obhospodařený účet, kdykoli je potřeba něco řešit, bankéř mu volá. Z hlediska akvizic nových zákazníků mě baví náš software, který je hodně moderní, designový. Jako obchodník namodelujete klientovi pravděpodobné situace a on je pak motivován s vámi finance řešit. Zbavili jsme se také papírování.“

„Naše nastavení není jen něco prodat, ale přinášet peníze navíc a vytvářet klientovi jeho majetek.“

Před rozhovorem jsi zmínil, že ač jste nejrychleji rostoucí ředitelství v celém Broker Consulting, využívá tvá pobočka na Jiřího z Poděbrad jen 20 % potenciálu. Co jsi tím myslel?

Máme skvělou lokalitu, měsíčně založíme 20-30 nových uživatelských účtů. Klienti chodí sami, protože byli zvyklí, že zde dříve byla spořitelna, nebo je oslovujeme, třeba na farmářských trzích, kam chodí náš obchodník-junior. Aktuálně máme měsíčně 1 000 návštěv bankomatu/vkladomatu, tedy 1 000 potenciálních klientů, oslovit ale zvládneme jen zlomek. Vidím obrovský potenciál v růstu týmu a počtu obchodů, které ve více lidech dokážeme vytvářet. Rád bych brzy viděl, že u nás měsíčně založí účet 100 klientů, kterým budeme zároveň finančními poradci. K tomu potřebuji dva seniorní kolegy a dva obchodní asistenty, které povedu k úspěchu.

Jaké vlajkové lodi může obchodník nabízet z hlediska produktů?

  • Nabízíme kompletní čtyřlístek – pojištění, bankovnictví, investice, reality.
  • Nejvíc u klientů frčí základ, tj. online konto bez poplatků.
  • Teď máme obchodně atraktivní akci, kdy jsi při založení nového účtu dostal možnost si na cash-back vybrat několik tisíc z bankomatu.
  • V neposlední řadě si cením, našeho švýcarského systému pojištění, kde platí klienti o 60 % méně než kdekoli jinde. Kupují si pojistky přímo přes zajištovnu, která je v hierarchii nad pojišťovnu. Jsme zatím unikát v Česku.

Co jsi do Brokeru, potažmo OK POINTu přinesl ty?

Asi velký optimismus a legraci 🙂 a pak věřím, že živý příklad toho, že když chcete a jste disciplinovaní, můžete být úspěšní, aniž byste byli u zrodu firmy. To je příklad pro ty, kteří u nás teprve začnou pracovat.

Foto: Marek Rebroš

Text: Petra Vajová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno