Jak se zbavit strachu z telefonování

 |  Články  |  Jak na to  |  Sabrina Harisová  |  2 598x přečteno

Telefonování je nedílnou součástí práce obchodníka, a také nejefektivnější způsob, jak budovat business. A přece by velké procento z nich raději psalo e-maily, než obvolávalo zákazníky. I někteří ostřílení obchodníci si museli najít na sebe bič, aby si z volání  klientům udělali příjemnou rutinu a některé své tipy nám prozradili. Jestli vám tedy telefonování dělá stále problémy, čtěte dál.

strach z telefonování

Určitě už jste to zažili. Je pondělní ráno, a vy víte, že byste měli obvolat několik klientů. Nějak se na to ale necítíte, a tak raději strávíte dopoledne  administrativou. Připravujete se nejen o zisk, ale i o sebevědomí, které si pravidelným kontaktováním zákazníků můžete vybudovat. Cítíte strach z lidí, z telefonování a prostě se vám nechce z komfortní zóny.

Co dělat, když přijdete do práce a nechce se vám telefonovat? Jak překonat strach z telefonování?

 „Začít volat. Je to to nejlepší, co může člověk udělat. Druhý telefonát totiž může být ten, kdy uslyšíte skvělého člověka, který vás nabije super energií, protože dělá byznys co nadchne i mě samotnou. Takže moje nejlepší rada na to, co dělat, když se mi nic nechce, je hned začít pracovat.“ Katarína Vavríková, obchodnice v IT a zakladatelka LORA International

Pokud chcete být v telefonování opravdu dobří, musíte na tom makat. Ošidit se to nedá a tady jako málokde platí, že zkušenost dělá mistra. Pokud musíte volat na studené kontakty, vyberte si jako prvního volaného dobrého klienta, který vás vždy rád slyší. Nebo někoho milého, kdo vám zpříjemní den. Stačí je krátký telefonát, při kterém se trochu „otrkáte“, a pak se vám bude lépe telefonovat i s někým, koho jste v životě neviděli. Druhá strana vycítí vaši dobrou náladu, nebo pozná úsměv v hlase, a tím ji odzbrojíte, nebo také zlepšíte den.

Téměř 5 % lidí trpí takovým strachem z telefonování, že již můžeme hovořit o fóbii z telefonování. Zde je překonání mnohem obtížnější a je důležité poradit se s odborníkem a trénink dobře dávkovat.

Jak telefonování trénovat?

Telefonování si naplánujte do diáře. Udělejte si časové bloky, ve kterých budete kontaktovat své klienty. Veškeré podklady si vždy připravte dopředu a určený čas se věnujte pouze telefonování. Dejte si za cíl, že se každý den spojíte s pěti klienty.

„Klientům volám mezi 9 – 11 hodinou dopoledne, protože odpoledne už většinou nemají čas. Další časový blok na telefonování mám mezi 17 – 19 hodinou. To se nejčastěji dovolám jednotlivcům. Všechno je to o pravidelnosti. I já, když občas z této telefonní rutiny vypadnu, tak následně cítím při vytáčení čísla malou nervozitu. Znám lidi, kteří si dají za cíl, že překonají pravidelnost 5 telefonátů denně tím, že jich udělají 50. Je to úctyhodné číslo, a možná to i zvládnou, nicméně se nedovolají každému, a ti volaní jim pak telefonují během dne zpět, až když jim se to hodí. Tím vzniká zbytečný informační guláš, který málokterý obchodník ustojí. Nemusí mít totiž hned připraveny informace, které k příchozímu telefonátu potřebuje a nebo se dostává do situace, že se vyptává jak se volaný jmenuje a z jaké firmy je. To pak působí neprofesionálně.“ Jiří Šedek, marketér, blogger a podnikatel v síťovém marketingu.

Více o telefonování si přečtěte v článku Jak na telefonování s Jiřím Šedkem – kdo klade otázky, řídí rozhovor

Najděte si klidné místo

V open space kancelářích je ruch, hluk a mnoho elementů, které mohou rušit. Možná také bojujete se studem, protože máte pocit, že vás kolegové poslouchají. Najděte si klidné místo, kde budete jen vy a váš telefon. Pokud u callu potřebujete i notebook, vypněte si na něm notifikace, které by jinak odváděly vaši pozornost. Absolutně se soustřeďte, nebuďte jako kolovrátek, který odříkává naučenou mantru a věnujte pozornost tomu, co volaný říká. Pokud máte díky volání v tiché místnosti dobré výsledky, neměňte ji. Později, až si budete jisti, zvládnete volat odkudkoliv. Někteří lidé dokonce vyhledávají rušná místa a rádi telefonují například z coworkingových center. Někdo zase dokáže důležité hovory vyřídit v kavárně při snídani. Důležité je jít postupnými kroky a najít si vlastní cestu.

Tiché místo a kvalitní zvukový výstup z telefonu dokáží zvýšit vaší soustředěnost a srozumitelnost.

Pořádně se připravte

Přípravu nepodceňujte! Pokud si zjistíte dostatek informací o člověku (jeho firmě, produktu, službě…), kterému chcete volat, budete mít větší sebevědomí, můžete během telefonátu nabídnout i srovnání s konkurencí či porovnání produktů a zdůraznit, jak by spolupráce s vámi mohla statistiky, prodejní čísla apod. změnit. Pro volaného budete důvěryhodnější, protože se spolu budete bavit o konkrétnějších věcech. Přípravu si klidně pište do vašeho analogického motivačního diáře v bodech. Budete mít vše přehledně pod sebou.

Něco se nepovedlo?

To se stává. Klient se na vás utrhl, spletli jste mu jméno, špatně jste se připravili, nebo jste udělali jinou chybu? Omluvte se za to, co se nepovedlo. Lidé spíše přijmou přiznání k chybě, než předstírání, že se nic nestalo. Pokud je klient nepříjemný, rozlučte  se s ním s tím, že chápete, že je zaneprázdněný, a že mu zavoláte jindy, a pak požádejte svého zkušeného kolegu, ať vám poradí, nebo ukáže, jak s takovým zákazníkem jednat.

Nebojte se požádat o pomoc své kolegy. Sedněte si na chvíli k nim a poslouchejte, jak komunikují se zákazníky, a jaké používají argumenty. Pak si ale najděte svoji vlastní cestu a tón. Pokud budete předstírat něco, co nejste, nebudete se v té roli cítit dobře a klient to vycítí.

Seskupte hovory

Příprava a odhodlání je důležité. Slavíte po prvním hovoru úspěch, tak s tím nekončete a jděte rovnou do dalšího. S nově nabitým sebevědomím a dobrou náladou máte ještě větší šanci na úspěch při dalším hovoru. Vhodné seskupení telefonních hovorů zlepšuje efektivitu a úspěšnost.

 

Text: Sabrina Harisová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno