Jste totálně k ničemu – aneb jak sdělit ostatním špatné zprávy

 |  Články  |  Jak na to  |  Sabrina Harisová  |  1 347x přečteno

Se špatnými zprávami je to těžké. Ať už je přijímáme nebo sdělujeme, emocionálně na nás mají větší dopad a negativní pocity v nás zůstávají déle. Prý to má kořeny v evoluci, kdy se národy pečlivě připravovaly na to špatné, co se mohlo stát, aby přežily. A z toho důvodu vnímáme špatnou zprávu jako něco, co může ohrozit náš život. Dá se na ni vůbec připravit?

Rozloučit se s kolegou, partnerem, kamarádem nebo zaměstnancem je vždy těžké. Existují ale techniky, které vám předání špatné zprávy usnadní.

Posaďte se do klidu

Pokud je to jen trochu možné, neřešte nic za pochodu, po textovkách, nebo telefonu. Najděte se klidné místo, kde se posadíte a budete mít dostatek času si problém vysvětlit.

Hlavně pozitivně

Možná máte pocit, že jsme se zbláznili, ale i špatnou zprávu jde sdělit pozitivně. Nemyslíme tím ale ubližovat někomu a mít u toho úsměv na tváři. Dáme vám příklad – leadeři Pixaru (animáky) nebyli spokojeni s některými programátory a grafiky. Místo, aby si s nimi sedli a kritizovali, zaměřili se raději na to, co potřebovalo vylepšit a chtěli od zaměstnanců, aby navrhli způsob, jak to udělat, nebo ho spolu vymysleli. Vznikla i malá studie, která zkoumala, jak zaměstnanci přijali takto podané špatné zprávy a jaká byla jejich následná reakce. Výsledky jsou vlastně jasné. Vzhledem k tomu, že zaměstnanci takovou kritiku nebrali osobně, nejenže se docílilo pozitivní změny, ale i progresu na všech stranách.

Nechoďte kolem horké kaše

Příprava na špatnou zprávu a strach, který nás sžírá často dlouhou dobu před tím, je mnohem horší, než zpráva samotná. A až na výjimky ji většina z nás chce slyšet hned. Protože pak už se totiž nic horšího nemůže stát. Je na vás, jestli situaci pojmete jako otevřené dveře k dalším životním příležitostem, ať už v práci nebo soukromí, nebo jako možnost vysvětlit svoje postoje a zajistit si jiné podmínky.

Chce to fakta

Na doručení špatné zprávy se opravdu připravte. Mějte v zásobě argumenty a hlavně neoddiskutovatelná fakta. Zaměřte se na ně a snažte se, aby se vám k nim dotyčný vyjádřil a chtějte také…fakta. Tím se celý proces oprostí od emocí. A to i třeba v případě, že jste přišli o velkého klienta a budete muset pár lidí propustit. Buďte konkrétní, praktičtí, uveďte důvody, čísla a výhled.

Projevte zájem

Pro vás je zpětný feedback také důležitý. Zjistěte, jak se dotyčný cítí, buďte nápomocni a opravdu se zajímejte. Celá situace se pak také dostane do jiné roviny -už to nebude jakýsi útok ale rozhovor. Možná zjistíte, že můžete pomoci, nebo poradit.

Pomozte jim, ať se zlepší

Zjistěte, jak se dotyčnému po doručení špatné zprávy změnil mindset. Je spíše v poraženeckém módu a cítí se neschopný? Zkuste mu poradit, dejte opravdu užitečné tipy a sledujte, zda se zlepšuje. Ptejte, co by mu pomohlo…

Sdělit špatnou zprávu nemusí být špatné ani pro jednoho ze zúčastněných. Oběma se otvírají nové možnosti, ať už pro společnou komunikaci a spolupráci nebo cesta, jak začít úplně jinak.

Nikam neodcházejte! Máme pro vás další dávku inspirace:

Text: Sabrina Harisová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno