Jak prezentovat na konferenci? Zaujměte své publikum díky těmto tipům!

 |  Články  |  Jak na to  |  Sabrina Harisová  |  672x přečteno

Už zase pomalu startují semináře, workshopy, konference a nejrůznější školení. Možná, že i vy patříte mezi ty, kteří se nebojácně postaví před publikum a budou vyprávět o tom, v čem jsou nejlepší. Pokud jste kovaný speaker, tak už víte, co a jak, ale co když vás čeká první konference? Nepropadejte panice, máme pro vás tipy, jak se stát králem konference a zapůsobit na posluchače.

jak prezentovat

První prezentace před velkým publikem může být velmi stresujícím okamžikem, a čím více se snažíme působit v pohodě, tím více jsme křečovití a vypadáme zadýchaně. Můžete za to i fakt, že během nestandardní situace dýcháme rychleji a mělce. Známí speakeři a odborníci na rétoriku doporučují provádět  zklidňující dechová cvičení před každým vystoupením na veřejnosti, i kdyby to měla být jen zasedačka u vás v kanceláři.

1. Připravte si skvělou elevator pitch

Možná už jste tento výraz někde slyšeli, ale přesto vysvětlíme velice jednoduše – je to představení produktu, záměru, firmy, situace, obsahu knihy tak jednoduše a úderně, abyste to stihli říct „během jízdy výtahem“ a byli dokonale pochopeni třeba budoucím investorem.

Na konferenci bude potřeba, abyste představili sebe, talent nebo produkt či službu, o které budete mluvit a musíte to udělat jasně, stručně a pokud možno i zajímavě.  Dá se to natrénovat, jen musíte začít. Napište si, co přesně chcete říct. Přečtěte si text nahlas. Ještě stále si myslíte, že je to ono?

A co kdybyste to, co chcete na konferenci představit, vetkli do poutavého příběhu? Vaši posluchači si tímto způsobem o vás zapamatují víc a během následného networkingu budete  například ten, který jel na slonovi, když dostal nápad na produkt. I když si hned lidé nezapamatují vaše jméno, už nebudete bezejmenný.

Zaměřte se na svůj mluvený projev

Elevator pitch si trénujte před někým, kdo vám upřímně řekne svůj názor, případně dá radu, jak do ní dostat víc šťávy. Pokud máte před sebou více akcí, kde budete mluvit před publikem, najměte si odborníka na rétoriku, který vám poradí a dodá i potřebný feedback. Kurzy najdete po celých Čechách a jsou jak online, tak i offline. Nejlépe hodnocené jsou ty, během kterých se pořizuje video záznam. Tak i vy sami uvidíte a uslyšíte, jaké nejčastější chyby děláte.

2. Oblékněte se elegantně

Elegantně oblečený muž vždy vzbuzuje větší respekt, než někdo (byť zkušenější) v ošoupaných džínách. Ano, víme, Steve Jobs chodil v černém roláku a právě v džínách, ale.. ruku na srdce…jste Steve Jobs?

Na velké konference přijíždějí majitelé firem a zkušení podnikatelé, kteří si často během networkingu vybírají nové kolegy nebo zajímavé spolupráce. Nevíte, s kým se během odpoledne či večera můžete setkat, proto si dejte na svém vzhledu záležet. Neradi se škrtíte v kravatě? Stačí, když si vezmete pěknou košili a sako. Firemní triko možná zní jako super nápad, ale vypadá dobře jen na vysportované postavě. Nezapomeňte na čisté boty. Tím, že se budete snažit vypadat k světu, vyjadřujete respekt nejen k akci, na které přednášíte, ale také ke svým posluchačům. Další inspiraci načerpáte v článku: Business casual vs. business formal. Jak se obléci podle etikety?

3. Mějte před sebou svou prezentaci v bodech

Vaše prezentace vypadá v PowerPointu skvěle, ale pokud ji bude číst, jdou body za efekt dolů. Ta slouží hlavně pro posluchače. A pokud ji nemáte, tím složitější pro vás bude udržet tok myšlenek. Sepište si v bodech vše, co chcete říct. A pokud se během prezentace chcete pokusit i o několik vtipů nebo vtipných hlášek, poznamenejte si je na papír také a ten mějte stále u sebe. Nebo stačí A5 kartičky do ruky. Možná je ani nebudete potřebovat, ale budete je mít, a to vám dodá potřebné sebevědomí. Vyvarujete se tak trapného ticha, kdybyste náhodou ztratili nit.

4. Komunikujte s posluchači

Nechtějte od publika, aby jen pasivně naslouchalo. Zapojte své posluchače do prezentace použitím otázek, příkladů, mini anket apod. Hleďte jim do očí, ukazujte, usmívejte se a udělejte třeba i něco nečekaného. Tím se odlišíte od ostatních a z prezentace uděláte tak trochu show. Díky tomu se nebudete muset dívat na usínající publikum, kterému se ve vydýchaném sále a po pořádném obědě klíží oči.

5. Sestavte si seznam věcí, které budete potřebovat

Možná mávnete rukou, že to není potřeba, ale nebyli byste první, kdo dorazil na prezentaci s vybitým notebookem nebo bez nabíječky. Zjistěte si, zda budete potřebovat speciální redukci, zvlášť majitelé jablečných produktů s připojením k promítačkám válčí. Nezapomeňte na nabíjecí kabely, příslušenství k mikrofonu (pokud si bere svůj), flashku pro jistotu apod. A nezapomeňte také na VIZITKY.

 

Text: Sabrina Harisová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno