Tipy od zkušených obchodníků: Co dělat, když byznys nejde podle plánu

 |  Články  |  Jak na to  |  Martina Richterová  |  1 802x přečteno

Sledujete Sales rána s Davidem Kolářem a Davidem Janečkem? Pokud ano, pak jistě víte, že jsou pokaždé doslova nabytá zajímavými radami a tipy, které často vychází z dlouholeté praxe a zkušeností. Tentokrát jsem se zaměřila na tři samostatná témata, která se týkají překážek v obchodu. Každý obchodník na tyto problémy narazí, a každý správný obchodník by je měl umět překonávat, a hlavně se jimi nestresovat.

Když se vám celý den nic nedaří

Občas přijde takzvaný „den blbec“. Máte hodně plánů, ale postupně se všechny začínají bořit jako domeček z karet. Máte domluvené schůzky, které vám klienti postupně ruší. Voláte dalším a ti to neberou, nebo nemají zájem. Najedou si říkáte, že se vám nic nedaří a hledáte příčinu. Něco podobného se stalo nedávno našemu obchodníkovi Štěpánovi Budilovi a bylo to zároveň hlavní téma jednoho ze Sales rán.

„Najednou jsem měl pocit, že všechno je špatně. Zkrátka se mi od rána nedařilo a potřeboval jsem se s tím nějak vypořádat. Klient zrušil důležitou schůzku a poté se mi nedařilo navolat kontakty. Na co jsem sáhnul, to se nedařilo,“ popisuje svůj nevydařený sales den Štěpán.

Co tedy dělat v takovém případě? Je lepší se uzavřít do sebe, nebo to nějak řešit?

  • Jednoznačně ta druhá varianta je správně. Jak se říká, když se někomu svěřím se svými problémy, rázem se mi uleví. Štěpán tedy požádal o radu své kolegy a nadřízené. Od Jitky Zoderové a Davida Koláře se mu dostalo skvělé rady. „Když se ti nedaří, zkus udělat něco úplně jinak než dosud. Zvedni telefon a vytoč číslo bez jakýchkoliv emocí, zkus od toho neočekávat zázraky zvol méně osobní styl.“
  • A pokud už víš, že to dneska nestojí za moc, raději se na to vykašli, zajdi si zaběhat, na pivo nebo kamkoliv a zítra začni znovu. To je také rada Davida Janečka. „Na salesu je krásné to, že každý den vše začíná od začátku a máš spoustu dalších příležitostí, jak to udělat jinak.“

Sledujte Sales rána Davidů každý den od 9 hodin ZDE.

Když nejdou schůzky podle plánu

Jednou za čas přijde období, kdy nejsou ty aktivity takové, jak bychom si přáli. A logicky, když nejsou aktivity, obchodník se snaží navolat co nejvíce schůzek, ale zase z toho nemusí být dealy. Kde je tedy problém?

Rada Davida Koláře zní: „Neschůzkujte pro schůzky, ale obchod se dělá pro peníze. Obchodníci často mají dobrý pocit z toho, že schůzka vypadala slibně a vše je na dobré cestě. Ale měl stejný pocit i klient? Jak to můžeme vědět? Není nic snazšího, než se na rovinu zeptat. „Dává vám to smysl? Chcete se sejít ještě jednou, abychom mohli obchod uzavřít? Jaký je váš názor? Koupíte si to?“ Je to stejné jako u malých dětí, když něco chtějí, tak si o to bez vytáček řeknou. Udělejte to také tak. Budete vědět, na čem jste.

Když nemáte vybudovanou značku a lidé dají přednost těm, které znají

Jak si budovat vlastní značku, stát se autoritou v oboru, ve kterém podnikáme, aby nás lidé považovali za experta?

Pojďme si to říci názorně. Tuto otázku položil David Janeček Davidovi Kolářovi v jednom Sales ránu. A jeho odpověď byla prostá: „Ta cesta byla docela jednoduchá. Stačí se držet několika základních pravidel. Uvědomte si, proč lidé nakupují a od koho nakupují. Představte si dva lidi na Václaváku. Jedním bude například Tomáš Klus a druhým jste vy. Prodáváte stejné zboží. Ke komu ti lidé půjdou? Jednoznačně k Tomášovi, kterého znají. Lidé jdou vždy za tím, kdo je známý, vybudoval si svou značku a tím si vlastně získal důvěru,“ vysvětluje.

Co tedy dělat, pokud ten brand ještě nemám? Můžete zvolit dvě cesty:

  • Budete si brand pěkně pomalu a trpělivě budovat, šířit své publikace v různých magazínech nebo po sociálních sítích.
  • Zaměříte se na někoho, kdo už tu značku vybudovanou má a učit se o něho, připojit se k té autoritě a navázat s tím člověkem spolupráci.

Psychologicky to lidé berou tak, že když se s vámi spojí významná osobnost, budou vás automaticky považovat za autoritu.

A k tomuto tématu ještě dodává svou zkušenost Štěpán Budil: „Při budování vlastního brandu mě lidé sami kontaktují a chtějí vědět, co dělám, jak a proč to dělám. Cítím napojení na své publikum a rostoucí status autority. Každý den se snažím dávat nějakou přidanou hodnotu. Před každým kouskem obsahu si říkám, zdali bych já chtěl tuto informaci někde získat,“ uzavírá Štěpán.

Text: Martina Richterová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno