Spokojený zákazník je ta nejlepší reklama. Ivo Prax z VímVíc radí, jak si říci o doporučení!

 |  Články  |  Inspirace  |  redakce  |  2 027x přečteno

Stávající zákazníci mohou být skvělým zdrojem dalšího byznysu. Jak si ale říci o doporučení a neznít moc agresivně nebo nátlakově? Zkuste těchto 5 kroků podle DaleCarnegie.com:

  1. Připomeňte svému zákazníkovi specifické výhody a bonusy, které jste mu dodali

Pomohli jste v minulosti zákazníkovi? Dosáhl díky vám nějakého úspěchu? Připomeňte mu to. Konverzačním způsobem dospějte k tomu, že se shodnete, že jste mu pomohli a v čem. Znovu si tak uvědomí vaší hodnotu a bude tak více otevřený návrhům.

  1. Popište profil vašeho zákazníka

Krátce se zmiňte o výzvách nebo problémech, které měli vaši zákazníci před sebou a také o tom, jak jste jim pomohli a jaké výhody nebo užitky jim dodalo vaše řešení. Tento krok má 2 výhody – zákazník začne přemýšlet i o nějakém dalším byznysu s vámi (třeba narazíte na problém, který řeší a zároveň mu naznačíte řešení, které jste dodali jinde) a za druhé zákazník začne přemýšlet i o jiných lidech, které zná.

  1. Vypíchněte užitek, když vám dá doporučení

Jaký užitek může mít váš stávající zákazník z toho, že vám někoho doporučí? Identifikujte hodnotu, kterou obdrží ta konkrétní osoba, kterou vám váš stávající zákazník doporučí (výhoda přímo pro toho člověka – ne pro firmu nebo vás). Podívejte se na tu situaci očima druhých.

  1. Navrhněte, že vlastně už někoho zná

Přijďte s příklady lidí nebo pracovních pozic, kteří mohou nejvíce těžit z vašich služeb. Ulehčete jim to. Pokud máte na mysli konkrétní osobu, zmiňte jméno. V žádném případě nenechte celou práci s vymýšlením vhodných doporučení na vašem zákazníkovi, ale dávejte návrhy a příklady. Pokud se zeptáte všeobecně, může se také stát, že řekne, že o nikom teď neví.

  1. Řekněte si o představení

Zeptejte se vašeho zákazníka, jestli je ochoten vás představit novému potenciálnímu zákazníkovi. Toto představení pomůže obrousit hrany a více otevřít dveře. Můžete být vzájemně představeni emailem, telefonátem nebo osobně.

Než ale kontaktujete nového potenciálního zákazníka, nejdříve si o něm zjistěte nějaké informace. To, že budete vědět s kým máte tu čest a co konkrétně chcete nabídnout vám přinese plusové body. Tak vzhůru do toho.

Text je inspirován článkem od Dalea Carnegieho.

Ivo Prax je obchodním ředitelem kariérního portálu VimVic.cz. Již 8 let se věnuje podnikání v online světě, kde se soustředí hlavně na byznys development a sales.

Text: redakce

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno