Antonín Hlavinka: „Z házení vlaštovek do půl roku plnohodnotné podnikání.“ Jeho hra překonala v AppStoru Messenger i WhatsApp

 |  Články  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  1 097x přečteno

Každý muž je tak trochu hračička, a také podnikatelský úspěch Antonína Hlavinky vychází původně z klukovské zábavy. „S dětmi jsme si skládali a házeli vlaštovky a mě u toho padl pohled na tu hromadu zmuchlaného papíru na vyhození. Napadlo mě, jak je možné, že nikdo nevymyslel virtuální verzi hry pro mobily,“ přibližuje vznik aplikace FoldSwallow. Jak začal původním povoláním ajťák vymýšlet obchodní a marketingové strategie, naučil se spolupracovat s YouTubery a dočkal se na českém trhu nevídaného úspěchu? Jak bude appku monetizovat a co dalšího plánuje v roce 2017?

DSCF1041

  • Antonín Hlavinka, 36
  • Podnikatel, vizionář. Působí jako Ředitel IT a controllingu ve velké stavební společnosti, rozvoji potenciálu FoldSwallow se aktivně věnuje.
  • Ve hře FoldSwallow si na displeji složíte virtuální papírovou vlaštovku a pak ji také virtuálně hodíte do vzduchu a soutěžíte, kdo dohodí dál/přesněji/nejhůř.
  • V současné chvíli má aplikace přes 60 000 stažení a aktuálně byla nominována na aplikaci roku 2017, bez větší investice do reklamy a marketingu.
  • Ještě než se pustíte do čtení rozhovoru, stáhněte si FoldSwallow pro Andriod nebo iOS, teprve pak má náš rozhovor ty správné grády!

 

Antoníne, údajně jste na chvíli sesadil nejstahovanější appky na trhu, komunikátory WhatsApp a Facebook Messenger. Jak se vám to podařilo?

Pominu-li nápad a unikátnost hry, tedy spojení digitálního a fyzického světa (na mobilu skládáte papír do tvaru vlaštovky, abyste fakticky „hodili telefonem“ a sledovali, jak vlaštovka pokračuje dál v letu – aniž byste samozřejmě telefon upustila ☺ ), byl v prvotní fázi klíčový zejména marketing. Vzhledem k pojetí aplikace mě napadlo oslovit YouTubery, což jsou celebrity generace Z. Někteří menší si dokonce aplikaci sami našli a natočili zábavná videa. Jiní mají přes 300 000 odběratelů, a z nich si spousta Foldswallow stáhla, začala hrát a hodnotit.

„Řekl jsem si, taková jednoduchá blbost, to by i mohlo fungovat. Je divné, že to nevymyslel nikdo přede mnou,“ nosil si Antonín nápad v hlavě půl roku. Postupně mu to nedalo, stáhl si platformu a začal po večerech kódovat. Následně oslovil programátora z Norska na volné noze, který měl za sebou podobnou aplikaci postavenou na házení telefonem do výšky. Dnes jsou sehrané duo.

Řekl jsem si, taková jednoduchá blbost, to by i mohlo fungovat. Je divné, že to nevymyslel nikdo přede mnou,“ nosil si Antonín nápad v hlavě půl roku. Postupně mu to nedalo, stáhl si platformu a začal po večerech kódovat. Následně oslovil programátora z Norska na volné noze, který měl za sebou podobnou aplikaci postavenou na házení telefonem do výšky. Dnes jsou sehrané duo.

„Z hobby projektu do půl roku slibné podnikání.“ Jak se to Antonínovi podařilo?

Byl jste na to připraven?

Na co, na ta rekordní stahování, když jsme ještě aplikaci fakticky „ladili?“ Nebyl. Skok přišel z ničeho nic, najednou jsem nechápal, co se děje, že o nás má tolik lidí zájem. Postupně jsme začali i na základě feedbacku od ostrých uživatelů FoldSwallow upravovat. Přidal jsem třeba prvek větru, abych hru udělal realističtější. Podle toho, kde zrovna jste a jaké tam jsou povětrnostní podmínky, vám tento fakt buď hraje do karet, nebo ztěžuje házení.

Očividně jste se tedy zájmu a zpětné vazby nezalekl. To může být jeden z důvodů, proč se vám tak rychle začalo dařit.

Neustále ten feedback dostáváme, dopad YouTuberů je dlouhodobý, na videa se dívají noví a noví hráči, už je to půl roku a pořád vidíme velké nárůsty prakticky  bez reklamy. Na číslech přesně poznáte, že o FoldSwallow ten den někdo něco vydal nebo sharoval. ☺ A ano, hlavně díky tomu neustále inovujeme a rosteme.

„60 000 stažení je atraktivní číslo, potřebovali jsme ale nosný business model“

Když se bavíme o úspěchu, myslíme tím Česko, nebo i zahraničí?

Zatím Česko a Slovensko. Chtěli jsme vychytat aplikaci na menším trhu, odstranit případné bugy a vymyslet nosný byznys model, který jsme objevili v turnajích. Pokud se ptáte na další trhy, ty nás čekají v horizontu několika měsíců a chceme uplatit vyzkoušenou strategii propagace a to stylem „soft launch“. Do hry rovněž aplikujeme postupně reklamu a „inApp“ nákupy. Z hobby projektu se tak rázem stane plnohodnotný nástroj pro byznys.

Zajímají vás turnaje, chcete takto zviditelnit váš produkt/službu? Zde zjistíte více

Business model objevený v turnajích? To mi musíte vysvětlit. ☺

Spojit zábavu, přirozenou soutěživost s marketingem a propagací je přesně o čem to je. Věděl jsem, že vzhledem k cílovce, která hru hraje a její stoupající početnosti, je aplikace zajímavou PR možností pro firmy zaměřené svými produkty a službami na uživatele ve věku 13-25 let, tedy tzv. generace Z a Y.

“Mladí z generace Y a Z mají telefon neustále u sebe a reklamní sdělení vnímají skrz něj. Turnaj může trvat 3-5 dní a máme ozkoušeno, že uživatelé se účastní (skládají a hází) několikrát za den, protože výsledky se stále mění. Reklamě jsou tedy vystavováni opakovaně a plnou pozorností – ne že vám někde na Facebooku v rohu, kde už máte „bannerovou slepotu“ vyskočí pár reklam.“

“Mladí z generace Y a Z mají telefon neustále u sebe a reklamní sdělení vnímají skrz něj. Turnaj může trvat 3-5 dní a máme ozkoušeno, že uživatelé se účastní (skládají a hází) několikrát za den, protože výsledky se stále mění. Reklamě jsou tedy vystavováni opakovaně a plnou pozorností – ne že vám někde na Facebooku v rohu, kde už máte „bannerovou slepotu“ vyskočí pár reklam.“

„Tahle cesta mě přesvědčila, že vše je možné. Když člověk vidí kolem sebe, jak je svět šílený, že každá „blbost“ může generovat, proč to nezkusit.“

To slýchám i od Garyho Vee, prodávat skrz Snapchat a další možnosti smartphonů. Málokterá firma v Česku ale slyší na tak moderní způsob propagace. Co obchodním partnerům reálně nabízíte?

Právě, že mnohem loajálnější publikum než studené zobrazení na Facebooku. Vezměte si, že jste e-shop s módou pro mladé, či elektronikou nebo Fitness centrum, což jsou naši reální klienti. Dáte hlavní cenu do turnaje, informace o firmě, produktu, obrázky. Turnaj můžeme obrandovat do míry že ho barevně přizpůsobíme logu/korporátním barvám partnera. Na obrazovce hráči neustále vidí logo nebo jinou prezentaci firmy během skládání a házení. Navíc promujete produkt, který hráč chce, soutěží o něj, vytvoří si k produktu či ke značce velmi rychle emoční pouto. Vtáhnete klienta do hry mnohem efektivněji. Konverze je diametrálně odlišná od Facebooku a když přidáte link na e-shop nebo jinou leadovou stránku např. s uplatněním slevového kódu pro hráče, je hodně vysoká.

Kolik taková „sranda“ firmu stojí?

Cena poroste se zvyšující se hráčskou základnou. Aktuálně je to kolem 50 000 Kč za kampaň. Není to jen zajímavá možnost proma pro firmy, zjistili jsme, že FoldSwallow hlavně baví na eventech a teambuildinzích. Vždycky nainstalujeme velkou LED TV, kde jsou online výsledky a lidi na akci hrají o wellness víkendy či jiné atraktivní ceny. Minimálně na 2 hodiny máte o vynikající zábavu postaráno 😊

„Jednáme i s firmou jako je Redbul, chtěli by exkluzivitu, protože ve svém brandingu mají na tento rok házení reálných papírových vlaštovek. Zatím jednáme, zda uvolní marketingový budget. Pokud to dopadne dobře, dostali by exkluzivitu a jiným firmám bychom turnaje neprodávali.“

„Jednáme i s firmami, jako je Redbul. Chtějí exkluzivitu, protože ve svém brandingu mají na tento rok házení reálných papírových vlaštovek. Zatím jednáme, zda uvolní marketingový budget. Pokud to dopadne dobře, dostali by exkluzivitu a jiným firmám bychom turnaje neprodávali.“

Antoníne, jaké další rekordy chcete pokořit v roce 2017?

Já mám teď velký sen, aby vlaštovka FoldSwallow obletěla zeměkouli. Jednou jsem na pracovním výletě v Norsku nemohl spát a napadlo mě, jak náš projekt zviditelnit a spojit s něčím pro dobrou věc, aby to nebyl jen business model, ale projekt měl i přesah. Lidé by „hodili letadlo“ s poselstvím míru a lásky na místo destrukce a bomb. Očekávám  zde virální šíření.
Obvod zeměkoule je asi 40000 km, a spočítal jsem, že 2,5 milionu lidí by muselo vlaštovku složit a hodit, aby se přelet obvodu Země podařil. Hodíte, podíváte se na krátké reklamní video, nebo přispějete koupí „donace“ přímo v aplikaci a tím darujete příspěvek na dobrou věc, jakou je například podpora dětí ve válečných oblastech…

Oslovil jsem už některé mecenáše a filantropy, tak uvidíme, zda to zarezonuje s nějakou významnou osobností. Aplikace bude mít svůj turnaj nebo brand a jmenovat se bude jinak, asi Fly For World, tedy let za svět.

Antonín nabízí prostor obchodníkovi, který bude stejně zapálený jako on a bude ukazovat firmám účast v turnajích, či možnost soutěží na eventech a večírcích. Za vaši energii věnovanou společnému projektu nabízí vhled do nových marketingových nástrojů a provizi 30 % z prodeje. Pište mu na info@foldswallow.com

 

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno