Jak se proměňuje poradenství na finančním trhu s příchodem mileniálů?

 |  Články  |  Obchod  |  Lenka Králová  |  1 756x přečteno

V současné době je téma mileniálů dost omílané, především na pracovním trhu. Ptáte se proč? Požadavky mladých lidí na pracovní trh se mění společně s dobou a zaměstnavatelé by na ně měli reagovat. Čím se mileniálové tak liší od generace předchozí? Jak pracují a co je pro ně důležité? Tentokrát jsme se podívali blíže na finanční poradenství pohledem millenials.

Práce už není jen o penězích, ale o hodnotách

Finanční poradkyně Hanka dosáhla ve 23 letech manažerské pozice a nadšeně budovala tým, protože za tím viděla smysl. Tlak vedení byl velký a ona přesto, že uvnitř si nebyla jistá, musela být oporou pro svůj tým. Byla to pro ni vyčerpávající zkušenost. Poté přišel jeden milník, u něhož si uvědomila, že na některé věci už žádné příště nebude. „Poprvé po letech v křeččím kolečku jsem vypla mobil i notebook a začala uvažovat, čemu jsem vlastně byla ochotná obětovat nejlepší roky svého života?“ říká.

Přečtěte si také: Hanka Šilarová: „I jako podnikatel můžeš být otrokem svých klientů. Jak se osvobodit? 

Neuměřený tlak na výkon. Polevuje?

Obor finančního poradenství nestaví na nejlepší historii. Spousta lidí do něj přišla kvůli vidině lehkého finančního výdělku, systém využila a poté odešla. Ve velkých firmách se upřednostňovala kvantita na úkor kvality. Kontrolní mechanismy byly nastaveny špatně. Buď neprobíhala kontrola žádná, nebo naopak velmi striktní. „V Partners se v určitou dobu více kontroloval výkon, než se věnovalo pravé podstatě práce a lidem. Aby lidé přesto z takového systému neodcházeli, byl při odchodu systémově nastavený velký strašák ve formě sankce za vzdělání,“ říká Lucka Cieslarová, která v Partners pracovala. Tento obor prochází v současné době transformací. Je více regulovaný. Ale změnila se i doba. Do finančního poradenství přicházejí mileniálové, kterým není jedno, jakou má tento obor pověst. Chtějí pracovat férově a mají vyšší hodnoty než jen výkon a peníze.

Dobré nebo špatné jméno oboru či firmy na trhu tvoří především lidé, kteří tam pracují

Ondřej Karasz podnikající v oboru financí nám prozradil, že když před 12 lety začínal v rámci OVB budovat svůj tým, často se setkával s tím, že potenciální spolupracovníci měli špatné předchozí zkušenosti napříč finančním trhem i poradenskými firmami. Těžko se získávala důvěra, že zrovna s ním bude dobrá a férová spolupráce. „Tenkrát jsem s tím měl vnitřní problém, rozpor mezi svým vnitřním morálním nastavením a tím, jak na mě koukají ostatní lidé.”

Ondra brzy pochopil, že když v ČR podnikají tisíce různých lidí, nemůže nést odpovědnost za jejich business praktiky. Navíc dodává: „V té době jsme jednoduše přistoupili k rebrandingu, abychom měli možnost důvěryhodně vyjádřit to, co skutečně v podnikání reprezentujeme. Mělo to úspěch, a proto dnes pokračujeme budováním osobní značky. Je to logické, pokud chceme zaujmout právě milenials. Pro ně není až tak důležité, jaká firma jim poskytne backoffice pro jejich byznys, každá má své plusy i mínusy. Rozhoduje osobnost leadera, výsledky jeho týmu a ověřitelné reference.“

Doba se proměnila a mnoho nekvalitních prodejců skončilo. Přesto i teď se najdou lidé, kteří nemají morální hodnoty a pokračují ve svém stylu Vlka z Wall Streetu. Na co si dát pozor?

  1. „Všichni víme, že tihle lidé v oboru pořád jsou, přeskakují z jedné společnosti do druhé, podle toho, kde jim někdo slíbí větší provize. Slova jako vztahy nebo loajalita jim většinou nic neříkají. Takže na to pozor, je to krátkozraké a doplácí na to nejvíce klienti,“ říká Ondra.
  2. Další fuckup je obrovská míra stornovosti produkce u některých poradců, kteří dělali fiktivní obchody, které klienti neplatili. Proto je dobré znát míru stornovosti produkce. Další, jak můžete naletět je, když si nemůžete narychlo ověřit zdánlivě lákavou růžovou nabídku, kývnete na ni a pak zjistíte, že ona nebyla jen růžová, ale taky hnědá nebo černá…
  3. Ověřte si také, jak se jedná se spolupracovníky. Zda jsou bráni pouze jako stroj na peníze, nebo je upřednostněna jejich lidská hodnota? Jak se kde získávají klienti a jak dobré dávají reference? Budete jim muset něco nutit, nebo si oni sami vyberou, co chtějí a nechtějí?
  4. „Více než jiný byznys je právě ten ve financích postaven na vzájemné důvěře, jelikož se bavíme o penězích. A o to více, je podle mě potřeba posílit jiné, vyšší, hodnoty než jsou jen peníze, aby to dlouhodobě dávalo smysl.” dodává Ondra.

 

Text: Lenka Králová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno