Největší zabiják úspěšné kariéry lídra? Podle CEO H1.cz Filipa Kahouna jednoznačně špatné řízení pozornosti

 |  Články  |  Inspirace  |  redakce  |  2 930x přečteno

Umění leadershipu spočívá ve schopnosti řídit pozornost. Ti nejlepší lídři vědí přesně, čemu svou vzácnou pozornost věnovat a kde s ní naopak neplýtvat. To je i hlavní důvod, proč se jim daří vést úspěšně týmy, firmy, nebo i celé národy. Naproti tomu slabí nebo nezkušení lídři nedokáží efektivně hospodařit ani se svou vlastní, natož s týmovou pozorností. A tento „handicap“ bývá také nejčastější příčinou jejich pádů.

Pozornost je základním kapitálem každého šéfa

Pozornost je hybnou silou celého leadershipu. Bývá nositelem úspěchu, ale i porážky. Šéf, který nemá vládu nad svou pozorností a nechá ji náhodně unášet nejrůznějšími „povětrnostními vlivy“, o sebe bude v praxi neustále zakopávat a trápit se. Proč? Důvodů je hned celá řada:

  • Nerozpozná skutečnou prioritu od podružných tématZpravidla se zaměří na bezvýznamné drobnosti a nechá si „utéct“ zásadní, strategické příležitosti.
  • Nedokáže udržet fokus a tříští svou pozornost mezi příliš mnoho témat. Snaží se obvykle uvařit oceán a ve výsledku uvaří jen sebe sama.
  • Netuší, kolik pozornosti věnovat svým lidem, na co přesně ji zaměřit a jak ji načasovat. Nedokáže využít potenciál svého týmu a ztrácí schopné talenty.
  • Neumí si svou pozornost plánovat. Nezvládá si zorganizovat čas, je neustále „v záklonu“ a důležité věci odkládá pod tlakem operativních úkolů s krátkodobým efektem.
  • Odpírá pozornost sobě sama. Přehlíží své vlastní potřeby, pocity, vztahy, své zdraví, svou vnitřní motivaci a osobní rozvoj. To je v leadershipu jedna z nejčastějších a současně nejkritičtějších chyb.
  • A co je asi nejhorší, špatným zacházením se svou vlastní pozornosti marní i pozornost svého týmu. Vyžaduje, aby se lidé soustředili na nesprávná témata, stejně jako to dělá on sám.

Řízení pozornosti se dá naučit

Dobrá zpráva je, že se dá správnému řízení pozornosti naučit. Ale jak na to? V první řadě je třeba si vybudovat schopnost tzv. „metapozornosti“. Tedy začít věnovat pozornost především své vlastní pozornosti a všímat si, jakým způsobem s ní zacházíte. Teprve pak zjistíte, kde vám intenzivně pomáhá a kde vám naopak dramaticky škodí. Současně získáte větší prostor ke svobodnému rozhodnutí, kam svou pozornost nasměrovat a odkud ji definitivně stáhnout.

Existují tři hlavní oblasti, které akutně vyžadují pozornost každého lídra:

  1. První dávku pozornosti je potřeba věnovat tomu, abychom našli a začali důsledně dodržovat svůj vlastní návod k použití. Všechny výrazné vůdčí osobnosti dotáhly tuto schopnost zvanou self-leadership k dokonalosti.
  2. Druhou prioritou naší pozornosti jsou lidé (team leadership). Skuteční mistři leadershipu vědí, že klíčem k úspěchu je jejich tým, a vytrvale do něj investují svou energii.
  3. Třetí a poslední díl pozornosti se váže k pracovním prioritám (strategic leadership). Potřebujete vědět, čím se zabývat hned, co sledovat dlouhodobě, co odložit na jindy a co úplně vypustit „z radaru“.

Každé z těchto tří témat by vydalo na samostatnou knihu. Pro jednoduchost jsem zkusil dát dohromady tři sady osvědčených pravidel, jak úspěšně zacházet se svou vlastní i s týmovou pozorností, a ve spolupráci se vzdělávacím portálem Seduo.cz jsem tyto zásady vtělil do třídílné série online videokurzů:

  • Leadership I.: Jak být sám sobě lídrem? V úvodním díle se dozvíte, na co zaměřit svou pozornost ve vztahu ke svému osobnímu růstu a řízení sebe sama. Schopnost být sám sobě dobrým lídrem je totiž základní podmínkou toho, abyste mohli řídit ostatní.
  • Leadership II.: Jak vést úspěšně tým? Druhý díl nabízí praktický návod, jak pracovat se svou pozorností směrem k týmu. Pozornost šéfa dokáže zafungovat extrémně motivačně a přitažlivě, ale také velmi otravně a demotivačně. Záleží jen na tom, jak ji využijete.
  • Leadership III.: Jak nastartovat vítěznou strategii? V závěrečném, třetím díle této trilogie se naučíte, jak investovat svou pracovní pozornost, aby se co nejlépe zúročila. Umění rozložit svou pozornost mezi ty správné úkoly je totiž zárukou skvělých pracovních výsledků.

Shrnuto a podtrženo, pozornost je základním kapitálem a současně nejvzácnějším nástrojem každého lídra. Když ji upře špatným směrem nebo ji roztříští na tisíc kousků, pohoří. Když se však naučí svou pozornost efektivně řídit a dokáže ji přesně zacílit na ty správné lidi a strategické úkoly, zvítězí. Spoustu praktických rad a tipů, jak ovládat svou pozornost najdete v mých kurzech na Seduo.cz. Pevně věřím, že vás budou inspirovat!

Autorem článku je Filip Kahoun, Chief Executive Officer:

  • vystudoval ekonomiku a management na Jihočeské univerzitě
  • v roce 2005 získal mezinárodně uznávaný doktorát v oboru Marketing na Vysoké ekonomické škole v Praze
  • má bohaté zkušenosti z oblasti strategického marketingu a manažerského rozvoje
  • více než 6 let působil v nejvyšším vedení společnosti Mall.cz, Generali pojišťovna, Česká pojišťovna a Cetelem ČR

Text: redakce

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno