Etiketa stolování aneb gentlemanské minimum

 |  Články  |  Lifestyle  |  Jana Orlovská  |  11 100x přečteno

Neznáme jednodušší způsob, jak si zkazit renomé, než právě u stolu, kde je společenská etiketa velice důležitá. Teď není řeč o „high class“ etiketě, která je na místě při večeři s anglickou královnou či prezidentem. Ovládání obecných pravidel etikety stolování, díky kterým nebudete v restauraci za burana, by však mělo patřit k základní výbavě každého obchodníka. Umění držet správně příbor, správně si objednat (a vybrat „společensky vhodné“ jídlo), vědět co s rukama a ubrouskem, to jsou ctnosti, které ocení každý klient i dobrá restaurace. 

etiketa stolování

Rezervace

1. Role hostitele u stolu

Zvát klienta na oběd není jen tak. Berete na sebe řadu povinností, o kterých je dobré vědět předem. Na vás je vybrat dobrou restauraci, přijít jako první, čekat na klienta u stolu a přivítat ho. Host získává výsadu důležitější osoby a tím i lepší místo na sezení, vybírá z jídelního lístku jako první a první také začíná jíst. Hostitel v závěru vyrovnává účet, což dnes už platí i pro ženy.

2. Výběr restaurace

Není potřeba zdůrazňovat, že výběr restaurace dělá dojem a může ovlivnit závěr celé schůzky. U klienta si lehce můžete šplhnout, ale také totálně zničit pověst. Pokud se s klientem dobré znáte a víte, že je milovníkem asijské, indické či jiné exotické kuchyně, klidně vyberte nějakou dobrou restauraci v tomto stylu. Ideálně však vybírejte neutrální mezinárodní kuchyni, kde si z menu vybere každý.

Pokud hostíte cizince, je dobré zvolit místo, kde servírují i tradiční česká jídla, pokud je budou chtít ochutnat. Snažte se vybrat místo na dobré adrese, luxusní interiér však už dnes nemusí byt zárukou kvality. Nejlepší je volit osvědčená a odzkoušená místa. Pokud přesto chcete zvolit restauraci novou, běžte si ji před schůzkou osobně omrknout. Otestujte jídlo, personál a zjistěte, zda se v čase oběda nemění na chaos, kde se s klientem sotva uslyšíte. Nezapomeňte zkontrolovat také toalety.

TIP: V poslední době je mezi námi víc a víc vegetariánů a vyznavačů zdravé stravy. Proto se snažte vybírat restaurace alespoň s minimální nabídkou zdravých jídel a salátů.

3. Kancelář či kavárna?

Někdy bylo zvykem potkávat se s klienty v kancelářích, dnes se mnohem více setkáváme v kavárnách. Odborníci na etiketu vůči schůzkám mimo kancelář vysloveně nic nenamítají. Je však potřeba odhadnout situaci, abyste to nepřepálili. „Pozvat klienta hned na první schůzku do luxusní restaurace a přitom na něj působit nátlakově by mohlo mít opačný efekt,“ radí Eva Filipová, autorka knihy Moderní etiketa boduje. „Vždy je vhodné brát do úvahy místo pracoviště klienta a volit restaurace/kavárny blíže k němu či alespoň na půli cesty.

TIP: Některé firmy mají zaužívaná pravidla, že do restaurací s klient chodí až po uzavření spolupráce – tzv. fáze udržování vztahů.

4. Šaty dělají člověka

Větám typu „Nezáleží, co máš na sobě, ale co mi nabízíš a jak se ke mně chováš“ velmi nevěříme. Obchodník v otrhaných, nemoderních, natož ušpiněných šatech díru do světa neudělá. Dobře padnoucí oblek a šaty jsou vaší vizitkou. Vyjadřujete jimi úctu klientovi a zároveň dáváte personálu restaurace najevo, že nejste ledajaké béčko. Jejich chování a pozornost vůči vašemu stolu bude jistě větší, než kdybyste dorazili se slámou v botách.

Přečtěte si také: 9 tipů, jak pomocí detailů pozvednout business outfit

5. Kam s ubrouskem?

V lepších restauracích je samozřejmostí používání látkového ubrousku. Nevíte co s ním? Uvazování pod krkem à la bryndák nechte svým dětem. Ubrousek si rozprostřete na klín a v průběhu stolování se nebojte si do něj otřít rty, k tomu přece slouží. Až dojíte, ubrousek poskládejte skvrnami dovnitř a položte vedle talíře, rozhodně nepatří ke zbytkům jídla. Pokud obědváte v tradiční české hospodě, kde se na látkové ubrousky nehrají, klidně si ho nechte vedle talíře po celou dobu.

6. Jak správně na příbor při stolování?

Pro mnoho lidí děs a hrůza. Osvojit si základní pravidlo – odebírat příbory z vnější strany směrem k talíři – je zcela logické a jednoduché. Horší boj nastává při jeho používání. Věděli jste, že třeba takový nůž je v některých případech vysloveně tabu? U těstovin, dortů a koláčů se mu vyvarujte. Pokud je to nutné, pomozte si lžící. „V minulosti se nožem nesměli krájet ani vajíčka či chřest, dnes už s však klidným svědomím můžete,“ vysvětlila nám Eva Filipová. Nůž se používá pouze ke krájení, za žádných okolností jej neolizujte a nepoužívejte místo vidličky. Znalec etikety se dá rozeznat také dle držení příboru. Nesvírejte jej celými dlaněmi. Používejte pouze hřbety rukou s prsty směřujícími dolů. Příborem komunikujete také s personálem. Pokud necháte vidličku i nůž překřížené od sebe, pro personál je to znamení, že pořád jíte. Použitý příbor nikdy nepokládejte na stůl. Až dojíte, vidličku i nůž uložte na talíři vedle sebe, a to platí i v případě, že jste u jídla nůž nepoužili.

TIP: Pokud se vám náhodou poštěstí příbor upustit na zem, nechte ho tam a požádejte obsluhu o nový. To samé platí v případě špinavého příboru.

7. Co s rukama?

Během pracovní schůzky by vaše ruce měly být pořád vidět. Nepokládejte si je do klína, je to považováno za vrchol neslušnosti. To samé platí s opíráním loktů o stůl. Přípustné je opřít si o hranu stolu pouze předloktí. U jídla držte lokty u sebe a nevrážejte do sousedů. Rukama můžeme i jíst, dávejte však pozor na dojem, který vzbudíte. Rukama zásadně jíme pečivo, ulamujeme malá sousta, namažeme je a vkládáme rovnou do úst. Namazaný chleba s máslem si ukusujte doma. „Pizzu a sendviče jezte také rukama, i když vám v restauraci přinesou příbor,“ říká Eva Filipová.

8. Výběr jídla vám může zkomplikovat život

Při schůzkách s klienty si neobjednávejte nic, co nelze jednoduše jíst příborem, a také jídla, kterými se můžete lehce ušpinit. Obloukem se tak vyhněte žebírkům, hamburgerům, křidélkům či pečenému kolenu. Vcucávání špaget ústy nechte dětem. Česnečku, cibulačku a další jídla, která z vás budou cítit ještě hodiny po opuštění restaurace, jezte s kamarády v hospodě. Zdržte se také jídel, které neznáte, nevíte, zda vám budou chutnat a zda budete vědět, jak na ně. Maturovat s hůlkami, kleštěmi na šneky či půl hodiny lapat po dechu od extra pálivého jídla není nic, co byste chtěli řešit na schůzce s klientem. Pokud se ocitnete v roli hosta, ať vás ani nenapadne objednat si nejdražší jídlo z menu.

9. Co (ne)dělat u stolu?

U stolu pijeme, jíme a konverzujeme. Na vše ostatní zapomeňte. Pokud si potřebujete upravit make-up, použít párátka po jídle či se vysmrkat, zdvořile se omluvte a vybavte si tyto záležitosti v soukromí. Vysvětlování, kam se chystáte, si taky nechte pro sebe. Opravdu stačí říct: „Omluvte mě.“ Neodcházejte, když váš klient ještě jí nebo zrovna začal vysvětlovat něco důležitého. Během pracovní schůzky by mělo být úplným tabu telefonování, hraní si s mobilem a také kouření.

Přečtete si také: 12 pravidel mobilní etikety

10. Chutnalo vám?

V dobré restauraci se o hosty starají a záleží jim na tom, aby byli spokojení. Proto není neobvyklé, když se vás v závěru zeptají, zda vám chutnalo. Nepouštějte se do agresivní kritiky. Ve většině případů se jedná spíše o zdvořilostní frázi. Pokud vám vysloveně nechutnalo nebo jste nebyli spokojení s obsluhou, neřešte to před klientem. Promluvte si s manažerem, až klient odejde, nebo na restauraci napište recenzi. Pokud však vyberete osvědčené místo, nic takového by se stát nemělo.

11. Co se zbytky jídla?

Jídlo bylo skvělé, ale vy už prostě nemůžete? Nesnažte se jej do sebe silou mocí nacpat, ještě navíc s hlasitým odfukováním a komentáři o tom, jak jste „full“. Nesnědenou polovinu jídla si nenechávejte balit s sebou. Těch pár korun v talíři zkuste pro jednou oželet. Jinak vám hrozí nálepka lakomce, o kterou nikdo nestojí.

12. Dojedli jsme. Co dál?

Pokud jste oba dojedli a probrali vše, co bylo důležité, nemá význam schůzku dále natahovat. Zeptejte se klienta, zda má chuť na kávu, a pokud se vám podařilo doklepnout skutečně dobrý deal, není od věci navrhnout sklenku sektu či gentlemanské whisky. Symbolicky oslavíte úspěch i nadcházející spolupráci. S objednáním kávy zažádejte rovnou o účet, abyste na něj pak nečekali dalších 20 minut. Účet vyrovnávejte vždy diskrétně, to na kolik vás oběd vyšel, si nechte jen pro sebe. Při placení nezapomeňte také na 5–10% spropitné. V závěru pomozte ženě do kabátu, a to platí, i když je v roli hostitelky. Rozlučte se, nechte hosta odejít a běžte dělat další business.

Text: Jana Orlovská

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno