David Šilar: „Češi začínají přemýšlet progresivně. Ne kolik co stojí na začátku, ale kolik jim investice přinese na konci“

 |  Články  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  4 770x přečteno

David Šilar si prošel různými pozicemi, ze kterých si pro svět financí můžete vzít to potřebné. Získal zkušenosti, které mu daly předpoklad se orientovat nejenom v tom, co zákazník potřebuje z finančního hlediska, ale také je schopný s ním fungovat na lidské bázi. K práci v bance si přidal ještě investiční projekt, který mu dává mnohem hlubší smysl, než to na první pohled vypadá.

DSCF9732

  • Bc. David Šilar, 25 let, vázaný obchodní zástupce
  • Co je vlastně ten tvůj projekt DAVIDSILAR.CZ? „Je to takový můj soukromý projekt, do kterého se může zapojit prakticky každý, kdo je otevřený novým informacím. Projekt se zabývá finanční gramotností, která je v ČR ve srovnání se západním světem opravdu mizivá. Člověk se dozví, jak funguje svět financí, investic a jak pobírat místo důchodu rentu, jejíž výši si určí sám.“

 

  • Svět plný úspěchu, pozitivních lidí, bohatství, splněných snů apod. poprvé naplno zaznamenal, když pracoval jako redaktor Světa Úspěšných. Sám studoval životy úspěšných, u kterých hledal klíčové okamžiky v jejich kariéře, které překonali při cestě k úspěchu. Nicméně původem vystudovaný strojař vystřídal pozici programátora EDM, operátora v call centru, externího prodejce a také pracoval krátce ve firmě zabývající se BOZP a PO. Dnes pracuje na pobočce Bernstein banky v Praze a věnuje se svému projektu DAVIDSILAR.CZ, kterému se chce v blízké době věnovat naplno.
  • Nejkurióznější pracovní story? „Když jsem pracoval jako externí pracovník pro společnost Innogy, málem jsem dostal od klienta tzv. na budku. Pustila mě k sobě do bytu 80letá paní a já ji požádal, aby mi vyhledala poslední roční fakturu od plynu. Paní ale nevěděla, kde má faktury hledat, tak zavolala svému synovi. V duchu jsem si říkal, to je super že mu zavolá, alespoň se tady dlouho nezdržím. Zavolala mu ale stylem: „Ahoj Pavle, rychle sem přijď, je tady nějaký chlap a chce po mně nějaký papíry od plynu, rychle sem přijď.“ Její syn přišel nabroušený, jak kdybych paní cokoliv prováděl, nenechal mě ani nic vysvěstlit, vyhodil mě z bytu a zavolal policii. Byl jsem rád, že jsem to přežil bez jakékoliv újmy na zdraví. To byla pro mě poslední kapka na této pozici a rozhodl jsem se vydat jiným směrem. Dnes jsem rád za sofistikovaný a motivační obor.“
  • Je z malé vesničky na Lanškrounsku na pomezí Čech a Moravy, kde byl vždy aktivní. Pořádal fotbalové turnaje, taneční zábavy a jako dobrovolný hasič se účastnil hasičských závodů a podílel se na pořádání dětských dnů a hasičských plesů. Teprve v Praze má ale pocit, že může svůj potenciál rozvinout naplno. Zkušenost z malé vesnice okomentoval takto: „Nesnáším každodenní stereotyp. Většina lidí kolem mě nemá ráda svou práci a chodí tam jen pro peníze. Pokud člověk nemá rád svou práci, tak nemá ani snahu se v ní jakýmkoliv způsobem zdokonalovat, bere to „svý jistý“ a to mu mnohdy stačí.“
  • Jakou nejlepší business radu jsi dostal? „Být vytrvalý. Nevzdat se po pár neúspěších a jít si za svým snem, jako když má osel před sebou mrkev, za kterou se žene tak dlouho, dokud ji má před očima.“
  • DSCF9797

„Byli jsme národ slev. Dnes přemýšlíme nad tím, ne kolik daná věc stojí na začátku, ale kolik z ní můžeme profitovat na konci“

Davide, pomáháte lidem zhodnocovat peníze. Jací jsme dnes my Češi investoři?

Dřív jsme znali jen dva nástroje – důchodové a stavební spoření. Potom začalo být v módě investiční životní pojištění. Zpočátku to byly pro klienty výborné produkty, postupem času se to začalo otáčet. Kvůli přepojišťování a měnění smluv, za které dostávali poradci další a další provize, na tom začaly vydělávat především jednotlivé společnosti, ne klient. Kvůli tomu společnosti neudělaly v tomto businessu příliš dobré jméno a často jsme s nimi neprávem srovnávaní. Trend je teď ale pozitivnější, i když jsme stále poznamenáni minulým režimem a máme stále co dohánět. Ze západu sem začínají pronikat možnosti, které tam lidí používají běžně, např. fondy. Není ale fond jako fond, zároveň není firma jako firma, která jednotlivé fondy nabízí. I u banky si můžete začít odkládat své peníze do fondu. I fondy v bance mají výborné zhodnocení peněz, ale s diametrálně odlišným zhodnocením pro klienta. Banky si z výnosu berou vysoká % a ke klientovi se v konečném důsledku dostane jen minimum. Nicméně i to, že tradiční banky fondy nabízí, nám pomáhá vštípit lidem tuto informaci do podvědomí. Lidi na fond jako nástroj zhodnocování peněz začínají slyšet, což je super. Češi začínají přemýšlet nad tím, ne kolik daná věc stojí na začátku, ale kolik z ní můžeme profitovat na konci. Přesně tohle a mnohem více se dozvíte na DAVIDSILAR.CZ.

Vaše strategie… ?

Ukazovat lidem věci přesně tak, jak jsou. Klient přesně ví, co se děje, když jdou trhy nahoru, ale ví i to, co se děje, když se trhům nedaří. Že krize není vůbec špatná věc, ale naopak super příležitost „levně nakupovat“. Pomocí investičního trojúhelníku se klient dozví, jaké mají fondy klady a zápory. A v neposlední řadě se dozví, co z jeho investice máme my (což není u všech společností samozřejmostí). Klient přesně ví, co z toho bude mít a také co z toho máme my. Do koruny ví, kolik ho odkládání do fondů přes naši společnost bude stát – vykládáme karty na stůl. V prvním okamžiku se to některým zdá drahé, protože např. u banky to mají „zdarma“, v konečném důsledku neví, kolik si z jeho investice sami berou. Po vysvětlení klient nakonec zjistí, že jsme velice levní na to, jaké služby poskytujeme. Dnešní doba volá po transparentnosti a tu u banky nemáte.

DSCF9789

Co na klienty platí? „Každé setkání s klientem je individuální. Je potřeba se s klientem naladit na stejnou vlnu, dávat jim příklady z běžného života, které mu jsou blízké a umí si je představit. Vyvolat v nich emoce, bavit se s nimi jako rovný s rovným, být jim takovým průvodcem do světa financí. Klient se musí na schůzce cítit příjemně a musí odcházet obohacený o informace, díky kterým si zvýšil svou finanční gramotnost a minimálně jsme mu nasadili brouka do hlavy. Po schůzce se musí sám sebe ptát: Využívám takových nástrojů, které mně efektivně zhodnotí peníze? Zajistí mě důchodové spoření na stáří? Opravdu mohu jít do ‚důchodu‘, kdy si sám zvolím? Když to ve vyspělých zemích funguje, proč bych toho nevyužíval také?“

„Je potřeba v klientech vyvolat potřebu, že my stojíme na jejich straně a jsme tady od toho, abychom jim ukázali cestu, kterou se mohou vydat, to umíme“

Jak vzbuzujete v lidech potřebu?

Pozvání na setkání s potenciálními klienty jsou různá. V naší společnosti preferujeme strategii „na doporučení“. Pozvání na schůzky jsou ale různá, ať je to osobní pozvání přes Facebook, LinkedIn či jiné sociální sítě… V konečném důsledku jedno z nejběžnějších pozvání na schůzku je stále po telefonickém rozhovoru. Nefungujeme ale jako call centrum, že bychom volali na tzv. studené kontakty. Ale i přesto, že se volá známému, musí se u něho vzbudit potřeba, aby měl důvod se s námi sejít, vyvolat v něm emoce. Pokud se udělá kvalitní hovor, je to v konečném důsledku 50% úspěchu.

DSCF9747

Jak se vlastně dostal k práci investičního poradce? Co ho na tom táhlo? „Když jsem pracoval ve Světě Úspěšných (koníček po zaměstnání), zeptal jsem se tehdy svého šéfredaktora, jestli neví o nějaké práci, díky které bych se někam kariérně i finančně posunul. Čekal jsem, že mě ponoří trochu více do novinařiny. On mi ale řekl, že rodiče pracují pro Lichtenštejnsko v oblasti privátní majetkové správy. Vůbec jsem nevěděl, o co se jedná. Říkal, že za mnou přijedou, představí mi, co dělají, a sám uvidím, jestli mě to nějakým způsobem zaujme. Zaujalo mě to natolik, že jsem s nimi jel na dvoudenní konferenci, na které jsem se dozvěděl mnohem více, než co mi mohli předat na osobní schůzce. Vše mi začalo zapadat a dávalo mi to čím dál větší smysl. Založil jsem si investiční účet, pravidelně si tam začal odkládat peníze a zároveň jsem začal dávat stejnou příležitost mé rodině, kamarádům i známým – zval jsem je na schůzku, ať si to jdou také poslechnout. Od svého obchodního zástupce jsem získával zkušenosti a začal se více vzdělávat v oboru investic.

„Klient nemá přemýšlet, zda ANO nebo NE. Má rovnou přemýšlet, kolik peněz zainvestuje“

Co konkrétně vás na této práci baví?

Díky této práci jsem poznal neuvěřitelné množství lidí, které bych jinak nepoznal, třeba i ze svého bydliště. Službu klientům máme nastavenou tak, že je navštěvujeme každý rok, abychom jim vysvětlili, jak jejich peníze pracují a co se za ten rok stalo na trhu. Sice nemůžeme klientům nabídnou spektrum služeb jako ostatní finanční poradenské společnosti, na druhou stranu naši klienti ví, že se jim o jejich, mnohdy těžce vydělané peníze, starají odborníci, kteří se věnují čistě investicím. A když chci něco dělat pořádně, musím se tomu věnovat na 100%.

DSCF9812

„Jací jste vy, taková je i vaše firma“

Davide, na LinkedIn máte motto: „Jací jste vy, taková je i vaše firma.“ Jaký jste tedy vy a jaká je vaše firma?

S tímto citátem, který je od německého filozofa Reinharda K. Sprengerse, se 100% ztotožňuji. Platí to jak v osobním, tak v pracovním životě. Když požaduji něco od svých lidí v týmu, sám to musím dělat. Já mám být pro ně tím vzorem, který budou duplikovat. Ač to v konečném důsledku nechceme, mnohem lépe se duplikují negativní věci, co si budeme povídat. (smích) Jaká pravidla si lídr nastaví, tak bude fungovat jeho firma, jeho tým. A pokud jsou pravidla nastavená správně, musí fungovat i za jeho nepřítomnosti. S tímto mottem se skloubí také výrok od Petera Urbance „tvrdý k systému, měkký k člověku“, jež hodlám dodržovat.

DSCF9757

Největší výzva Davidovy práce? „Snažím se věci dělat jinak, v telefonu neznít jako robot z call centra a schůzku vést v přátelské atmosféře. Ve volných chvílích se vzdělávám pomocí videí nebo článků a rady se snažím okamžitě uplatňovat v praxi. Nejtěžší je vzbudit u lidí ne potřebu, ale důvěru – mnohdy to není o penězích, ale o tom, komu je svěříte. Kdo mě zná, tak ví, že mi může věřit a je na mě spolehnutí. Nezbývá nic jiného, než o tom přesvědčit i klienty a okolí a na základě toho vybudovat svou pověst.“

 

Foto: Petr Klempa

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno