Potřebujeme lidi, kteří umí řídit stroje, aby se nestalo, že stroje začnou řídit nás, říkají experti v AV MEDIA

 |  Články  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  2 280x přečteno

„Technologie vedou lidi ke změně. Pokud ale nepřizpůsobíte firemní kulturu tomu, aby vaši lidé technologie skutečně používali třeba ke každodennímu spojení s kolegy v Brně či kdekoli po světe, peníze jste pouze utratili. A ne uvážlivě investovali. Firma zůstane stát na místě. Efektivita ani status firmy se pouhými technologiemi nezvýší a v konečném důsledku se bude na nejmodernější nástroje jen prášit,“ je přesvědčen generální ředitel AV MEDIA David Lesch. Vzděláním ekonom založil v roce 1992 s kolegy společnost zabývající se audiovizuální technikou. „Nadchli jsme se jako malí kluci pro projekční systémy, které tehdy jako první umožnily promítat videoobrázek na velkou plochu.“ Dnes AV MEDIA rozsvěcuje takové akce jakými jsou Signal Festival Prague, Olympijské parky nebo Laver Cup. Vybavuje mnoho firemních zasedacích místností a školních tříd. Oživuje muzejní expozice a digitalizuje kinosály. A to je jen několik příkladů z mnoha různorodých realizací.

Proč je podle Davida Lesche firma dnes úspěšná? „Neprodáváme technologie – my jsme jimi ovlivněni a máme je rádi. Dlouhodobě jejich prostřednictvím pomáháme zákazníkům,“ zněla jeho odpověď. To je jeden pohled. Když jsme se zeptali jeho lidí, měli jasno: „Vedení jde formou leadershipu a ne mikromanažování, které je v Česku bohužel stále časté. Také málokdy uvidíte firmu, jejíž vedení je i po 25 letech stále obchodně aktivní.“

  • David Lesch, generální ředitel ve společnosti AV MEDIA,
  • Lídr na trhu audiovizuální techniky vybavuje české školy, firmy i nadnárodní korporace, instituce veřejné správy a kulturní stánky nejnovějšími technologiemi. Vedle realizací řešení AV MEDIA i zajišťuje pronájem a obsluhu špičkové audiovizuální techniky pro širokou škálu různorodých akcí, od firemních školení přes korporátní kongresy, společenské akce a veletržní expozice až po venkovní projekci na budovy. Společnost je součástí mezinárodní sítě Global Presence Alliance  a AV Alliance.
  • Kdo bude v téhle branži úspěšný? „Hledáme člověka, který ocení možnost růstu v české firmě pracující s moderní technikou a nabízející zákazníkům unikátní řešení. Pozná klienta a poradí mu, jaké technologie využívat, protože technologický pokrok je tu. A všichni z něj mohou těžit.“

O kolik je dnes lehčí podnikat s moderními hi-tech přístroji než v devadesátých letech?

S jakoukoli technologií je to tak, že pro ni musíte najít zákazníky. Musíte pochopit, s čím mají problém a představit jim, jaký přístroj a při jakém používání jim ho vyřeší. To byl problém na začátku a je to obchodnický oříšek stále. Technologie nás předbíhají. Zařízení dokážou víc věcí, než s nimi děláme, často proto, že všechny jejich funkce neznáme.

To je jako s počítačem, většina z nás využívá jen zlomek toho, co počítač skutečně umí.

Protože vám to patrně nikdo neukázal. Je důležité ukázat lidem, k čemu jim bude technologie užitečná v přesném kontextu jejich práce.

Přemýšleli jste někdy, kdo stojí za videomappingem na budovách vysokých škol nebo významných historických budov? AV MEDIA letos již po několikáté pomohla připravit kulturní akci Signal Festival. Podle odhadů ho navštívilo více než 500 000 diváků. Foto: Archiv AV Media

„Neznamená to, že technologie nahradí jakékoli setkání, ale může nahradit pravidelná setkání, týmové porady, které stojí spoustu času.

Chodíte do velkých firem, které už audiovizuální techniku třeba i mají. Proč ji nevyužívají naplno? S čím má komerční sektor v digitální době největší problém?

Lidé ve firmách si neváží času, neustále cestují i zbytečně, místo aby používali moderní formy komunikace a spolupráce. Videokonference, které jsme začínali dělat před 20 lety, byly převratné, ale nefungovaly spolehlivě, obraz se sekal, spojení se ztrácelo… Tehdy to člověk pochopil. Dnes, když je přenos čistý a stabilní, nechápete, jak firmy s pobočkami Praha a Brno neustále ztrácí nervy na D1.

Oni si ale myslí, že musí…

Těch důvodů je víc. My lidé jsme konzervativní, nechceme se měnit, děláme to, na co jsme zvyklí. Nepřemýšlíme dost nad tím, jak být opravdu efektivní. Neznamená to, že technologie nahradí jakékoli setkání, ale může nahradit ta pravidelná setkání, která stojí spoustu času. Stačí být otevřený změně, nechat se navést a zařadit využívání technologií do svého pracovního portfolia.

Co strach, že se druhá strana urazí, že si na ni nechceme udělat čas? Obava, že vymizí osobní setkání?

Dnes se pomocí různých technologií můžete propojit s kýmkoli a odkudkoli. Dřív se naše obchodní týmy potkávaly 1× měsíčně, znamenalo to cestovat z různých koutů republiky. Dnes když se spolu bavíme prostřednictvím videokonference týdně, posouváme projekty dopředu daleko rychleji a nečekáme, až se za měsíc uvidíme. Ale to neznamená, že bychom se osobně nepotkávali. Ano, potkáváme se. Ovšem méně často a pak řešíme věci a problémy, které se na dálku řeší méně efektivně.

Foto: Archiv AV Media

„Moderní komunikace chce základní pravidla a disciplínu. Základem je dobré připojení – na schůzku taky přijdu připraven a včas.“

V čem je výhoda, že si firmy nechají nastavit audiovizuální komunikaci od vás?

Technologie se někdy nedoceňuje a někdy přeceňuje. Například Skype. Ten je výborný v komunikaci jeden na jednoho, ale je mnoho setkání, kdy komunikují týmy, jedná se u velkých stolů. A to už je výzva pro nás. Aby se všichni dobře slyšeli, viděli, kamera zoomovala podle zvuku nebo pohybu na toho, který zrovna mluví. Aby mohli sdílet obsah, aby vše bylo jednoduché a uživatelsky příjemné. Naši obchodníci přivádí klienty k nám do firmy, ti pak vidí, co vše se s technologií dá dělat. Ukazujeme jim různé scénáře práce a oni si je doplňují o to, co by se jim hodilo do jejich vlastní praxe. Celý náš prodej spočívá v tom, abychom přivedli klienta ke změně přemýšlení i práce, aby technologie co nejlépe využil ve svůj prospěch.

Kromě „obrazovek“ je to tedy hodně o softwaru?

Je to propojené. U zákazníka je to především o softwarové platformě, prostředí, ve kterém pracujete. Meeting si musíte svolat, zarezervovat místnosti, nasdílet dokumenty, které budete potřebovat. Pak se sejdete, musíte se dobře vidět, slyšet, zaznamenávat, upravovat. Je to komplexní proces.

Mezi dlouholeté klienty AV MEDIA patří i hotely. V hotelu Hilton máme dlouhodobě dedikovaný celý tým, který se společně s Hilton týmem stará o hotelové hosty a klienty. Autor fotografie: Stanislav Milata.

Má oblíbená reakce na argument Je to moc drahé? Říkám jim. A na služební auta jste rozpočet našli?  Pojďme se podívat na možnosti řešení vaší komunikace a spolupráce v ceně měsíčního nájmu jednoho služebního auta. Dojde jim, že audiovizuální technologie přinese víc.“

My sami máme každý pátek „hangout.“ Každý jsme připojen na svém PC, někdy se to seká. Co by se pro nás mohlo hodit, aby se nám lépe pracovalo?

Klientům říkám, ať nepodlehnou marketingovým reklamám na zdánlivě jednoduchá řešení. Často se nám stalo, že nejslabší článek meetingu setkání narušuje, není dobře připojen, není slyšet, vypadává. Otráví tím všechny ostatní. Moderní komunikace vyžaduje základní pravidla a disciplínu, na schůzku taky přijdu včas a připraven. Když mám video call, musím mít dobré připojení. Navíc pro osobní připojení doporučujeme náhlavní sestavu – sluchátka s mikrofonem.

Jak je to s cenou vašich produktů?

Obchodníkům vysvětluji, ať cenu neřeší. Každá firma najde v rozpočtu peníze na služební auta. U našeho produktu pro vzdálenou komunikaci hodně záleží na rozměru, ale konkrétně se bavíme o ceně jednoho až dvou služebních aut. Přitom technologie poskytne víc efektivity než škodovka stojící na parkovišti před firmou. Ve výsledku tu škodovku budete potřebovat méně. Projezdíte daleko menší objem peněz a služební auto se pro vás stane hlavně formou firemního benefitu.

Děláte i to, že za klienty jezdíte opakovaně. Znovu je zaškolujete?

Ano, snažíme se je opakovaně inspirovat a motivovat. Naším cílem je, aby technologie denně využívali, ne aby se na ně prášilo v rohu. Pracujeme s našimi zákazníky dlouhodobě, chceme s nimi dělat opakovaný obchod. Většina klientů je s námi v řádu let, respektive desítek let. Letos budeme slavit 25 let od založení firmy.

Foto: Archiv AV Media

Jaké technologie nabízíte školám?

My se vždy snažili, aby byli žáci a studenti během výuky zapojeni, aby je výuka bavila. Vybavujeme školy interaktivními tabulemi a projektory pro názornější a zajímavější učení. Za posledních deset let se nám povedlo zdigitalizovat výklad. Obrázky, animace, videa a zvuky pomáhají studentům lépe pochopit látku. Výuka je pro ně srozumitelnější. Nyní se snažíme přejít od výkladu, od frontální výuky více ke skupinové a individuální výuce. Proč? Zapojení žáků a studentů je nezbytné pro získání a osvojení si moderních a tolik potřebných kompetencí, jakými jsou schopnost efektivně komunikovat, spolupracovat, ale i vést ostatní.

Učitel téma vyloží, dává instrukce, žáci sami přichází na problém, v týmech dělají cvičení, klidně na papíře či s pomocí technologií. Učitel výuku řídí pomocí softwarových nástrojů, žáci řeší úkoly dohromady nebo v týmech.

Foto: Archiv AV Media

„Potřebujeme lidi, kteří umí řídit stroje, aby se nám nestalo, že stroje začnou za chvíli řídit nás.“

Jak moderní technologie pomohly učitelům?

Technologie pomáhá v individuální přípravě – jsou softwary, které opravují domácí úkoly, nemusí to dělat učitel, nemusí úkoly vybírat, opravovat. Poskytuje učiteli okamžité statistiky a informuje ho o tom, co dělá žákům největší problémy. Řekne mu, že v úloze s násobením měla největší část žáků problém s násobením číslem 18. Učitel se k tématu vrátí, zopakuje a potom může jít dál.

Obrovské možnosti nám technologie dává při individuálním procvičování cizích jazyků.

Netvoří to digitální propast u učitelů? Už tomu tolik nerozumí jako žáci, co v digitálu vyrůstají.

Nikdy to nebyla větší výzva než teď, vývoj se zrychluje a generace se zkracují. Ve firmě se třeba potkají 4 naprosto různé generace. Spousta učitelů, a nejen těch mladých, si uvědomuje možnosti dnešní výuky. Budeme víc a víc učit děti kriticky přemýšlet, spolupracovat, ale třeba i programovat – abychom měli lidi, kteří umí řídit stroje. Aby se nám tak  nestalo, že stroje začnou za chvíli řídit nás.

Společnost AV MEDIA má tři obchodní týmy, interně je označují jako Integrace, Školy a Pronájmy. Jedním ze segmentů, kam prodávají obchodníci Integračního týmu je i kultura. Kulturní tým má za sebou mnoho krásných realizací. Jednou z posledních je nová expozice Národního zemědělského muzea. Foto: Archiv AV Media

Jak vidíte budoucnost práce vzhledem k technologiím, které dnes máte?

Budeme spolu, doufám, více mluvit a spolupracovat. Vidím to u nás, kdy jsme za dvacet let udělali velký krok. Dnes se díky technologiím scházíme a bavíme pravidelněji. Neděláme schůzky pro schůzky, šetříme čas našich lidí, kteří pak odvádějí dobrou práci. Mají prostor být kreativní. Lépe pak inovujeme.

Video: Miroslava Flam, Foto: Miroslava Flam a archív AV Media

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno