Čtyři dohody od Dona Miguela Ruize, které skvěle fungují i v obchodě

 |  Články  |  Obchod  |  Elena Olivarez  |  2 096x přečteno

Tipujeme, že Čtyři dohody od Dona Miguela Ruize jistě dobře znáte anebo jste o nich alespoň slyšeli. A my si je dneska vypůjčíme a převedeme je na obchod. Protože jak v osobním, tak i v tom obchodním životě skvěle fungují.

Kniha, která je založená na staré toltécké moudrosti, už několik let inspiruje miliony čtenářů po celém světě a pravdou je, že každá z následujících dohod se dá skvěle aplikovat i na obchod.

Nehřešte slovem

Nemáme na mysli, že ihned ze svého slovníku vymažete všechna sprostá slova a nadávky. Ani „zakázaná obchodnická slova“ jako Nemáte čas? O tom třeba někdy příště. Spíše tím myslíme, že začnete méně (zbytečně) mluvit a o to více začnete naslouchat. Důvod je prostý, úspěšného obchodníka poznáte tak, že jakmile přijde na schůzku, zeptá se na pár klíčových věcí, a pak hlavně nechá mluvit svého klienta, a co nejvíce mu naslouchá. Máme jen jedny ústa a dvoje uši a přesně v tomhle poměru bychom je i na obchodní schůzce měli používat.

Neberte si nic osobně

„Ne nemám zájem. Teď mě neotravujte. Už jste asi stopadesátý první, co mi to nabízí. Dejte mi už pokoj.“ Samozřejmě, že taková slova nejsou dvakrát příjemná, ale k obchodu zkrátka patří. Přesto všechno si bohužel velká většina obchodníků bere tyto věty od zákazníka až moc osobně a jejich kariéra se rázem rozsype jako domeček z karet. Jenže otázka je, jestli to ten zákazník skutečně myslí tak, jak se domníváme. Co když jste jen volali v nevhodnou chvíli, když zrovna sám řešil nějaký osobní či finanční problém a vy jste mu jen posloužili jako fackovací panák? Mohl se pohádat se svojí ženou, mohl mu nevyjít nějaký obchod, může mít problémy se svými dětmi. A věřte, že ve většině případů to tak skutečně bývá. A tak ať už vám zákazník řekne cokoli, neberte si to zas tak osobně.

Nevytvářejte si žádné domněnky

Představte si následující – máte před sebou seznam potenciálních klientů, které byste měli obvolat, ale namísto vytáčení čísla do telefonu, začnete seznam pročítat a hlavou vám začne létat následující: Tomuhle klientovi nebudu volat, protože je to až moc velký zvíře… Ne tak tomuhle určitě volat nebudu, ten každýho pošle někam… Ježíš, tohle je hrozný de…. A najednou škrtáte a škrtáte a z původního seznamu, kde bylo sto čísel, vám zbude sotva třetina. Nemůžete se divit, že to pak s tímto přístupem  „nefunguje“. Jenže jde jen a pouze o naši domněnku. A domněnka je něco, co přece vůbec není podložené žádnými fakty. Ničím, co by vám dávalo skutečný důvod, si to myslet. Nikdy nemůžete se stoprocentní jistotou vědět, jestli člověk, kterého jste právě vyškrtli ze seznamu, váš produkt či službu nepotřebuje. Opak může být pravdou.

Dělejte vše tak, jak nejlépe dovedete

Kolik věcí od rána jste udělali jen tak napůl? Udělali jste napůl nějaký hovor? Schůzku? E-mail? Tím napůl myslíme, že jste do toho nedali maximum a ještě něco víc. Třeba jste odeslali e-mail a ani si ho po sobě pořádně nepřečetli. Nemůžete se pak divit nevalným výsledkům. Každou věc, kterou děláte, dělejte stoprocentně. Věnujte jí svou plnou pozornost, soustřeďte se na ni a dejte do ní opravdu vše. Až budete dnes někomu volat, tak prostě jen volejte a nic víc u toho nedělejte. A náš tip na závěr:  až dnes půjdete za klientem, nevytvářejte si už předem domněnky, více mu naslouchejte a udělejte svou prodejní prezentaci tak, jak nejlépe dovedete. A pokud by vás přece jen odmítl, neberte si to zas tak osobně 🙂

Text: Elena Olivarez

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno