„Nebojte se dělat šílené věci,“ říká mladý CEO Tumblr, David Karp

 |  Články  |  Inspirace  |  Pavla Wernerová  |  3 732x přečteno

Davida Karpa, zakladatele blogovací platformy Tumblr, lze považovat skoro za zázračné dítě. V 11 letech se začal učit HTML kód a ve 14 už nastupoval na první pracovní stáž ve firmě Frederator Studios, kde pomáhal s technikou. V té době se také začal učit japonsky a když mu bylo 17, odstěhoval se na několik měsíců sám do Japonska, aby si zlepšil své programátorské znalosti. I díky novým zkušenostem, které získal v Japonsku, založil ve 21 letech blogovací platformu Tumblr, která v současné době dosahuje obrovských hodnot. Za svůj úspěch vděčí mindsetu, který mu velel vrhnout se do různých šílených podniků:

  • David Karp, 31 let.
  • CEO a zakladatel platformy Tumblr.
  • Místo navštěvování střední školy vyučovala Karpa doma jeho matka.
  • Nikdy nedokončil střední školu.
  • V 17 letech se přestěhoval do Japonska, aby získal nové vědomosti ve svém oboru.
  • Ve svých 21 letech založil blogovací platformu Tumblr, ke které se během prvních 2 týdnů přihlásilo 75 tisíc uživatelů.

1. Nebojte se dělat šílené věci

Když bylo Karpovi 17 let, pracoval jako programátor pro firmu UrbanBaby. V té době chodil na kurzy japonštiny a toužil se podívat do Japonska, kde doufal, že si zvýší své počítačové schopnosti.  Když mu práce v UrbanBaby vydělala dostatečné množství peněz, koupil si oneway letenku do Japonska, odkud stále na dálku pracoval pro firmu. Zároveň v Japonsku sháněl další zákazníky. Jak mu to (ne)šlo?

„Byl jsem tak hloupý. Snažil jsem se být velmi formální a vždycky jsem nasadil hluboký hlas, když jsem mluvil s klienty po telefonu. Doufal jsem, že se s nimi nebudu muset nikdy sejít osobně, aby se neukázalo, jak moc mladý jsem,“ říká Karp. „Lhal jsem o svém věku. Lhal jsem o velikosti svého týmu. Lhal jsem o svých zkušenostech. Tak strašně jsem se za to styděl. Měl jsem se prostě přiznat,“ dodává.

Přestože byl v té době neplnoletý, snažil se udělat vše pro to, aby mohl v Japonsku zůstat. Nájem bytu zaplatil na celou dobu pobytu dopředu a ve firmě, kde pracoval, nic neřekl, aby měl zajištěný stabilní příjem. Protože většinu času pracoval pro firmu na dálku, nebyl v tom problém. O jeho pobytu v Japonsku se firma dozvěděla až po třech měsících.

2. Využívejte příležitostí, které kolem sebe vidíte

Když mu bylo 19, bylo zařazeno do slovníku nové slovo „tumblelog“, které se používalo pro blogování v kratší formě (ještě kratší než klasické blogování, mnoho tumblelogů mělo posty třeba o jedné větě. Představte si takový Twitter). Karp byl tak fascinován tímto novým způsobem blogování a čekal, až někdo z již známějších provozovatelů blogovacích platforem založí platformu na tumblelogging. Když se po roce nic nestalo, rozhodl se, že ji založí sám.

V současné době lze na Tumblr nalézt okolo 290 milionů blogů. V roce 2013 firma Yahoo! koupila Tumblr za 1,1 miliardy dolarů. I přes odkoupení společnosti mohl David Karp nadále zůstat CEO firmy.

3. Nebojte se přijmout pomoc, ale stůjte si za svým názorem

Založení platformy Tumblr bylo pro Davida Karpa na začátku jen způsobem, jak na sebe upoutat trochu pozornosti, aby získal více klientů pro svůj druhý business, ve kterém lidem vytvářel webové stránky. To původně bylo jeho hlavním zdrojem výdělku.

„Myslel jsem, že bych mohl totálně porazit systém a mít tenhle super produkt (Tumblr), na který bych nikdy nemusel získávat peníze a ani ho prodávat, protože by přinesl spoustu pozornosti na můj druhý business, kde stavíme lidem webové stránky,“ říká Karp. A fungovalo to tak. Pár měsíců. Karp pokračoval ve tvoření webových stránek pro zákazníky do doby, než se každý týden počet uživatelů Tumblr zdvojnásoboval. V té době začali být na Karpa jeho zákazníci naštvaní a on sám si uvědomil, že je na čase zaměřit svou pozornost právě na blogovací platformu. Nastal čas jak pro Karpa, tak i pro i Tumblr trochu vyrůst.

V té době se kolem Karpa, tehdy již usazeného v New Yorku, pohybovala spousta investorů, ale Karpův mladický vzdor mu bránil v tom, aby svoji firmu prodal na druhou stranu země do Silicon Valley. Nakonec Karp prodal 25% podíl společnostem Union Square Ventures a Spark Capital. Přesto ale opakovaně odmítal nabídky přestěhovat společnost na západní pobřeží, kde podle něho podnikatelé tráví veškerý svůj čas tím, že se bojí, jestli jim Apple, Google nebo Facebook neukradne jejich nejnadanější inženýry.„New York je mnohem podpůrnější město pro startupy,“ myslí si Karp, „i když nemá tak nedbalou přitažlivost jako Silicon Valley.“ I přesto, že později byl Tumblr prodán firmě Yahoo!,  má firma stále svoji centrálu v New Yorku. Pro Karpa je stání si za svými názory klíčové.

Foto: 7langit.com

Text: Pavla Wernerová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno