„Každá firma by měla mít svůj dresscode jako součást firemní kultury,“ říká módní stylista

 |  Články  |  Lifestyle  |  Martina Richterová  |  7 711x přečteno

Když se řekne business móda, obvykle si představíme oblek pro muže a kostýmek pro ženy. Většina lidí však netuší, co přesně si pod pojmem business móda pro ženy mají představit. A protože v tom chceme mít jasno, pozvali jsme si módní odborníky. V článku najdete zajímavé rady od módních stylistů,  jak obohatit svůj šatník o elegantní kousky, které využijete na významné pracovní schůzky i do kanceláře. 

Ženy v businessu by měly rozlišovat důležitost obchodní schůzky a podle toho zvolit vhodný outfit

Ačkoliv je dámská móda velmi rozmanitá, v businessu mají ženy často problém, jaký outfit zvolit. Nejsou daná přesná pravidla, každá společnost má trochu jiná, někde to neřeší vůbec, jiné jsou velice striktní. Žena často ráno stojí před skříní a přemýšlí, co si na sebe dnes oblékne, aby to vyhovovalo firemní kultuře a zároveň se v tom cítila příjemně a sebevědomě.

Vždy krásná a elegantní Pavlína Kvapilová Autor fotky: Markéta Karvaiová, autor návrhu: Pavel Dobrovolný

3 kroky ke smysluplnému dámskému šatníku v businessu

  1. Na základech stojí dům. Investujte do hodnotných základních kusů šatníku – bílá halenka, kostým se sukní nebo kalhotami a separátní saka. Pokud jsou „basics“, tedy základní oděvní kusy hodnotné, tvoří lepší celek s levnějšími kusy oblečení. V kombinaci s kvalitním kostýmem z prestižního krejčovství bude i tričko vypadat noblesně. Vše, co zkompletujete s ušlechtilým oděvem, vypadá o stupeň lépe. 
  2. Vše rozhodují boty. Vhodnou obuví můžete svůj outfit pozvednout o úroveň výš. Naopak „unavená“ obuv udělá z vašeho drahého kostýmku oděv, který zůstane bez povšimnutí. O boty se starejte stejnou měrou jako o vaše zuby. Pravidelně je čistěte a udržujte. V začátku každé sezony všechny boty zkontrolujte, nechejte vyměnit podpatky, rozšlapané boty vyhoďte. Vybírejte správnou, tedy koženou obuv.
  3. Signalizujte správně. Některé barevné kombinace vám umožní vyniknout, některé oděvy a jejich barvy vás pohltí. Dbejte, aby barvy vašeho oděvu podporovaly to, jaká jste. Chcete-li zaujmout svou kompetentností, volte mírné kontrasty. Tmavě modrá je barvou vyjadřující inteligenci a důvěru. Pokud se necítíte dobře a chcete zůstat „nenápadná“, volte šedý kostým s bílými doplňky a hnědé boty. Pozor na agresivní kombinace a vyzývavost. Obojí do byznysu nepatří.

Zdroj: Daniel Šmíd

Stačí pár kvalitních kousků, které můžeme vhodně kombinovat

Touto cestou se vydala Pavlína Kvapilová – někdejší ředitelka divize nových médií České televize, která vytvořila a vede úspěšný projekt Elegantní Česko. „Právě letos pracujeme na kolekci, která vzbudila velký zájem. Jmenuje se Kostým – nejlepší přítel ženy. V mnoha ohledech se vracíme k prvorepublikové tradici. Vytvořili jsme 2 řady modelů, které vznikly  ze spolupráce všech generací a jsou ryze současné. Hodně jsme při tom se ženami diskutovali o tom, co je doopravdy trápí a co potřebují. Chceme oživovat přístup, kdy máte v šatníku méně kvalitních kousků a různé doplňky. A díky tomu, že je umíte dobře kombinovat, vytvoříte nejrůznější variace a máte celou řadu elegantních outfitů,“ obohacuje nás velmi zajímavými a inspirativními myšlenkami.

Kolekce Kostým – nejlepší přítel ženy, set Něžná byznysmanka – autory jsou mladí návrháři Kryštof Ostříž a Silvia Piňková, foto Jiří Štarha

Kolekce Kostým – nejlepší přítel ženy, set Něžná byznysmanka – autory jsou mladí návrháři Kryštof Ostříž a Silvia Piňková, foto Jiří Štarha

Každá společnost by měla mít svůj dresscode jako součást firemní kultury. Bohužel tomu tak často není

„Cílem mého projektu je udělat českým lidem osvětu v business oblékání“, poukazuje Dominik Plešinger, majitel módní značky PLEŠINGER, na velkou mezeru, kterou se snaží společně se svým týmem vyplnit. „Snažím se lidem/firmám vysvětlit, jak je důležité dbát na vzhled svých zaměstnanců. Když přijdete do firmy, první čeho si všimnete je, jak jsou oblečení vaši zaměstnanci,“ vysvětluje s úsměvem.

Zdroj: Pinterest

Je důležité, jak vnímá klient zaměstnance ve firmě. Neměl by se dostat do kontaktu s lidmi, kteří jsou oblečení v tričku s nevhodným nápisem, mají na sobě pantofle a kraťasy. Ovšem Dominik také upozorňuje na to, že pokud se jedná například o IT oddělení, které je zcela mimo dosah klienta, je to jiné. Klient, který do firmy přijde, by ji měl vnímat podle jejích hodnot. A právě z tohoto hlediska je velmi důležitý vhodný dresscode zaměstnanců.

Noblesní outfit pro noblesní ženy

„Pro ženy, které pracují na vysokých pozicích nebo ty, které se chtějí luxusně oblékat a hýčkat, tu máme noblesní řadu. Navrhovala ji prof. Zdena Bauerová a je to jedinečná příležitost vlastnit něco, co je vyloženě sběratelsky cenné,“ vysvětluje Pavlína. Z fotografií jde vidět, že kostýmy jsou určeny pro všechny ženy bez ohledu na věk i postavu. Každá si může najít svůj styl, který jí bude maximálně lichotit.

Řada Noblesní hýčkání kolekce Kostým – nejlepší přítel ženy, kterou navrhovala prof. Zdena Bauerová

Mimochodem prof. Zdena Bauerová je ikona české módy 20. století. Šila na manželky prezidentů, pro herečky a předávala své zkušenosti našim nejznámějším návrhářům. Jmenujme například Blanku Matragi či Josefa Ťapťucha.

Řada Noblesní hýčkání kolekce Kostým – nejlepší přítel ženy, kterou navrhovala prof. Zdena Bauerová

Pravidla, kterými by se měla žena v businessu řídit

Dominik nám dal nahlédnout do svého „manuálu“, který se stále aktualizuje a doplňuje a vychází z jeho projektu DRESSCODES. Je toho samozřejmě mnoho, proto bych ráda v bodech vypíchla to nejdůležitější:

   1. Business Formal

Zdroj: Pinterest

Nejpodstatnějšími znaky jsou kalhoty či dlouhé sukně, vysoké podpatky a převládají neutrální barvy, stejně jako pánského formálního oblečení

  • Ideálně kostým neboli „oblek pro dámy“, což je ideální kombinace oblečení, které tvoří jeden celek s formálním nádechem
  • Šaty v neutrální barvě, nesmí být příliš krátké
  • Sukně může fungovat jako náhrada kalhot, délka ideálně pod kolena
  • Dámské košile
  • Co se obuvi týče, vhodné jsou klasické dámské lodičky s uzavřenou špičkou

2. Business casual

Zdroj: Pinterest

V tomto případě se jedná o pohodlnější oděv vhodný pro odlehčené situace. Opět se však liší styl oblékání a je třeba držet se určitých zásad.

  • Dáma si na sebe může obléknout kostýmek, košili, kalhoty, sukni, může využít pestřejší škálu barev a vzorů, neměla by však působit provokativně
  • Lodičky, Oxfordky a také baleríny

V jednoduchosti je krása

„Chceme, aby ženy neobětovávaly svoji ženskost jen proto, aby nebyly považované za tvrdé megery kvůli tomu, že mají svoji kariéru. I proto jsme byznysový set kolekce nazvali Něžná byznysmanka. I v práci můžeme ukázat své ženské já – znamená to být upravená a pěstěná, zkrátka elegantní…nikoliv vyzývavá. Méně je často více. Chce to vyjádřit svoji osobnost a sladit ji s prostředím, kde pracujeme. Skrze šití na míru můžete takový šatník vytvořit, a je to zároveň velmi příjemný a radostný proces. Cítíte se pak skvěle, a to se projeví i na vašem sebevědomí,“ uzavírá Pavlína.

 

Text: Martina Richterová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno