I reklamní předměty můžou mít šmrnc. „Tvoříme pro Škodovku i Clintona,“ říkají bratři Divišové, zakladatelé ABA dárky s nápadem

 |  Články  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  1 930x přečteno

 „Chceme dělat věci, které bychom si sami koupili, které se nám líbí a které mají téma“, říká JUDr. Michal Diviš, jeden ze zakladatelů firmy, která dělá reklamní a dárkové předměty pro přední české i mezinárodní společnosti. V roce 1995 založil společně se svým bratrem rodinnou firmu. Inspiraci nachází ve věcech, které nás běžně obklopují a v zážitcích. Dárky se pak snaží udělat tak, aby jejich každodenní používání přinášelo radost. Pomáhají firmám být zapamatovatelní v reklamních předmětech nebo firemních dárcích. Proto stále inovují a vymýšlí něco, co na trhu ještě není. „Klasické reklamní předměty z plastu, tužky či deštníky nabízí každý. Chtělo to něco jiného, nelze nabízet dokola stále stejné věci,“ vysvětluje Michal hlavní myšlenku, jak být leader na trhu s reklamními předměty a dárky. Vyplatí se dneska ještě dělat věci srdcem? O tom jsme si povídali  s bratry Divišovými.

aba-100

  • Petr a Michal Divišovi (zleva), zakladatelé firmy ABA-dárky s nápadem.
  • Firma, kde vás na recepci přivítá příjemná domácí atmosféra a chodba je plná nejrůznějších realizací dárků pro známé značky včetně mnoha ocenění jako dárky roku. Bratři se předhánějí v nápadech, a dva obchodníci, kteří přijdou stavět novou sedačku, mají úsměv od ucha k uchu. Jeden zběhl z financí a neměnil by, druhá začala do obchodu fušovat ze zvědavosti, až se v něm našla.
  • Chtěli jsme se ptát, jaké to je, prodávat reklamní předměty v konkurenčním prostředí? Jak obchodníci zvládají tlak na cenu a neustále se opakující požadavky na obrandovaná USBéčka či databanky – ale tahle firma nás svým charisma dostala do úplně jiné roviny.
ABA-112

Aba – tři písmenka, která si snadno zapamatujete. Našim klientům se snažíme být nablízku a vymyslet pro ně dárek, který je překvapí nebo má nějakou souvislost s právě probíhající akcí nebo událostí. Před časem vymysleli slogan ABA let´s play a v logu začali používat button jako tlačítko „nastartuj hru, bav se“.

„Někdy stačí obyčejná věc, která poskytne přidanou hodnotu – na jednoduché věci najít zajímavost, detail, slovo na správném místě“

button zajima me tato prilezitost

Jste na trhu 21 let a pořád vymýšlíte něco nového. Jak to zvládáte?

Michal: Musíte někde brát a čerpat energii, někdo to v sobě má a jde to, někdo to v sobě nemá a dělá běžný kancelářský byznys.

Petr: Možná proto nám to jde jednodušeji, věřím, že máme kreativitu v sobě. Mně stačí chodit a koukat, inspiraci vidím všude a buď mě něco zajímavého trkne hned, nebo se o tom s Michalem bavíme. Zastupujeme na českém trhu designovou značku Lexon z Paříze a její majitel René Adda je pro nás neuvěřitelným zdrojem inspirace, kreativity a vitality. Naše obchodní cesty do Paříže jsou pro nás vždy zážitkem. Jednou jsme si půjčili kolečkové brusle a celý víkend bruslili podél Seiny nebo jsme byli v galerii Paula Belmonda, která je kousek od Lexonu nebo večer plujete na lodi s uznávanými designery okolo Eiffelovy věže, která na vás v prosinci bliká jako ten nejkrásnější vánoční stromeček. To jsou ty momenty, proč nás to baví a stále inspiruje.

Kouzlo je v jednoduchosti. Jen tak koupíte bagetu a skleničku červeného a sedíte v kavárně v centru Paříže a pozorujete život. Právě zde vznikají ty nejlepší nápady:-)

xx

ABA-115

Váš obor je hodně konkurenční, jede spíš na objem. Není kontraproduktivní z hlediska ziskovosti firmy být těmi, kdo jde cestou originality?

Petr: Někdy je to složité. Když máte nápad, musíte si ho obhájit a vysvětlit jak klientovi, tak v týmu. Snažíme se prodávat dárky s přidanou hodnotou, které potěší, zůstanou zapamatovatelné a nebo i pomáhají (dětské vesničky, Alzheimerova nadace, pozn. red.)

ABA-125

Michal: My i v osobním životě rádi dáváme dárky, vymýšlíme, děláme radost, takhle o tom oboru přemýšlíme. Díky konkurenci jsme v podstatě neustále nuceni věci vylepšovat, inovovat, přemýšlet, což beru pozitivně. Ano, někdy může být únavné snažit se se vším přijít první, ale taky to není každá zakázka. Naši obchodníci chodí s katalogem těch nejhezčích předmětů a nápadů, ze kterých sestaví nabídku tak, aby měla grády, byla zajímavá a pestrá. Ty největší vychytávky vznikají postupně, není to co den, to geniální nápad.

ABA-120

Co nejzajímavějšího vás inspirovalo v ulicích? „Pamatuju si, když jsme byli v květnu v Paříži, tak jsem hodně vnímal, ale i fotil. Často zapomenu, co se ten den vše stalo, ale k fotkám se vracím, všímám si detailů,“ přibližuje Petr know-how ABA Dárků.

„Když vymyslíte sebelepší věc a nebudete schopni ji obhájit u zákazníka, je neprodejná.“

Když něco pro klienta vymýšlíte, třeba to fondue, sadu na lití olova, je to nákladnější než klasické USB nebo diáře. Investujete čas do nápadu, prvních kroků a riskujete, že zakázka nedopadne. Jako majitelé firmy musíte ale své lidi zaplatit, řešit cashflow…

Michal: Jsme hlavními motory firmy, riskujeme, nic jiného nám nezbývá. Spousta věcí je ovlivněna klientovým rozpočtem, jasno máme však v tom, že pásová výroba z Číny je jednoduché a levné řešení, nikoli však naše cesta.

ABA-122

Obchodnice Monika se nenechá tvůrčími šéfy zahanbit… Co je její nejsilnější stránkou v obchodě? „Dokáže hned navázat úžasný vztah s klientem,“ shodují se jednohlasně kolegové. „Nerada se v práci nudím a tady mě to nečeká,“ směje se.

Vzhledem k předmětům, co tady kolem nás vidím a značkám na nich, se vám vlastní cesta vyplatí. Chlubíte se, Michale, na schůzkách velkými klienty, jako je T-Mobile, Equabank, Uniqa, TNT, ČSOB, UniPetrol, ČEZ, TATRA TRUCK, Škoda Auto, Innogy?

Michal: Pokud je to relevantní, protože řešíme podobné téma nebo se dostaneme k něčemu, co mi připomene zajímavou zakázku, tak ano. Já ale chodím na schůzky s minimem ukázek. Snažíme se pozvat naše zákazníky k nám do showroomu, abychom jim ukázali celou škálu možností a našli pro ně ideální dárek, který se mnohdy vymyslí až na místě. Kdybych zákazníka na první schůzce zahltil množstvím originálních realizací, nedozvím se, co potřebují.

Pokud jdeme na schůzku, přesně víme, co chceme prezentovat a jak se zákazníkem navázat kontakt. Je za námi kus poctivé práce a máme co prezentovat. Pro klienta často máme vytipované dárky na míru v jeho barvách s adaptovaným logem.

Dostat se na schůzku není takový problém, protože jsou za námi kvalitní reference a obchodem se bavíme. Nenabízíme zákazníkovi katalog a způsob, vyberte si máme to na skladě, ale přinášíme často to, po čem „klient touží“.

ABA-118

Co Michal Diviš u klientů nejčastěji zjišťuje? „Neformálně se zákazníkem komunikuji, zjišťuji jeho potřeby, požadavky, co dělali loni, jak bychom jim mohli pomoct, že pro něj můžeme něco vymyslet, že jim vyjdeme vstříc na váhách originalita/cena, dodáváme v termínu.“ Každý rok vydáváme vlastní originální katalog ABA dárky s nápadem, který si sami tvoříme a mnoho firem čeká do září na jeho vydání, aby si mohli objednat to nejlepší na konec roku pro své klienty a zaměstnance.

Jaké kampaně jim i po 21 letech utkvěly v paměti?

  • Mísa Česká „vlajka“ z českého porcelánu, kterou obdržel Bill Clinton během jeho oficiální návštěvy České republiky.
  • Čokoládové fondue pro „Orionku“. „Na tom by možná nebylo nic originálního, až na to, že se jednalo o 90. léta, kdy u nás o fondue nikdo neslyšel. Fontánu z čokolády jsme viděli v jedné restauraci v zahraničí. Po Vánocích nám klient z Orionu řekl, že takový dárek už neTOPneme. Rok nato jsme realizovali společenskou hru na míru „Čokoládové městečko“, která byla také velmi oblíbená.
  • Vymysleli jsme čokoládového kapra s paličkou, lidi si rozbíjí sami čokoládu s mandlemi na kousky a moc je to bavilo.“
  • „Rozjíždíme fashion projekt. Máme velký vztah ke sportu i k muzice – děláme merchandise pro kapely. Úspěch měla třeba trička pro Davida Kollera nebo Pražský výběr.“
ABA-123

Benjamínek Ondřej zatím nasává atmosféru. Ve firmě je tři měsíce, přišel z financí, které ho ubíjely. „Jen náplň práce je neskutečně pozitivní a v tom duchu se nesou schůzky, což jsem dřív nezažil. Fakticky jdete za klientem řešit dárek, tedy něco, čím chce udělat jiným radost.“

„Pořád máme hlavu otevřenou, když někam jedeme, tak něco přivezeme a snažíme se to zařadit do nové kolekce“

Naposledy to bylo spojení s francouzskou značkou Lexon z Paříže. Jejich produkty získaly mnohá  prestižní designová ocenění Red Dot Design. Design je klukům Divišovým vůbec blízký, v Praze se aktivně podílejí  na Designbloku a spolupracují s místními mladými umělci.

ABA-103

Co musí obchodník v oboru mít, aby byl úspěšný?

  • Člověk musí mít dobré nápady, vkus, ale musí být také dobrý obchodník, každý den je jiný.
  • Musí být pozitivně naladěný, schopný příjemné komunikace a musí na něj být spolehnutí, důvěra je v tomto businessu velmi důležitá.
  • Chceme, aby byli příjemní, aktivní, schopní za značku myslet a dýchat.
  • Přinést do firmy svěží vzduch, novou mladou energii.

button zajima me tato prilezitost

Foto: Marek Rebroš a archív bratrů Divišových

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno