7 důvodů, proč angličtinu v obchodě už dál ignorovat nemůžete

 |  Články  |  Obchod  |  Jana Táborská  |  2 541x přečteno

Angličtina už je v dnešní době brána jako samozřejmost, je obchodním jazykem číslo jedna. Mnoho firem obchoduje se zahraniční klientelou, pořádají se evropské konference s obchodní tematikou, spousta motivačních videí je v angličtině. V Praze je angličtina požadována u mnoha obchodnických pozic. Přesto spousta obchodníků oplývá pouze pasivní znalostí tohoto jazyka. V Business Animals jsme se zaměřili na důvody, proč je žádoucí si znalost angličtiny vylepšit.

londyn

Angličtina obchod

1. Obchodování se zahraniční klientelou

V současné době se obchodník neuživí jen s češtinou. „Když umíte anglicky, stoupá vaše hodnota na trhu,“ říká Jan Svášek z oddělení sales společnosti VSHosting. Cizinci mohou tvořit široké portfolio vašich klientů a vy o ně kvůli neznalosti jazyka přijdete. „Mnoho firem má dnes nejrůznější vazby na zahraničí, obchoduje se zahraničím nebo jsou to přímo mezinárodní společnosti, takže angličtina je opravdu nezbytná,“ dodává Hana Šrámková z jazykové školy LITE. „Navíc reprezentujete společnost a nechcete se na meetingu shodit tím, že neumíte reagovat, je-li přítomen cizinec.“

Některé společnosti ani nezaměstnávají lidi, kteří neumí anglicky, jak nám potvrdil majitel realitní kanceláře Sim Property Group s.r.o. Simon Nicholas Tweddle: „Naše služby nabízíme širokému portfoliu zahraničních a lokálních investorů z mnoha zemí, proto zaměstnáváme pouze ty, kdo umí anglicky. Také pomáháme najít ubytování mnoha turistům a mezinárodním studentům, z nichž většina mluví anglicky, bez angličtiny bychom jim tedy nebyli schopni pomoci.“

2. Širší výběr pozice

V závislosti na prvním bodě si se znalostí angličtiny můžete více vybírat, pro kterou firmu budete pracovat a na jaké pozici. Když budete hledat, určitě naleznete i obchodnické pozice, kde angličtina požadována není. Ale nebude jich tolik a možná si nebudete moci vybrat to, co by vás opravdu bavilo a naplňovalo. „Dnes už je angličtina považována spíše za samozřejmost, za jakési základní vybavení člověka, zejména v Praze,“ říká Hana Šrámková.

TIP: Víte, že i na Business Animals můžete najít práci, v níž svou znalost angličtiny uplatníte?

Navíc s angličtinou se vám otevírá i svět mezinárodních firem, jak napsal spokojený účastník kurzu v jazykové škole LITE: „Dva dny po skončení kurzu jsem získal nové pracovní místo v mezinárodní firmě. Z dalších kandidátů jsem byl vybrán hlavně díky mé angličtině.“ Pro většinu firem není cílem zastavit se na českém trhu, ale chtějí expandovat i za hranice – a k tomu potřebují schopné lidi s angličtinou. „Faktem je, že český trh je opravdu malý. Firmy, které se nebudou vyvíjet ani expandovat do zahraničí, budou muset svádět těžký boj s konkurencí,“ říká David Janeček ze společnosti noIT.

3. Business English

Abyste se mohli pobavit s klienty, je potřeba, abyste kromě základů angličtiny ovládali i slovní zásobu business angličtiny. Teď je ideální doba na vytváření novoročních předsevzetí a rozvíjení business angličtiny by rozhodně mělo být jedno z nich, pokud se chcete v obchodě více rozvíjet.

TIP: Našli jsme pro vás možnosti, jak si znalosti pilovat přirozenou formou:

4. Vzdělávání a práce na sobě

Uvádí se, že 80 % všech elektronicky uložených informací je v angličtině. Spousta zajímavých materiálů, knih a celkového přehledu je potřeba brát ze zahraničních zdrojů. Nelze spoléhat na to, že vybrané materiály někdo přeloží do češtiny, pokud na sobě chcete pracovat a inspirovat se u zahraničních kapacit v oboru. Obchodník má posouvat sám sobě hranice a jít dopředu!

Problém je i s některými překlady – vždy platí, že originál je lepší než překlad. „Během studia angličtiny na Oxfordu jsem měl možnost číst třeba Hamleta a musím říct, že originály knih jsou o poznání víc procítěně a čtivé. To samé platí o business knížkách. Například Dale Carnagie v originálním jazyce uvádí skvělé tipy, které bohužel do češtiny nemůžou být nikdy přeloženy,“ říká David Janeček.

Přečtěte si také: Single-tasking aneb proč se vyplatí dělat jednu věc a pořádně

5. Networking

Je dobré rozšířit si svou síť kontaktů i do zahraničí, nikdy nevíte, kdy ji budete potřebovat. Navíc v Praze je spousta cizinců a navazování kontaktů jde téměř samo – pokud umíte dobře anglicky. Od jednoho dobrého kontaktu v cizině to je již kousek k celé síti! „Česká republika se nachází v srdci Evropy a je tedy vstupní branou pro mnoho obchodů a investic. Angličtina je nutností pro všechny obchodníky, jelikož jim zvyšuje příležitosti k obchodu,“ říká Simon Nicholas Tweddle ze Sim Property Group s.r.o.

„Jsem přesvědčený, že bez jazykové vybavenosti člověk není schopen dělat v mezinárodních strukturách. Má-li člověk ambice dostat se do mezinárodních struktur, potřebuje umět anglicky,“ potvrzuje Jan Stávek, jednatel společnosti Traficon.

6. Prestiž

Firmy si rády budují svou prestiž tím, že mají schopné obchodníky, kteří se nebojí komunikovat se zahraničními klienty a díky tomu jim zvyšují obrat. Samozřejmě je potřeba, aby obchodníci mluvili anglicky plynule a bez chyb, s lámanou angličtinou na klienty dojem neuděláte. „Když například jednám s člověkem v angličtině a mám britský přízvuk, nikoli český, navozuji dojem profesionality. Naopak obchodníci, kteří mají špatnou angličtinu, navíc s ostrým českým přízvukem, nepůsobí zrovna profesionálně. Takový člověk vyvolává dojem, že mu současná práce či zahraniční klientela  nestojí ani za obstojné naučení angličtiny,“ tvrdí David Janeček.

Navíc angličtinou můžete udělat dojem už při pohovoru: „Každý druh businessu má svoji specifickou terminologii, proto je dobré se na ni před pohovorem podívat a tím pak zaujmout,“ radí Luboš Lněnička z Mautilus s.r.o. „Existují i různé triky, jak zaujmout, například různá slovní spojení. Pár pohovorů v angličtině jsem absolvoval a několikrát druhá strana zmínila, že danému výrazu nerozumí. Mít lepší angličtinu než šéf? Velká šance na úspěch při pohovoru,“ říká David Janeček.

Přečtěte si také: Minizvyky aneb 6 malých kroků k velkému úspěchu 

7. Osobní výzva

Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem. A když neumíte ten nejrozšířenější jazyk, jako byste člověkem nebyli. Chcete cestovat? Poznávat nové kultury? Rozšiřovat své portfolio klientů? Zajistit si život na vysoké noze? Naučte se anglicky! „Studovat angličtinu není jen o tom naučit se ovládat jazyk, ale hlavně poznávat kulturu. I lidi na vás jinak koukají. Když jsem byl ve Skotsku, místní obyvatelé se mě ptali, odkud z Anglie jsem, a jednali se mnou, jako se sobě rovným,“ vypráví David Janeček.

Foto: Pavla Lokajová

Text: Jana Táborská

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno