Affiliate program je síť, která vám umožní oslovit i sto partnerů najednou, říká obchodní ředitel Suri.cz

 |  Články  |  Rozhovory  |  Martina Richterová  |  2 383x přečteno

Víte, že multilevel marketing a affiliate programy mají leccos společného? Kromě toho, že se o obojím hodně mluví a málokdo z obchodníků tuší, co to přesně znamená, je těch společných znaků ještě mnohem více. Jirka Nový ze Suri.cz nám v tom udělá jasno.

Jirka Nový – obchodní ředitel PFP. Tato firma provozuje portály, pod které spadá Suri.cz, povinneruceni.com nebo srovnator.cz. „V obchodě a marketingu dělám zhruba 12 let. Nejprve jsem pracoval pro českou Teslu a poté ještě pro další firmy – ať už malé, nebo korporace. Na chvilku jsem se zastavil také v zahraničí (Slovensko, Rusko) a nyní jsem se vrátil zpět do ČR,“ říká o sobě Jiří. 

V obchodě se pohybuje už nějaký ten pátek. Vyzkoušel si, jak to funguje u nás i v zahraničí, prošel několika firmami včetně korporace. Má tedy reálný pohled a srovnání, co se za ty roky změnilo, a jak by se to v oblasti affiliate programů mohlo vyvinout do budoucna. A protože je to oblíbené salesové téma, udělali jsme s ním rozhovor, který vám možná odpoví na řadu dosud nezodpovězených otázek.

 

Affiliate je partnerský program, který funguje na bázi provize z prodeje

 

Affiliate programy tvoří velkou část vaší práce. Co to přesně znamená?

Jedná se o provizní síť, která spojuje partnery a inzerenty. Inzerent je ten, který chce něco prodávat a partner je ten, který má web, na kterém to umí prodat. Obě strany spojuje většinou nějaký software, který hlídá zprostředkované prodeje a vyplácí provizi. U nás v Čechách máme několik takových programů a jejich obrovskou výhodou je to, že jsou v nich tisíce partnerů z různých odvětví, takže mohu oslovit všechny najednou.

Pro mě je to nejlepší způsob, který jako obchodník nebo marketér můžete ve firmě dělat, když chcete navýšit prodeje přes web, anebo třeba jen získávat leady na potenciální zákazníky.

Kdybych to měl co nejjednodušeji přiblížit obchodníkům-čtenářům BA, tak bych affiliate popsal jako multilevel marketing, kdy já vyplácím provizi někomu za to, že se někde něco stane (ano, i v affiliate se dají vyplácet sdílené provize na několika úrovních, ale mnoho partnerů toho nevyužívá). Hlavní rozdíl ale je v tom, že obchody neděláme v reálném světě, ale v digitálním a že své partnery nemusím shánět jednoho po druhém, ale mohu jich oslovit stovky najednou.

Proč se tomu říká nejčistší marketing?

V affiliate programu si mohu všechno změřit a zajistit si tak 100% výhodnost. Když budu na internetu dělat různé placené kampaně (ať už PPC, bannerové kampaně, nebo budu vyvíjet aktivitu na sociálních sítích), tak dopředu nikdy nevím, kolik mě to bude stát a co mi to přinese. Samozřejmě, že i tyto aktivity si můžete postupnou optimalizací vyladit tak, aby pro vás byly výhodné, ale u affiliate marketingu můžete být ziskoví ihned!

Provizi svým partnerům totiž vyplácíte jen ve chvíli, jakmile vám doručí požadovanou aktivitu. Když si nastavím, že zaplatím partnerovi provizi jen, když si díky jeho odkazu u mě na webu někdo sjedná pojištění, nebo třeba zakoupí produkt z e-shopu. Je to win win pro všechny. Klient si koupil produkt, partner dostane provizi za to, že ho přivedl a já zbytečně neutrácím za kampaně ani korunu navíc.

V zahraničí věřím, že to už frčí dlouho. Jak je to v ČR?

Nejdříve bych chtěl říct, že rozdíly mezi affiliate v ČR a zahraničí nejsou. Každopádně v Čechách máme registrováno asi 5 tisíc partnerů, se kterými můžete spolupracovat. Ti jsou zaměření na různá témata. Například pro mě jsou zajímaví partneři z oblasti finanční vertikály a těch je tu řádově více než 1000. Mohu s nimi spolupracovat několika způsoby:

1. Partner může směrovat traffic na váš web pomocí nástrojů, které máte nahrané v affiliate systému (můžete k tomu používat bannery, odkazy, XML feed produktů…). S partnerem nemusíte ani komunikovat napřímo – vše nahrajete do systému a ihned o tom ví všichni partneři a mají k tomu okamžitý přístup. Partnerům můžete dát odměnu třeba i za každého přivedeného návštěvníka k vám na web, nebo až provizi za to, když si návštěvník u vás na webu reálně něco koupí. Tenhle způsob využívají především „značkové“ produkty, protože je lepší přesměrovat klienta na ten oficiální e-shop kvůli vyšší důvěře ze strany klienta.

2. Druhý model je o něco finančně zajímavější a používáme ho v Suri. Jedná se o tzv. Leadgeneration. Je to o tom, že partner si na své stránky umístí vlastní poptávkový, nebo objednávkový formulář a pokud klient vyplní údaje, tak je pošle inzerentovi. My si údaje ověříme, s klientem se spojíme a ve chvíli ověření pravosti poptávky pošleme partnerovi pevnou částku za zprostředkování leadu. Tyto poptávky je možné schvalovat v affiliate systému ručně, ale pokud už jich máte stovky měsíčně, je lepší tento proces zautomatizovat a leady schvalovat třeba přes API.

 

Jaké jsou ještě další možnosti affiliate marketingu?

Existují ještě další odnože, třeba cashback. Tento model je zaměřený na to, že partner část své provize ještě vrací přímo klientovi a tím ho motivuje k tomu, aby se k němu vždy vrátil, nakoupil přes něj a získal část peněz ze svého nákupu zpátky (běžně se bavíme o 5 procentech).

Dal by se sem zařadit i takzvaný dropshipping. Když vlastníte web, který má fungovat jako e-shop, ale nechcete mít u sebe fyzicky zboží, tak to mohu udělat tak, klient si u mě objedná zboží, ale já objednávku přeposílám dál, většinou do nějakého velkého e-shopu a ten zboží posílá klientovi – ale na krabici jsou uvedeny informace o mém e-shopu, takže klient si myslí, že zboží dostal ode mě. Typickým příkladem je množství malých e-shopů, kteří takto přeprodávají zboží z velkých asijských e-shopů.

Proč si myslíte, že je affil tak málo využívaný?

Mé zkušenosti jsou takové, že pro nastavení affiliate programu je zapotřebí tu a tam vložit nějaký kód do webu, vyrobit bannery na své produkty, rozmyslet si provize pro partnery a celkově to zabere 2 dny práce. Někomu to přijde jako hodně času, obzvláště když je zapotřebí dělat byť minimální změnu na webu. Affiliate pak dokáže už běžet sám od sebe bez větší časové investice, ale i tak je zapotřebí alespoň jednou za 2 měsíce tomu pověnovat den času (připravit nové kampaně, vymyslet nějakou soutěž pro partnery apod). Tlak na inzerenta je velký v tom, že musí být schopný tomu věnovat určitý čas nejen po technické, ale také po marketingové stránce.

Jak byste vyjádřil váš dosavadní úspěch čísly?

Zpočátku to byl pěkný fuck up. Trvalo asi rok, než se v affiliate začalo něco dít. Myslel jsem si, že to bude rychlejší, ale v našem oboru je trh již hodně obsazený konkurencí. Situace se zlepšila, máme zatím asi 50 partnerů, se kterými pravidelně spolupracujeme a přináší nám to zhruba pětinu z celkového obratu firmy. Zažil jsem ale obor, kde to byla nadpoloviční většina. Vždy se mi osvědčilo o partnery dlouhodobě pečovat, protože když se daří jim, tak se daří i nám…a opačně.

Co děláte pro to, aby se situace neustále zlepšovala?

Stále jsme ještě nevyčerpali všechny možnosti, jak spolupracovat s partnery. Budeme zavádět nové produkty, cashback pro klienty a třeba i soutěže pro naše partnery. Finance, pojištění a půjčky mají obrovskou konkurenci v rámci affiliate projektu, a proto je zapotřebí neustále přicházet s něčím novým.

Reklamou jsme už přehlceni. Máme „bannerovou slepotu“. Affiliate partnerské programy fungují mnohem lépe

Jak vnímáte trendy do budoucna?

Myslím, že letos bude hlavním trendem se soustředit na vyladění tzv. atribučního modelu (tj. nastavit si vyhodnocování kampaní tak, abych za jeden prodej nezaplatil plnou provizi za zprostředkování a zároveň neplatil nějaké své vlastní další marketingové aktivity, jako je typicky třeba PPC kampaň). Některé nástroje plánují atribuční modely integrovat a vyhodnocování efektivity tím výrazně zjednodušit. Rozhodně bude také růst počet zapojených inzerentů, kteří budou affiliate využívat. Zapojí se více těch opravdu velkých firem a na affiliate marketing budou spoléhat i začínající podnikatelé, kterým to obzvláště zpočátku může opravdu pomoci rychle odstartovat úspěšný business.

Ještě nám sem dejte příklad, jak by to vypadalo v případě Business Animals?

Máte 2 možnosti – buď být inzerent, nebo partner. Jako partner může Businessanimals.cz díky velkému počtu čtenářů článků nabízet na svém webu různé vzdělávací kurzy od svých partnerů. Z prodejů těchto kurzů můžete dostávat zajímavé provize, které se v tomto oboru pohybují klidně i okolo 30 %, což při průměrné ceně za školení 5 000 Kč může být zajímavé.

Nebo můžete být vy tím inzerentem a za každého obchodníka, který se registruje k vám do databáze, můžete vyplácet partnerům férovou odměnu. V ČR je spousta partnerů, kteří by vám mohli shánět nové obchodníky, nebo i firmy.

Nejjednodušší je podívat se na přehled affiliate sítí v ČR a vybrat si. Ty nejznámější jsou například eHUB, Affiliate Club, Commission Junction, Dognet,  eSpolupráce, Affilbox.

Foto: Marek Rebroš

Text: Martina Richterová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno