Best of: 9 nejdůležitějších vlastností, které hledají podnikatelé u svých TOP obchodníků

 |  Články  |  Obchod  |  Petra Vajová  |  4 407x přečteno

Další ze série toho nejlepšího, co jsme pro vás připravili, a co stojí za to zopakovat. Tentokrát na téma 9 TOP vlastností obchodníků. Tak, co poznáváte se? I kdybyste z těchto devíti vlastností měli jen pár, vypadá to, že máte docela dobře našlápnuto být skvělým obchodníkem. Protože stejně jako musí být policista vycvičený a psychicky odolný, obchodník má taky vlastnosti, díky kterým je schopný prodávat a prodávat. I podnikatelé a šéfové firem mají svá nastavená kritéria, ke kterým při výběru toho správného člověka přihlížejí. Jací vlastně úspěšní obchodníci jsou?

# 1 Jsou vytrvalí

Dobrý obchodník vám prodá i mrtvolu, a to ještě po cestě do práce. A když se budete cukat, tak se rozhodně nevzdá, takže je docela dost možné, že si opravdu nějakou mrtvolu domů přivezete. Ale teď vážně – dobrý obchodník musí být vytrvalý, protože bez vytrvalosti nejde prodávat v takových objemech, které by ho motivovaly k dalším výsledkům. Dobří obchodníci chtějí prodávat víc a víc – a to se nestane přes noc.

Realitní makléřka Markéta Nedbálek z realitní kanceláře Bydlení bez starostí oceňuje vytrvalost některých potenciálních obchodníků s realitami: „Líbí se mi, když se nenechají jen tak odbýt a o práci mají opravdový zájem. Třeba když předloží na prvním pohovoru návrh, jak by chtěli v naší firmě fungovat. A pak tak opravdu fungují – přinášejí stále více peněz do firmy.“

# 2 Lidi je mají rádi

Rozhodně byste radši obchodovali s člověkem, který je vám sympatický než s tím, ze kterého se vám ježí chlupy na ruce. Samozřejmě – být oblíbený pramení hlavně ze spolehlivosti, sympatie jsou také důležité, ale když se na vás klient nemůže spolehnout, nestojíte jako obchodník za nic. Přiznejte si to – lidé dlouhodobě obchodují a spolupracují hlavně s lidmi, které mají rádi. To otevírá dveře v podstatě kamkoliv.

# 3 Zajímají se o druhé

Tím nemyslím klientům dvakrát týdně volat, jak se mají (i když to taky nemusí být někdy úplně špatně), ale opravdu se aktivně zajímat o potřeby jak klientů, tak všech ostatních kolem. Špičkoví obchodníci mají velmi specifickou kombinaci osobnostních rysů – jsou zaměření na druhé, jsou vysoce tolerantní a ochotni riskovat pro své klienty mnoho. A to za jediným cílem – prodat. Patříte mezi ně?

# 4 Jsou značce/firmě totálně oddaní

Skvělí obchodníci nemusí líbat zem, po které jejich šéf kráčí, ale musí respektovat jeho práci a to, kam až se dostal. Obchodník prostě musí jejich produktu nebo službě věřit. Neexistuje žádné na 60 nebo 70 %. Společně s kvalitním senior manažerem nebo obchodním ředitelem, který bude obchodníka vést a podporovat ho, se růst značky neobejde. Takže je to v podstatě takový malý „win-win“.

„Základem úspěšného fungování každé firmy je podle mého názoru firemní kultura na vysoké úrovni. Proto dokážu ocenit pozitivní a komunikativní lidi se smyslem pro obchod a zejména týmové hráče, bez takových obchodníků si neumím úspěšnou firmu představit,“ říká s jistotou Markéta.

# 5 Jsou empatičtí

Být schopen naslouchat a vytvořit si vztah je základním kamenem veškerého obchodování – jak ve vztahu šéfa s obchodníkem, tak ve vztahu obchodníka s klientem. Když není obchodník empatický, měl by změnit profesi. Když není šéf empatický, nebudou empatičtí ani obchodníci. Manažeři by se měli umět vcítit do lidí, kteří pro ně pracují, jinak je to cesta do pekel. Když víte, jak se druhá osoba cítí a jste ochotní s tím pracovat, prodáte cokoliv a jste schopní i najmout kvalitní lidi do týmu. Dává to smysl, že?

# 6 Vynalézavost jim není cizí

Vynalézavost je vlastnost, která je dost nedoceněná. V některých firmách je tato vlastnost hlavně nevítaná – z takových firem honem pryč! Tam, kde někdo něco skrývá, se nikdy nebudete mít, cítit a ani pracovat dobře. Šéfům se líbí, když obchodník přemýšlí, jak určitý problém vyřešit, aniž by ho o to museli požádat. Nejde přece jenom o prodej – jde o to převzít zodpovědnost ve všech aspektech obchodu.

Jiří Farda, generální ředitel Bydlení bez starostí, dodává: „Pokud se naše čísla na konci měsíce nepřibližují plánu, potřebuji člověka, který hned zareaguje, aniž bych ho nějak popostrčil. Třeba zvedne telefon a zavolá kamarádovi, aby už konečně prodal ten dům a rozhoupal se. To je pro mě správný hráč a obchodník.“

# 7 Vášeň, to je jejich

Ideální a úspěšný obchodník je zkušený a komunikativní extrovert, který má výborné prezentační „skills“. Jenomže tyto vlastnosti mu nikdo neposlal v obálce do schránky, to se prostě musí zažít, odžít a prožít. A bez vášně k činnosti, kterou je právě prodej, se obchodník nikdy na výsluní nedostane. Narazili jste na překážku? Vášnivě se pusťte do jejího překonání.

# 8 Nebojí se odmítnutí

„Pardon, ale momentálně nemám zájem,“ je jedna z možných vět, kterou správný obchodník velice „rád“ slyší. Místo toho, aby se vzdal, využije osvědčené argumenty, případně klienta nebude dál zatěžovat a smíří se s tím, že tudy cesta nevede. Je naprosto normální být odmítnut a věřte, že v obchodu se vám to bude stávat hodně často. Jenomže dobré dealy se neuzavírají s klienty, kteří je uzavírat nechtějí, ale s těmi, kteří budou spokojeni a vrátí se k vám. Tečka.

# 9 Chtějí být obchodníkem

Není to pro ně sprosté slovo a nebojí se ho používat. Mají vnitřní motivaci být v salesu dobří, ať se děje cokoliv. Jak se pozná člověk s takovou silnou vnitřní motivací? „Základem nejen každého úspěšného makléře, ale celkově člověka, který se rozhodne podnikat v různých oborech, je velmi silná vnitřní motivace člověka, bez které nemá smysl s ním dále pracovat. Nicméně pokud potenciálnímu kolegovi tato vlastnost chybí, nemá smysl se mu dále věnovat, a to je pro mě při výběrových řízeních naprosto zásadní věc,“ doplňuje Jiří.

Text: Petra Vajová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno