5 pravidel úspěchu od Jeffa Bezose z Amazonu

 |  Články  |  Inspirace  |  Sabrina Harisová  |  1 869x přečteno

Na rozdíl od mnoha úspěšných vizionářů dnešní doby začal s podnikáním relativně pozdě. Ale ani to mu nezabránilo, aby se stal jedním z nejbohatších lidí současnosti. Má rád výzvy, umí být i skromný a kupředu ho pohání sen zanechat zde něco pro budoucí generace. Jaká jsou jeho pravidla úspěchu?

Jeff Bezos

  • 54 let, vizionář, filantrop
  • zakladatel online obchodu Amazon
  • zakladatel Blue origin start upu
  • majitel Washington Post
  •  tvůrce 10 000 Year clock

Začátky Amazonu nebyly jednoduché. Jeff odešel z práce a celou noc si dělal průzkum. Z analýz mu vyšlo, že nejprofitabilnější pro něj bude, když se začne věnovat prodeji knih. A protože potřeboval místo,  kde by je mohl uskladnit, začal okamžitě vyklízet garáž.

Už ale v mládí v sobě musel najít tunu vnitřní motivace. Jeho první den na brigádě v McDonaldu začal dost katastrofálně. Obrovský dávkovač kečupu na stěně v kuchyni praskl a jeho obsah se valil po zdi a stříkal na všechny strany. Jeffovi, jako nováčkovi, připadl čestný úkol místnost vycídit tak, aby se leskla. Bojoval v sobě s chutí se sebrat a odejít. Pak si ale řekl, že je to jeho zodpovědnost a úkol svědomitě splnil.

Od té doby ušel veliký kus cesty, z Amazonu se stal respektovaný a konkurencí obávaný online obchod, Jeff se věnuje charitativní projektům, svým plánům na cestování do Vesmíru, začal v poušti budovat hodiny, které by měly přežít civilizaci a navíc má za sebou hodiny a hodiny koučování, které mu měly pomoci s vedením svého týmu.

Úspěch motivuje – Jeff si v začátcích nechal nainstalovat do kanceláře zvonek, který se rozezněl vždy, když si někdo na Amazonu nakoupil. Brzy ale zvonil nepřetržitě celý den, protože se Amazon  stal vyhledávaným obchodem.  Nakonec ho museli odpojit.

Co tedy dělá Jeff jinak, že se mu daří:

„Jsme maximálně orientováni na zákazníky. Většina ostatních firem to má jinak. Jsou zaměřeny na zničení nebo překonání konkurence. Jejich majitelé a investoři se hlavně soustředí na krátkodobé výsledky. My jsme jiní.“

5 pravidel úspěchu

#1. Obklopte se opravdu skvělým týmem

O přijímacím procesu do Amazonu kolují legendy. Kandidáti musí podstupovat různé testy, ve kterých jsou zdánlivě nelogické otázky, jako například tato: Kolik je v Americe benzínek? Nikdo samozřejmě nepředpokládá, že se objeví přesné číslo, jde spíš o způsob myšlení.

„Každý, koho najmeme, zvedá laťku tomu dalšímu, takže pak máme okolo sebe opravdu výjimečně talentované lidi.“, říká Bezos.

#2. Poučte se ze svých chyb

Amazon má za sebou i několik významných fuckupů. V minulosti chtěl konkurovat eBay, a tak spustil i aukční prodej. Ten se sice nepovedl, ale na druhou stranu otevřel cestu soukromým prodejcům, kteří přes Amazon obchodují, nebo ho využívají na skladování a rozesílku. A nedávno byl Jeff při chuti, když anoncoval svůj Amazon Fire phone, chytrý telefon, který měl přinést úplně nové zážitky. Nakonec to taková bomba nebyla… vlastně ani dobrý telefon…prostě ho hooodně zlevnili a stejně se ho prodalo jen pár desítek tisíc. Bezos ale nepropadá panice. Naopak. Udělal si důkladnou analýzu recenzí a feedbacku fanoušků a chystá něco velkého….

#3. Buďte skromní

Fotka Bezose, který pracuje na stole vyrobeném ze starých dveří obletěla svět. On k tomu říká: „Není potřeba, abyste pracovali na stole ze dveří, jde o to vyvarovat se zbytečnému utrácení a z minima udělat maximum. V dlouhodobém měřítku se vám to mnohonásobně vrátí.“

#4. Stůjte si pevně za svým

Každý správný leader musí umět rychle zhodnotit situaci a stejně rychle se zadaptovat, přičemž si stále zachovává své hodnoty. A hlavně, vždy má na zřeteli potřeby svého zákazníka.

#5. Mějte velké cíle

Každý produkt má velký potenciál. Není to totiž jen o něm a jeho hlavním použití. Díky spolupracím a novým vizím se může stát součástí něčeho většího. Ani vy sami se nespokojte s dosaženými cíli. Mějte nové, větší a nezapomeňte, že jejich dosahování je i zábava.

Pro Jeffa byl jeden z velkých cílů zlepšit komunikaci se zaměstnanci. Nezřídka na ně totiž křičel tak, že je rozplakal, aby jim vzápětí poděkoval za super odvedenou práci. Zaúkoloval tedy osobního kouče Billa Campbella, aby se naučil dávat zpětnou vazbu bez nátlaku.

A jak  mu to jde?

Prý je to o dost lepší. Ale jakmile přepošle někomu z firmy e-mail od nespokojeného zákazníka a do předmětu napíše pouze otazník, tak se prý dotyčný strachy třese 🙂

Text: Sabrina Harisová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno