3 největší hříchy přetížených lídrů

 |  Články  |  Inspirace  |  Simona Bodláková  |  2 114x přečteno

Nejlepší lídři září. Jejich energie přitahuje ostatní. V přítomnosti  těchto lidí cítíte inspiraci, motivaci a smysl. Jejich týmy bývají loajální, protože vědí, kam jdou a proč, inovují, jsou proaktivní a mají výsledky. 


Zažili jste takového lídra? Já ano a byl zážitek s ním pracovat. Jmenoval se Martin. Měl vždycky čas, když jsem s ním potřebovala něco probrat. Nejdřív naslouchal, a pak se ptal. Když mluvil, tak jsem měla pocit, že to, co říká, je pevné jako skála. Měl příjemnou energii a nikdy nikam nespěchal. Jak se mu to povedlo v korporací plné uhoněných lidí? Dokázal pracovat se svou energií.

Abychom mohli zářit, musíme mít vnitřní oheň. Pokud jsme přetížení a vyčerpaní, plamen skomírá a my nemáme z čeho dávat. Proč se ale dostáváme do situace, kdy se cítíme vyčerpaní? Samotným nám v takových situacích není dobře, ale dovolíme, aby se nám děly. Slyšíte mne? My dovolíme, aby se nám děly. Máme totiž do určité míry odpovědnost za to, co nám do života přichází.

Nejčastější hříchy manažerů při práci se svou energií jsou:

1. Snažíme se vyhovět všem okolo

Zákazníci, nadřízení, investoři, zaměstnanci, obchodníci, dodavatelé – ti všichni po nás něco chtějí. Všichni mají své zájmy a své priority. Stává se vám často, že dáváte sebe na poslední místo? A víte, proč to děláte? Já to dělám, protože je mi fajn, když mě mají všichni okolo rádi a když jsou na mne milí. Vyhovím jim i v situacích, kdy to není pro mě osobně výhodné nebo příjemné. Výsledkem je pak kolotoč nepříjemných a nepřínosných aktivit, které jen zřídkakdy vedou k tomu, že mne mají všichni rádi a jsou na mne milí. Vystoupení z tohoto kolečka byla velká úleva. Uvědomění si, že nemusím vyhovět všem (i když můžu), bylo osvobozující. Mám své kontrolní otázky, které používám v práci a na základě kterých se rozhoduji.
Vždy se ptám:
✴︎ „Jak to přispívá mé/naší dlouhodobé vizi?“
✴︎ „Je to důležité pro firmu nebo něčí ego?“
Dávám přednost řešením, která jsou prospěšná pro celek a dlouhodobou vizi. Krátkodobé, urgentní ale nedůležité věci a záležitosti, které jen živí něčí ego, házím za hlavu.

2. Necháváme náš tým, aby na nás přenášel problémy, které by měl řešit sám

Problémy jsou od toho, aby se řešily. Jsou nejlepším školením, jak se naučit kreativně myslet, používat kritické myšlení a flexibilně reagovat na změny. To jsou dovednosti, které si vaši lidé potřebují osvojit víc než vy (předpokládám, že vy už je máte). Důvodem, proč se manažeři nechávají zatáhnout do řešení problémů od svého týmu, je často pocit osobní důležitosti. Znáte ten opojný pocit, kdy můžete ukázat, že jenom vy víte, jak situaci vyřešit? Jenom vy to uděláte nejlépe? Nevěřte tomu! Je to jen vaše ego, co se vás snaží zatáhnout do něčeho, co vám ve výsledku nepomůže. Nejlépe uděláte, když necháte svůj tým pracovat. Nechte je, aby přicházeli s řešeními a nápady, jak situace řešit. Když jsem přišla za Martinem, že mám nějaký problém, vyslechl si mne a pak mi řekl: „Já vím, že už máš v hlavě řešení. Co ti brání ho udělat?“ A naše debata už byla jen o mém řešení a ničem jiném. Ani jsem se během hovoru nedozvěděla, jestli by to Martin vyřešil jinak. Udělal ze mne schopného člověka a tvůrce. Neučte svůj tým, že za ně problémy vyřešíte sami. Udělejte z nich tvůrce a pak se vám nestane, že budete přetížení a uhonění.

3. Neostříme pilu

Znáte ten příběh o dřevorubci, který kácel les tupou pilou, protože neměl čas ji naostřit? Umíte si představit, kolik energie do kácení musel dát? Často se jako tento dřevorubec chováme všichni. Místo, abychom si vzali čas pro sebe, věnovali se koníčkům a ostřili svou pilu, tlačíme a přepínáme své síly. Ty nám pak chybí, vyčerpáváme se a nezáříme. Pro tým jsme jen chodícím přízrakem, kterému je lépe se vyhnout. Já osobě vím, že mám sklon zapomenout na údržbu své pily. Rozhodla jsem se, že na procházky se psem budu chodit bez mobilu a budou trvat minimálně hodinu. Ten čas využiji na svou chodící meditaci, rozjímání a zastavení se.

Každý z nás si někdy nechá naložit víc, než je třeba. Vyberte si tu oblast, ve které se necháváte přetížit nejčastěji vy a pracujte na ni vědomě. Co máte v plánu změnit?

…………………………………..

Simona Bodláková učí a předává zkušenosti, které vám pomohou být lepším lídrem. Je koučkou, mentorkou, vede mastermind skupiny a poradní kruhy. Simona svou 20ti letou kariéru prožila ve strategických a marketingových odděleních rodinných i globálních firem. Téměř polovinu svého působení vedla týmy, které měly nejrůznější cíle i povahu. Ve své práci s lidmi pro ni byla důležitá rovnováha, radost z práce, zaměření na lidi i na výkon a opravdový leadership. Po odchodu z korporátního světa v roce 2014 založila společnost Seven Development s.r.o., která podporuje firmy a lídry při budování úspěšného a prospěšného podnikání. Věnuje se rozvoji firemní kultury malých a středně velkých firem. Simona píše blog s praktickými tipy, jak vést a rozvíjet týmy.

Další články pro vaši inspiraci:

Foto: archiv Simony Bodlákové

Text: Simona Bodláková

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno