10 tipů, jak si vybudovat a udržet důvěru klienta

 |  Články  |  Jak na to  |  Redakce BA  |  3 254x přečteno

Ve vztahu mezi obchodníkem a klientem není nic důležitějšího, než důvěra. Ta zásadně ovlivňuje efektivitu obchodování a umožňuje spoléhat se na druhé lidi nebo instituce. Klient, který Vám důvěřuje, je mnohdy ochoten něco obětovat, zaplatit Vám více, nebo si i delší dobu na Vaše služby počkat. Chcete-li si vybudovat široké portfolio důvěřivých klientů, pak dodržujte následující zásady, které Vám pomohou získat si u zákazníka jeho důvěru i si ji udržet do budoucna.

ruce

„Důvěra je jediná věc, která dokáže změnit vše.“ – Stephen M. R. Covey

 

Poznejte hodnoty Vašich klientů

Pokud nebudete o Vašem zákazníkovi nic vědět, nebudete mu moci doporučit nejvhodnější služby nebo produkty. Proto se již na první schůzce ptejte, jaké hodnoty klient má, co očekává a co přesně si představuje. Udělejte pak maximum pro splnění a budujte tak vztah postavený na důvěře.

Važte si navzájem Vašeho času

Domluvte si s klientem schůzku na nezbytně nutnou dobu, kterou budete potřebovat. Omezte zdvořilostní konverzaci na minimum a přejděte co nejdříve rovnou k věci. Vždy dbejte na to, abyste dodrželi domluvený termín a přišli včas. I sebemenší zpoždění nepůsobí na Vašeho zákazníka dobře a důvěryhodně.

Mluvte pravdu

Jednejte s Vaším zákazníkem na rovinu, i kdyby to nebylo vždy zrovna příjemné. Jen klient, který vycítí, že mu pomáháte objevit pravdu, Vám bude důvěřovat. Nic nezničí důvěru rychleji, než když zákazník zjistí, že mu doporučujete služby nebo produkt, které jsou vhodné jen pro Váš zisk a Vaše dobro, nikoliv však pro jeho.

Prezentujte věrohodně

Chcete-li Vašeho klienta přesvědčit a působit na něj důvěryhodně, pak je nutné, abyste věděli, o čem hovoříte. Ukažte, že produkt nebo službu opravdu znáte a věříte tomu, co prezentujete.

A co dělat ve chvíli, kdy Vás zákazník nachytá na švestkách, a Vy nebudete znát odpověď? Jednoduše se přiznejte, že nevíte a nabídněte se, že mu danou informaci zjistíte a dodatečně ho budete informovat telefonicky nebo e-mailem.

duvera

Naslouchejte klientovi

Pro získání důvěry je také velmi důležité klienta vyslechnoutzajímat se o jeho názor. Klaďte správné otázky a naslouchejte.

Používejte jazyk klienta

Je sice hezké, že znáte řadu odborných termínů a frází, ale pokud Vám klient nebude rozumět, rozhodně si jeho důvěru nezískáte. Proto vždy přizpůsobte Vaši prezentaci danému zákazníkovi a mluvte jeho jazykem.

Hledejte užitečná řešení

Snažte se vždy najít to nejlepší řešení pro každého konkrétního klienta a ukažte mu na názorných příkladech, proč zrovna toto řešení je pro něj to pravé a co mu přinese. Pokud budete klientovi doporučovat něco, co pro něj nebude mít žádný význam, ihned ztratíte jeho důvěru.

Trvejte si na svém

Hájíte-li Vaše rozhodnutí, doporučení či tvrzení, stůjte si neoblomně za svým a buďte pevníneústupní. Ukažte, že Vy jste odborníkem, který ví, co dělá. Budete-li přesvědčiví, budete působit důvěryhodně.

Plňte Vaše sliby

Nic nezkazí Vaši důvěru tak, jako když nesplníte, co jste slíbili. Dáte-li klientovi nějaký slib, dodržte jej a nespoléhejte na to, že na něj zapomene. Chcete-li být profesionálem a obchodníkem tělem i duší, pak musíte dodržovat to, co slíbíte.

Odmítněte obchod

Pokud nejste schopni Vašemu zákazníkovi dodat služby, které by mu vyhovovaly a nenaplnili byste tak jeho očekávání, pak obchod raději odmítněte. Je lepší přijít o jednu zakázku, než si udělat špatnou reklamu.

Rada na závěr

Pro vybudování opravdu kvalitního důvěryhodného vztahu je nutné být nejen dobrým prodejcem, ale také dobrým posluchačem. Projevte Váš zájem, ukažte Vašemu klientovi, že Vám na něm opravdu záleží. Proměňte monotónní jednostrannou prezentaci v dialog a zapojte Vašeho zákazníka, aby se vyjádřil, co si o tom myslí. Když ukážete, že Vás jeho názor zajímá, získáte si zase další kousek jeho důvěry.

Text: Redakce BA

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno