05. Leden 2017
V BusinessAnimals.cz milujeme firmy, které nabízí neobvyklé produkty a razí neotřelou cestu. Ať už jde o technické vychytávky nebo cokoliv, co se vymyká normálu, zajímá nás to. SilentLab vyrábí akustický nábytek. Akustický? Ano, slyšíte dobře. Ve světě je to obrovský trend a 29letý managing partner Honza Kaňka se svým týmem ho přináší do Česka. Akustika pracovního prostředí je klíčová, zvlášť v moderních open spacech. Na úspěšné cally potřebujete klid, a pokud se už nechcete zavírat na záchodě při každém důležitém telefonátu, koupíte si jednoduše na telefonování odhlučněnou mikro kancelář. „Vypadá skoro jako londýnská telefonní budka, možná proto se na veletrhu tak líbila Britům,“ směje se Honza, když vlajkovou loď své firmy předvádí. Jak se mu inovativní produkt prodává?
- Jan Kaňka, 29 let
- Spoluzakladatel a managing partner SilentLab, s.r.o.
- S čím firmám pomáhají? Pokud vás stále něco vyrušuje při práci nebo se ve vlastní kanceláři neslyšíte, Honza a jeho tým vám pomůžou najít řešení, jak snížit rušivý hluk anebo vám poradí s akustikou kanceláře či jiných prostor.
- Vystudoval obor akustika na stavební fakultě v Praze-Dejvicích, kde je relativně úzká specializace na akustiku. Měl ale pouze obecnou představu o tom, co by mohl v praxi dělat. „Měl jsem velké plány, že budu dělat ve velké firmě a s tou procestuji celý svět.“
- To se mu paradoxně nepovedlo v předchozí práci, ač na papíře splňovala vše „potřebné“. Daří se mu ale nyní, kdy se SilentLab jezdí na veletrhy, navazuje zahraniční spolupráci a testuje, jak produkt uspěje na světovém trhu.
- Momentálně hledají obchodníka, který mezi ně zapadne. Honza vysvětluje: „Primárně to není o tom, aby to byl obchodník roku, měl skvělé výsledky a prodal vše, co držel v ruce. Ale aby to byl někdo, s kým chceme každý den pracovat. Nevadí, že nezná akustiku, vše potřebné ho naučíme. Hledáme hlavně zapáleného nadšence.“ Líbí se vám tento přístup? Ozvěte se Honzovi!
[leads_ id=“95857″]
Náš obchodník akustiku nejenom prodává, ale zároveň funguje jako konzultant při hledání optimálních akustických řešení
Honzo, sales děláte především vy sám. Jak u toho stíháte všechny povinnosti spojené s vedením společnosti?
Je pravda, že za SilentLab zatím aktivně obchoduji jen já, nicméně jsme businessově i personálně napojeni na firmu VERTI, která prodává skleněné příčky do kanceláří. Vznikli jsme myšlenkovým oddělením od VERTI, zjistili jsme, že doba si žádá zabývat se akustikou skutečně detailně – SilentLab tak vznikl čistě jako výrobce akustického nábytku. Abych se vrátil k otázce, obchodníci VERTI oslovují firmy i korporáty, kde často vznikne poptávka po zajištění odhlučněné zasedačky nebo zpříjemnění pracovního prostředí. Prodají u toho často i náš produkt, případně nám předají lead. Funguje to skvěle, cílová skupina je stejná.
Zmínil jste cílovku. Kdo to je? Koho jako obchodník oslovujete?
Naše cílovka a klíčoví klienti jsou tvoření třemi skupinami. Zaprvé je to koncový zákazník – korporát, co má open-space kanceláře. Druhá skupina jsou fit-outové firmy, které zákazníkovi zajišťují kompletní stavbu kanceláře a třetí architekti, primárně ti, co navrhují kancelářské prostory. Málokdo si tohle koupí domů.
Náš obor je nový, neprobádaný. To je pro mě výzva
Jaká je procentuální úspěšnost v každé z těch skupin. Kterou oslovujete nejradši?
Aktuálně nejvíc spolupracujeme s fit-out firmami. Mají své projekty a my díky tomu, že s nimi spolupracujeme už nějakou dobu, se na projektech podílíme taky. Kancelářská akustika si získává víc a víc pozornosti a zatím se na ni specializuje minimum firem. O to víc konzultují téma s námi – to vnímám jako největší část koláče, ze kterého nám plynou obchody. U koncových zákazníků, myslím tím zejména korporáty, jde už o prodej konkrétních produktů, ať už akustických obkladů, které vidíte tady na zdi, paravánů nebo právě Micro Office – mikro kanceláře.
Korporáty závodí o nejlepší pracovní prostředí, aby nalákaly další zaměstnance
Jaké problémy řeší firmy z hlediska akustiky pracovního prostředí kromě toho, že se zaměstnanci navzájem ruší?
Obecně velkou hlučnost. Špatně si rozumíte, chybí vám pocit soukromí, nemáte možnost se soustředit na práci, nemáte kam jít vyřídit telefonát – na chodbě nebo schodišti je ozvěna, v kuchyňce další tři lidi s telefony… Znáte to.
Vy pro ně máte řešení, které je moderní, chytré a dobře vypadá. Zákazník je musí tím pádem adekvátně zaplatit. Na kolik vyjde taková „mikro kancelář“?
Obecně za naše služby a produkty firmy mohou zaplatit v řádech desetitisíc, Micro Office atakuje hranici 200 000 Kč. Není to levný produkt, je určen pro specifického klienta. Korporáty to řeší jinak. Pro ně je to přesně to, co v dnešní době potřebují. Trend si žádá co nejlepší pracovní prostředí. A firmy mezi sebou soutěží, aby mohly nalákat další zaměstnance.
S jakými námitkami může obchodník počítat, když jde do firmy prosadit produkt? Na co u klientů narážíte?
Nejčastěji je to nutnost udělat osvětu. Osoba, se kterou to ve firmě řeším, často pořádně neví, co akustika je, k čemu je dobrá. Funguje to, že jim navrhneme, ať si nás vyzkouší na něčem menším, na části prostor, ať mají srovnání, jak se pracuje v akusticky příjemném prostředí.
Nejlepší by bylo na místě nechat klienta vše vyzkoušet, ale asi nebudu jako obchodnice tahat budku na schůzku, že?
Je mobilní, ale ne natolik. (smích) Váží přibližně 300 kg. To zvládnete ve dvou přesunout z jednoho kancelářského koutu do jiného, tím to ale hasne. Oporou obchodníkovi při práci v terénu jsou naše showroomy v Praze, máme dva a nyní umisťujeme Micro Office už do třetího. Tam si pozvete klienta a vše vyzkoušíte…
Chci se podílet na českých projektech, ne jen utéct do světa
Co považujete v uplynulém roce za svůj největší úspěch?
Největší radost nám udělal veletrh Orgatec v Kolíně nad Rýnem, kde se každé dva roky koná jedna z největších výstav kancelářského nábytku na světě. Veletrh byl v říjnu, my se v dubnu rozhodli, že tam chceme jet, což bylo hodně last minute. Povedlo se nám vyjednat prostor pro malý stánek a pak se v rekordně krátkém čase připravit na výstavu. Pět dní od devíti do šesti jsme tam stáli, zatímco kolem rotovali lidé z celého světa. Dostali jsme skvělou zpětnou vazbu. Potenciální klienti byli nadšení z toho, jak Micro Office vypadá, funguje, jak je zpracovaná a z jakých je materiálů. Každý druhý se v ní zavřel a řekl „WOW.“ To vás prostě obrovsky nabije, zvlášť když celý tým týdny předtím přípravami pomalu nespal.
Prvním úspěchem plynoucím z Orgatecu pak byla prosincová montáž naší Micro Office v Paříži.
Zní to, že překračujete hranice ČR a díváte se po partnerech po celém světě…
Díváme se za hranice, kde vidíme obrovský potenciál. Nechci ale zanevřít na český trh, jak to spousta firem aspirujících na expanzi do světa dělá. Chceme a budeme se podílet na projektech v Česku, to je pro nás neméně důležité.
Honzo, poslední otázka. Vy jste obor vystudoval, pohybujete se v něm několik let, produkty jste vyvinul. Věřím, že pro vás je lehké prodávat, poradit klientovi. Ale co nový člověk, kterého teď nadchla vaše vize. Má šanci se dostat na váš level?
Potenciální kolega nemusí mít obavu z akustiky, je to něco, od čeho jsme tu v prvních měsících my, abychom mu vše vysvětlili, ukázali. Bude nás stínovat a postupně se do produktů dostane sám. A jelikož jsme stále na začátku, bude se postupně podílet na vývoji, zpětné vazbě a nápadech, které přinese od klientů a které budeme realizovat. Prostě nás čeká zajímavá cesta 🙂
[leads_ id=“95857″]
Foto: Václav Pazdur